ساخت ماسک‌های صورت شفاف با قابلیت تنفس

پنج‌شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۴
مطالعه 3 دقیقه
پژوهشگران سوئیسی ماسک‌های شفاف زیست‌تجزیه‌پذیری ساخته‌اند که تنفس را دشوار نمی‌سازد و حالت چهره‌ی فرد را نیز پنهان نمی‌کند.
تبلیغات

همان‌طور که پوشیدن ماسک به هنجاری جدیدی در سرتاسر جهان تبدیل می‌شود، پژوهشگران EPFL و Empa در سوئیس روش جدیدی برای بهبود حداقل یکی از چالش‌های بسیار پوشیدن محافظ صورت پیدا کرده‌اند. ماسک‌های جدید آن‌ها از طرح شفافی برخوردار است که دهان فرد را مستتر نمی‌کند.

با توجه به اینکه اکنون همه تشویق می‌شوند که وقتی در فضاهای عمومی هستند، ماسک بپوشند، مشکل طرح‌های فعلی درنهایت درحال برطرف‌شدن است. اگرچه کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و مراقبان سال‌ها است که این مشکلات را تحمل می‌کنند. حتی ماسک‌های نازک هم می‌توانند گرم و ناراحت‌کننده باشند و معمولا صدا را خفه می‌کنند. هرکسی که سعی کرده است هنگام پوشیدن ماسک از دستیار صوتی استفاده کند، متوجه این مشکل شده است. اما بزرگ‌ترین چالش آن است که ماسک‌های یک بار مصرف حالت چهره را پنهان می‌کنند. این امر موجب می‌شود که مراقبان نتوانند همدلی خود را با حالت چهره به بیمار نشان دهند و میزان ارتباط را خصوصا با کسانی که دچار مشکلات شنوایی هستند، محدود می‌کند.

طی چند ماه گذشته، نمونه‌های اولیه‌ای از ماسک‌های شفاف به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شده است اما این طرح‌ها عمدتا شامل جایگزینی بخش‌هایی از ماسک با صفحات پلاستیکی شفاف است که باعث کاهش قابلیت تنفس می‌شوند و اغلب با تنفس فردی که آن را پوشیده است، مه‌آلود شده و موجب می‌شود این راه‌حل بیهوده شود. پژوهشگران سوئیسی دو سال گذشته را صرف توسعه‌ی جایگزین بهتری کرده‌اند که درحالی‌که قابل تنفس و محافظ است، سطح تقریبا کاملی از شفافیت را ارائه می‌دهد.

ماسک شفاف

ماسک‌های شفاف جدید از مواد مبتنی‌بر زیست‌توده ارگانیک سازگار با محیط‌زیست و زیست تجزیه‌پذیر ساخته خواهند شد

نتیجه همکاری پژوهشگران سوئیسی ماسک‌هایی به نام HelloMask است که از مواد مبتنی‌بر زیست‌توده ارگانیک ساخته شده‌اند. بنابراین علاوه‌بر شفافیت، آن‌ها همچنین با توجه به اینکه ماسک‌ها باید پس از مدت زمان معینی دورانداخته شوند، قابل بازیافت و زیست تجزیه‌پذیر هستند.

با استفاده از نوعی فرایند تولیدی که الکتروریسی نامیده می‌شود که در آن از بار الکتریکی برای ایجاد نخ‌های بسیار نازک استفاده می‌شود، پلیمر جدیدی که پژوهشگران توسعه داده‌اند دارای الیافی است که فقط ۱۰۰ نانومتر از هم فاصله دارند که به همان اندازه‌ی ماسک‌های یک بار مصرف معمولی است که به ذرات هوا اجازه‌ی ورود داده اما مانع از ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها می‌شوند.

خوشبختانه طرح ماسک جدید تنها در حد یک پروژه‌ی تحقیقاتی باقی نمی‌ماند. تیم‌های پژوهشی یک شرکت استارتاپ را برای بازاریابی این فناوری ایجاد کرده‌اند و هم‌اکنون در مسیر توسعه‌ی فرایندهای تولیدی مورد نیاز برای تولید انبوه ماسک‌های شفاف هستند. آن‌ها خوش‌بین هستند که ماسک‌ها تا اوایل ۲۰۲۱ در دسترس قرار گیرد و گرچه در ابتدا به کارکنان مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی ارائه می‌شود، با افزایش تولید درنهایت در دسترس عموم نیز قرار گیرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات