نتایج پژوهشی تازه: مرگ و میر هفتگی ویروس کرونا ۲۰ برابر آنفولانزا است

جمعه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
برخلاف اظهارات بسیاری از مقام‌ها در ابتدای دنیاگیری کووید ۱۹، ویروس کرونای جدید نه‌تنها صرفا آنفلونزایی دیگر نیست، بلکه به‌مراتب خطرناک‌تر از آن است.
تبلیغات

پس از گذشت نزدیک به سه ماه از آغاز اعلام رسمی ورود کووید ۱۹ به کشور، اکنون دیگر به‌خوبی فهمیده‌ایم که برخلاف برخی اظهارات اولیه، ویروس کرونا از آنفلوانزا خطرناک‌تر است. اما حتی اگر کماکان هرگونه تردیدی دراین‌باره وجود داشته باشد، مقاله‌ای تازه افسانه‌ی یادشده را به‌خاک می‌سپارد. نویسندگان این مطالعه دریافته‌اند که مرگ‌ومیر هفتگی ویروس کرونا در ایالات متحده از مرگ‌ومیر آنفلوانزا در مرگبارترین هفته از فصل معمولی آنفلوانزا ۲۰ برابر بیشتر است. به‌نقل از پژوهش جدید که در ۱۴ مه به‌دست پژوهشگران دانشکده‌ی پزشکی هاروارد و دانشگاه اموری در ژورنال پزشکی جاما منتشر شد «هرچند مقام‌ها ممکن است بگویند که سارس ۲ (ویروس عامل بیماری کووید ۱۹) صرفا آنفلوانزایی دیگر است، این ادعا صحیح نیست.»

به‌محض شناسایی ویروس کرونای جدید در اوایل ژانویه، مردم مقایسه‌ی آن با آنفلوانزا را شروع و اشاره کردند که آنفلوانزا هرساله به‌تنهایی در آمریکا موجب مرگ ده‌ها هزار می‌شود. درواقع، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) برآورد می‌کند که درجریان فصل آنفلوانزای کنونی از اکتبر ۲۰۱۹ تا آوریل ۲۰۲۰، حداکثر ۶۲ هزار نفر در آمریکا جانشان را براثر ابتلا به این ویروس دست دادند.

درمقابل، ویروس کرونا تا اوایل مه نزدیک به ۶۵ هزار نفر را در آمریکا به کام مرگ کشاند (به‌نقل از دانشگاه جانز هاپکینز، شمار جان‌باختگان کووید ۱۹ در آمریکا تا ۲۶ اردیبهشت بیش از ۸۵ هزار نفر است). در نگاه نخست، آمار مرگ‌ومیر آنفلوانزا ممکن است به شمار جان‌باختگان کووید ۱۹ شبیه باشد؛ اما این آمار هیچ شباهتی به آن چیزی ندارد که کادر درمان در خط مقدم دنیاگیری به‌ویژه در نقاط خطرآفرین همچون نیویورک مشاهده می‌کند؛ «جایی که کمبود دستگاه تنفس مصنوعی رخ داده و بسیاری از بیمارستا‌ن‌ها بیش از حد تحمل زیر فشار قرار گرفته‌اند.»

مقایسه‌ی یادشده نادرست است؛ زیرا برآوردهای CDC از مرگ‌ومیر آنفلوانزا به‌جای ارائه‌ی اعداد خام صرفا تخمین است. این مرکز شمار دقیق افرادی را که هرساله در آمریکا به آنفلوانزا مبتلا می‌شوند یا دراثر آن ازدنیا می‌روند، نمی‌داند. درعوض عدد مرگ‌‌ومیر آنفلوانزا برپایه‌ی داده‌های گرد‌آوری‌شده از شمار افراد بستری‌شده در بیمارستان ازطریق نظارت بر ۱۳ ایالت تهیه شده است. درطرف دیگر، آمار جان‌باختگان ثبت‌شده‌ی کووید ۱۹ نه برپایه‌ی تخمین بلکه شمارش واقعی افراد جان‌باخته دراثر این بیماری به‌دست آمده است. به‌نقل از پژوهش، به‌عبارت دیگر مقایسه‌ی تخمین مرگ‌ومیر آنفلوانزا با شمار خام جان‌باختگان کووید ۱۹ همانند مقایسه‌‌ی «سیب با پرتقال» است.

پژوهشگران در مطالعه‌ی خود از شمار مرگ‌ومیر آنفلوانزا درهفته استفاده و آن را با تعداد جان‌باختگان کووید ۱۹ مقایسه کردند. برپایه‌ی داده‌های مربوط به گواهی‌های فوت، درجریان مرگبارترین هفته از فصل آنفلوانزا درطول چند سال گذشته مرگ‌ومیر آنفلوانزا در آمریکا بین ۳۵۱ نفر درجریان فصل آنفلوانزای ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ تا ۱۶۲۶ نفر درجریان فصل ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ بود. میانگین تعداد جان‌باختگان آنفلوانزا درجریان هفته‌ی اوج مرگ‌ومیر در فصل‌های اخیر (از ۲۰۱۳ تا ۲۰۲۰) ۷۵۲ نفر است.

درمقابل، در هفته‌ی منتهی به ۲۱ آوریل (بالاترین میزان مرگ‌ومیر هفتگی درجریان دنیاگیری تاکنون)، مرگ ۱۵٬۴۵۵ نفر براثر کووید ۱۹ در آمریکا ثبت شد؛ بدین معنی که شمار مرگ‌ومیر کووید ۱۹ در هفته‌ی منتهی به ۲۱ آوریل، تقریبا ۱۰ تا ۴۰ برابر بیشتر از شمار جان‌باختگان آنفلوانزا در مرگبارترین هفته از هفت فصل پیشین آنفلوانزا است. نویسندگان می‌نویسند اوج مرگ‌ومیر هفتگی کووید ۱۹ درحدود ۲۰ برابر بالاتر از میانگین اوج هفتگی شمار جان‌باختگان آنفلوانزا است.

نویسندگان اشاره می‌کنند که تجزیه‌وتحلیل‌هایشان دچار برخی محدودیت‌ها است، ازجمله اینکه شمار مرگ‌ومیر کووید ۱۹ ممکن است به‌دلیل محدودیت تست‌های تشخیص ویروس کرونا و نتایج منفی کاذب، کمتر از حد واقعی باشد. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که بیمارستان‌ها ملزم نیستند مرگ‌ومیر آنفلوانزا در بزرگسالان را همانند مرگ‌ومیر کووید ۱۹ به مقام‌های بهداشت عمومی گزارش کنند؛ از این‌رو ممکن است مرگ‌ومیر واقعی آنفلوانزا نیز بالقوه بالاتر از میزان ثبت‌شده باشد. بااین‌حال، نویسندگان نتیجه گرفتند که براساس تجزیه‌وتحلیل‌هایشان، مقایسه بین مرگ‌ومیر ویروس کرونا و مرگ‌ومیر آنفلوانزای فصلی باید باید به‌نحو منطقی صورت گیرد. «انجام این‌کار تهدید واقعی پیش‌روی بهداشت عمومی ازسوی کووید ۱۹ را نمایان می‌کند.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات