وضعیت شیوع ویروس کرونا را با نقشه دانشگاه جانز هاپکینز دنبال کنید

دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
با نقشه‌ی تعاملی دانشگاه جانز هاپکینز می‌توانید شمار موارد ابتلا به ویروس کرونا چینی و دیگر داده‌های مربوط به همه‌گیری این ویروس تازه را به‌طور آنی دنبال کنید.
تبلیغات

دانشگاه جانز هاپکینز در واکنش به بحران شیوع ویروس کرونا چینی، نقشه‌ای تعاملی منتشر کرده است که شمار موارد تأیید‌شده‌ی ابتلا به ویروس جدید و مرگ ناشی از آن در سرتاسر جهان را به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌کند. به‌نقل از وب‌سایت این دانشگاه، نقشه‌ی یادشده با استفاده از داده‌های سازمان بهداشت جهانی (WHO)، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده (CDC)، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری چین، کمیسیون بهداشت ملی چین و شبکه‌ی اجتماعی DXY ساخته شده است. بنا به گزارش‌ها، DXY وب‌سایتی است که داده‌ها را تقریبا به‌طور آنی از منابع حکومتی چین گردآوری می‌کند.

تا دوشنبه شب به وقت ایران، آن‌طور که نقشه نشان می‌دهد، کروناویروس چینی ۲۸۸۶ نفر را در سراسر جهان مبتلا ساخته و جان ۸۱ نفر را نیز گرفته است. بخش عمده‌ی موارد تأییدشده در چین، مرکز اصلی انتشار ویروس هستند. با این حال،  ویروس به کشورهای دیگر نیز منتقل شده است و موارد احتمالی تحت نظارت پزشکی قرار دارند. هم‌اکنون هنگ‌کنگ و تایلند هرکدام با ۸، ماکائو با ۶، استرالیا، تایوان و ایالات متحده هرکدام با ۵ و ژاپن، مالزی، سنگاپور و کره‌ی جنوبی هرکدام با ۴ مورد از جمله کشورهای درگیر با ویروس کرونا چینی محسوب می‌شوند.

  • ویروس کرونا چیست؟ علائم بیماری، نحوه انتقال و چگونگی شیوع آن
  • مارها؛ منشأ اصلی احتمالی ویروس جدید کرونا در چین
  • Coronavirus / ویروس کرونا چینی

    نقشه تعاملی گرمایی دانشگاه جانز هاپکینز

    به‌نقل از گزارش‌ها، همه‌گیری ویروس کرونا جدید از یک بازار غذای محلی در شهر ووهان چین آغاز شده و از آن زمان تاکنون به دیگر کشورها نیز سرایت کرده است. مقام‌های چین تأیید کرده‌اند که کروناویروس این کشور نه‌تنها می‌تواند از فرد به فرد منتقل شود، بلکه هر فرد مبتلا به ویروس ممکن است پیش از بروز هرگونه علائم، ویروس را به دیگران منتقل کند.

    اغلب کروناویروس‌ها تنها علائمی خفیف و مشابه با سرماخوردگی معمولی دارند؛ اما دیگر سویه‌های خطرناک این ویروس همچون سندرم تنفسی بسیار حاد ویروس کرونا (SARS) و سندرم تنفسی خاورمیانه‌ی ویروس کرونا (MERS) و همچنین ویروس تازه می‌توانند موجب ذات‌الریه و حتی مرگ افراد مبتلا شوند. علائم ویروس کرونا چینی شامل تب، سرفه و تنگی نفس است.

    Coronavirus / ویروس کرونا چینی

    خیابانی تقریبا خالی در پکن در روز یکشنبه ۲۶ ژانویه

    درحال حاضر دانشمندان اطلاعات چندانی از ویروس تازه‌منتشرشده ندارند؛ اما ناتسوکو ایمای و همکارانش در کالج دانشگاهی لندن با تجزیه و تحلیل داده‌های گردآوری‌شده تا ۱۸ ژانویه (۲۸ دی) بدین نتیجه رسیدند که به‌طور متوسط هر فرد آلوده به ویروس کرونا چینی، ویروس را به ۱/۵ تا ۳/۵ نفر منتقل کرده است. همچنین رابین تامپسون از دانشگاه آکسفورد با استفاده از برآوردهای مشابه پیش‌بینی می‌کند فردی که ویروس را به بریتانیا می‌آورد، با احتمال یک در سه آن را به دیگران منتقل خواهد کرد. درنتیجه، ظاهرا کروناویروس جدید بسیار واگیردارتر از آن است که ابتدا تصور می‌شد.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات