بیل گیتس: نبرد بشر با کووید ۱۹ یک جنگ جهانی است

شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بنیان‌‌گذار مایکروسافت نبرد جهان با بیماری کرونا را جنگی سرنوشت‌‌ساز توصیف کرده که تاریخ ما را تعریف خواهد کرد؛ نبردی که همه‌ی ما در یک جبهه از آن ایستاده‌‌ایم.
تبلیغات

بیل گیتس به‌تازگی در بخشی از یادداشتی ۱۱ صفحه‌‌ای، وضعیت فعلی جهان در مواجهه ‌‌با ویروس کرونا را مشابه با وضعیت جنگ جهانی توصیف کرده است، با این تفاوت که این جنگ از ویژگی مهم و متمایزی درمقایسه‌با موارد پیشین برخوردار است. او می‌‌نویسد:

این مانند جنگ جهانی است، با این تفاوت که این‌‌بار همه در یک جبهه قرار گرفته‌‌ایم.

گیتس در این یادداشت‌، ضمن تلاش برای ارائه‌‌ی ایده‌‌هایش در مقابله با بیماری کووید ۱۹، مخاطبان خود را به دیدن جنبه‌‌ی مثبت این قضیه تشویق کرده است. او می‌‌گوید:

در جنگ جهانی دوم، تعداد درخور‌‌توجهی از ابداعات نظیر رادار و اژدرهای ایمن و سیستم‌‌های کدشکن به پایان سریع‌‌تر جنگ کمک کردند. این روند برای دنیاگیری فعلی هم صادق خواهد بود.

گیتس به روی دیگر سکه نیز اشاره می‌‌کند؛ یعنی درد و رنج عمیقی که این همه‌‌گیری از خود به‌‌جای خواهد گذاشت. او در یادداشتش این‌‌گونه آورده است:

رنجی که مردم امروز می‌‌کشند و در سال‌‌های آینده نیز همچنان تداوم خواهد یافت، انکارناپذیر است. هرگز نمی‌‌توانم کسانی را فراموش کنم که در این دنیاگیری گرفتار شده‌‌اند.

گیتس در یادداشت خود چنین استدلال می‌‌کند که درنتیجه‌‌ی همکاری گروه‌‌ها، بالاخره ثمره‌‌ی این ابداعات را در «آزمایش، درمان، واکسن و سیاست‌‌گذاری در گسترش بیماری و به‌‌حداقل‌‌رساندن آسیب‌‌های اقتصادی و رفاهی» خواهیم دید. از احساسات گیتس چنین برمی‌‌آید که او از مشاهده‌‌ی همکاری‌‌های اخیر کشورهای جهان در نبرد با این بیماری به‌وجد آمده است.

گیتس به‌تازگی ۲۵۰ میلیون دلار از طریق بنیاد خیریه‌‌ی بیل و ملیندا گیتس صرف کمک به مبارزه با بیماری کووید ۱۹ کرده است. او همچنین از اولین کسانی بود که از تصمیم دونالد ترامپ، ریاست‌جمهور ایالات متحده، در قطع بودجه‌‌ی سازمان جهانی بهداشت به‌‌شدت انتقاد کرد. با‌این‌حال بنابر گزارش اخیر The Seattle Times، گیتس همواره از اظهارنظرهای صرفا سیاسی خودداری کرده است و بیشتر تمرکزش روی ابداعات فناوری‌‌محوری است که احتمالا برای غلبه ‌‌بر این ویروس مفید واقع خواهند شد.

در یادداشت اخیر گیتس، اشارات واضحی به اهمیت و میزان اثرگذاری اقداماتی نظیر دوری‌‌گزینی اجتماعی دیده می‌‌شود. به‌‌عقیده‌‌ی گیتس، وضع قوانین جدید در حوزه‌‌ی دوری‌‌گزینی اجتماعی توانسته جان میلیون‌‌ها انسان را نجات دهد و به‌هیچ‌‌وجه نمی‌‌توان چنین اقداماتی را زیاده‌‌روی قلمداد کرد. گیتس می‌‌گوید حتی درصورت وضع‌نشدن قوانین منع رفت‌‌وآمد بازهم مردم احتمالا رفتارهای خود را به‌‌گونه‌‌ای تغییر می‌‌دادند که ریسک ابتلا به بیماری در آن‌‌ها کمتر شود. حتی درصورت برداشته‌‌شدن تمامی محدودیت‌‌ها در آینده نیز مردم تا زمان حصول اطمینان از امنیت جامعه، رفتارهای عادی و روزمره‌‌ی پیشین خود را از سر نخواهند گرفت. او در بخشی از سخنان خود می‌‌گوید:

بسیاری از مردم در اقصی نقاط جهان شوکه خواهند شد. درحالی‌که بیمارستان‌‌های ما در ماه آوریل از جمعیت بیمار پر می‌شوند، در ژوئیه، بسیاری از تخت‌‌ها خالی خواهند ماند.

گیتس می‌گوید بیشتر کشورها در دو ماه آینده با مرحله‌ی دوم همه‌گیری مواجه خواهند شد

آن‌‌گونه که برخی از ایالت‌های امریکا انتظار دارند، این وضعیت بدان‌معنا نیست که کشور به‌‌زودی می‌‌تواند دوباره بازگشایی شود. گیتس می‌‌افزاید:

با بازگشت مردم به اوضاع‌واحوال عادی، برخی مناطق با توده‌های دائمی آلودگی و ابتلا دست‌به‌گریبان خواهند شد و برخی مناطق دیگر دوباره روند نمایی رشد مواد ابتلا را از سر خواهند گرفت.
بیل گیتس / Bill Gates

گیتس از لزوم اجرای روند بازگشت به وضعیت عادی در فرایندی تدریجی سخن می‌‌گوید و تأکید می‌کند تخطی از این قانون باعث خواهد شد جان تمامی افراد به‌خطر افتد. گیتس معتقد است بیشتر کشورها به‌‌زودی و در دو ماه آینده با مرحله‌ی دوم همه‌گیری مواجه خواهند شد. او وضعیت پیش‌ ‌روی این کشورها را به‌‌نوعی «شبه‌‌عادی» می‌‌خواند. گیتس درباره‌ی تعریف عرفیات جدید در آینده‌‌ی نزدیک می‌‌گوید:

رستوران‌‌هایی را تصور کنید که در آن میزها به‌‌صورت یکی‌‌درمیان خالی هستند و نیز صندلی‌‌های وسط هواپیماها خالی می‌‌مانند. مدارس بازگشایی می‌‌شوند؛ ولی دیگر نمی‌‌توانید ورزشگاه‌ها را با جمعیت ۷۰ هزارنفری پر کنید.

او مثالی از مدل به‌‌کاررفته در مایکروسافت چین بیان می‌کند. این شرکت که ۶۲۰۰ کارمند دارد، تنها حدود نیمی از کارکنانش را به‌‌صورت فیزیکی در محل کار و با حفظ اصول دوری‌‌گزینی اجتماعی دراختیار دارد و بقیه‌‌ی کارمندانش به‌‌صورت دورکاری در حال فعالیت هستند. او می‌‌گوید:

اصل بنیادی این است که مجوز انجام فعالیت‌‌هایی صادر شود که از بیشترین مزایا برای اقتصاد و رفاه بشر به‌‌همراه ریسک پایین ابتلا برخوردار باشند.

با‌این‌حال،  چشم‌‌انداز پیش ‌‌رو بسیار پیچیده است و تببین جزئیات امر دشوار به‌‌نظر می‌‌رسد. به‌عنوان مثالی از کشور ایالات متحده، اگر محدودیت‌‌ها در ایالتی زودتر از موعد برداشته شود و با بازگشت دوباره‌‌ی موج شیوع در آنجا مواجه شویم، باید ایالات دیگر در مرز خود با آن ایالت قوانین منع تردد وضع کنند؟

به‌‌عقیده‌‌ی گیتس، بازگشت به اوضاع‌واحوال عادی مرهون نوآوری در چهار عرصه‌‌ی مهم خواهد بود: درمان‌‌ها، آزمایش‌‌های بهتر و سریع‌‌تر، رهگیری تماس مردم و واکسن‌‌ها. او می‌‌افزاید:

باید درمانی معجزه‌‌آسا پیدا شود تا در سال ۲۰۲۱ مردم دوباره بتوانند در رویدادهای بزرگ عمومی نظیر کنسرت‌‌ها و ورزشگاه‌‌ها شرکت کنند. چنین درمانی باید بتواند در ۹۵ درصد از موارد ابتلا موفق عمل کند.

ازآنجاکه کشف داروی معجزه‌‌آسا بسیار بعید به‌‌نظر می‌‌رسد، تنها راهکار درازمدت، ساخت واکسن خواهد بود

گیتس می‌‌گوید تاکنون بیش‌‌ از صد روش درمانی مطالعه شده است؛ اما بسیاری از آن‌‌ها راه به جایی نخواهند برد. البته روش‌‌های درمانی دیگر نظیر ساخت آنتی‌‌بادی‌‌ها و ضدویروس‌‌هایی نظیر رمدسیویر (Remdesivir) نیز می‌‌تواند مؤثر واقع شود. گیتس به مزایای احتمالی کاربرد دارویی مانند هیدروکسی‌‌کلروکوئین (hydroxycholorquine) اشاره می‌‌کند. به‌‌عقیده‌‌ی گیتس، این داروی جنجالی درمان مالاریا که به‌تازگی ترامپ از آن به‌‌عنوان درمانی برای کرونا یاد کرده است، در بهترین حالت، تأثیری «نسبتا کم» بر درمان موارد ابتلا به کووید ۱۹ خواهد گذاشت.

گیتس می‌‌افزاید ازآنجاکه کشف داروی معجزه‌‌آسا بسیار بعید به‌‌نظر می‌‌رسد، تنها راهکار درازمدت پیش‌ ‌رو، ساخت واکسن خواهد بود؛ دستاوردی که باتوجه‌به سرعت سریع پژوهش‌‌های فعلی، می‌‌تواند در ۶ ماه تا دو سال آینده محقق شود. پس‌از‌آن، تنها نیاز است که دولت‌‌ها مجوز لازم را صادر کنند و پس از تولید انبوه واکسن، جمعیت هفت‌‌میلیاردنفری جهان خواهند توانست بسته ‌‌به نوع واکسن، یک یا دو دُز از آن را دریافت کنند.

در یادداشت اخیر گیتس، به لزوم توسعه‌‌ی روش‌های آزمایش کرونا اشاره شده است. به‌‌عقیده‌‌ی وی، روش این نوع آزمایش‌‌ها باید تا آنجا پیشرفت کند که امکان عرضه‌‌ی کیت‌‌های تشخیص خانگی نیز فراهم شود. او می‌‌گوید این کیت‌‌ها احتمالا در چند ماه آینده دردسترس قرار خواهند گرفت:

در زمان تصمیم‌‌گیری درباره‌ی بازگشایی کشورها، انجام این نوع آزمایش‌‌ها بسیار اهمیت خواهد داشت. این آزمایش‌‌ها باید آن‌‌قدر متداول شوند که بتوانیم کانون‌های شیوع را به‌‌راحتی تشخیص دهیم و پیش‌ ‌از افزایش آمار موارد ابتلا، بتوانیم با تغییر سیاست‌‌گذاری‌‌ها در روند شیوع مداخله کنیم.

گیتس درپایان یادداشت خود به عواقب اقتصادی بحران پیش‌ ‌رو اشاره می‌‌کند و می‌‌گوید سنگینی بار این وضعیت به‌‌صورت ناعادلانه‌‌ای بر دوش اقشار کم‌‌درآمد و اقلیت‌‌ها احساس خواهد شد؛ با‌این‌حال، از سطح گسترده‌‌ی همکاری‌‌های فعلی جهان در مواجهه ‌‌با اولین دنیاگیری مدرن تا حدودی احساس رضایت می‌‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات