افزایش سفرها در کشور با برداشته‌شدن ممنوعیت تردد بین استانی

پنج‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۷
مطالعه 3 دقیقه
افزایش سفرها درحالی اتفاق افتاده که فرمانده‌ی ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران می‌گوید الگوی مراجعه‌ی افراد به بیمارستان‌ها در این شهر تغییر کرده است.
تبلیغات

علیرضا زالی، فرمانده‌ی ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران از تغییر الگوی مراجعه‌ی افراد به مراکز درمانی و همچنین تغییر الگوی بیماری کووید ۱۹ در تهران خبر داد. به‌گفته‌ی او مراجعه‌ی بیماران با حال وخیم به مراکز درمانی بیشتر شده؛ همچنین مدت اقامت بیماران بستری کرونا نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است.

زالی در ادامه گفت مراجعه به بخش‌های بهداشتی و درمانی بیمارستان‌های تهران ۶ درصد رشد عمومی داشته است، همچنین تعداد بیمارانی که در در بخش ویژه بستری شده‌اند یک درصد افزایش و بیمارانی که در بخش عادی بستری شده‌اند ۶ درصد رشد داشته است.

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت نیز می‌گوید درحال‌حاضر یک دهم مرگ‌ها در کشور مربوط به کرونا است و این نشان می‌دهد شرایط کشور هنوز به حالت عادی نرسیده است. به‌گفته‌ی او رعایت نکردن نکات بهداشتی و اینکه تصور کنیم شرایط کشور به روزهای پیش از شیوع ویروس کرونا بازگشته منجر به افزایش آمار ابتلا شده و پیامدهای جبران‌ناپذیری را به‌همراه خواهد داشت.

ایرج حریرچی، معاون ‌کل وزیر بهداشت هم از افزایش آمار مبتلایان به کرونا در استان مازندران در روزهای اخیر نسبت به هفته‌های گذشته خبر داد و نسبت به این موضوع ابراز نگرانی کرد. به‌گفته‌ی او ممنوعیت رفت‌وآمد بین استان‌ها از ۱ اردیبهشت برداشته شده اما مردم باید مسافرت‌های خود را به حداقل برسانند چراکه این ممنوعیت با هدف اقتصادی و برای بهبود وضعیت کسب‌وکارها برداشته شده است.

حریرچی در ادامه گفت اگرچه وضعیت کنترل و مقابله با بیماری کووید ۱۹ در مازندران مطلوب است، اما با افزایش سفرهای مردم بعد از رفع محدودیت، خطر جدی سلامت مردم استان مازندران و کادر درمانی آن را تهدید می‌کند. او در ادامه از تمام مردم، حتی کسانی که ویلا و منزل شخصی دارند، درخواست کرد به استان‌های شمالی سفر نکنند.

مردم به استان‌های شمالی سفر نکنند

سرهنگ امیر طالبی، رئیس پلیس راهور استان گیلان نیز از افزایش دو برابری تعداد خودروهای وارد شده به این استان در روزهای گذشته خبر داد و همچنین اعلام کرد ورودی به شهرهای استان همچنان زیاد است. به‌گفته‌ی او روز دوشنبه که محدودیت‌های سفر بین استانی لغو شد، ۱۲ هزار و ۶۴۵ خودرو وارد استان و بیش از ۶ هزار خودرو از استان خارج شد. ترافیک سنگین آزادراه قزوین، کرج، تهران در روزهای گذشته نیز نشان‌دهنده‌ی افزایش مسافرت‌های مردم است. طالبی گفت:

برداشته شدن محدودیت‌های ترددی به‌معنای نبود ویروس کرونا و رفع خطرات ناشی از آن نیست؛ بلکه این ویروس همچون آتش زیر خاکستر است و مردم باید حلقه‌ی حفاظتی دور خود بکشند. اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند بدین مفهوم است که مردم باید همچنان هوشمندانه از ترددهای غیرضروری بپرهیزند تا دوباره شاهد شیوع این ویروس نباشیم.

افزایش سفر به استان‌های شمالی بعد از برداشته شدن محدودیت‌ها مطمئنا آمار ابتلا را افزایش خواهد داد، البته آمار نشان می‌دهد تا همین‌جا هم تعداد مبتلایان ایران به ویروس کرونا از چین که مبدا بیماری است سبقت گرفته است. چین آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ را تاکنون ۸۲ هزار و ۱۶۰ مورد اعلام کرده درحالی‌که آمار رسمی تعداد مبتلایان ایران تا امروز ۸۷،۰۲۶ مورد بوده است.

رئیس سازمان بهداشت جهانی نیز می‌گوید بیماری کووید ۱۹ برای مدت طولانی در جهان وجود دارد و هرگونه غلفت یا رفع مقررات منع رفت‌وآمد، موج جدیدی از شیوع ویروس را به‌همراه خواهد داشت. در همین راستا محمدرضا ظفرقندی، رئیس کل سازمان نظام پزشکی، خطاب به رئیس جمهور گفت بازگشایی زودهنگام اماکن مذهبی، مدارس، دانشگاه‌ها و... نه‌تنها مدیریت مبتلایان شیوع بیماری کووید ۱۹ را سخت می‌کند بلکه زحمت‌های کادر درمان را نیز هدر می‌دهد. او در ادامه خواست، دو اصل مهم «حدود ضرورت‌های قطعی در بازگشایی اماکن و مراکز» و نیز «امکان نظارت اجرایی و کنترل اصول بهداشتی فعالیت‌ها در آن مراکز» در تصمیم‌گیری‌های مهم درنظر گرفته شود.

فرمانده‌ی ستاد عملیات مقابله با کرونا می‌گوید کنترل یا کاهش بیماری کووید ۱۹ صحت ندارد و ترددهای غیرضروری و تفریحی درون‌شهری و برون‌شهری مطمئنا بار این بیماری را افزایش خواهد داد. به‌گفته‌ی او آمار مبتلایان افزایش ۱/۵ درصدی داشته است و درصورت افزایش ترددها، این میزان افزایش پیدا خواهد.

به‌گفته‌ی زالی ویروس کرونا، ویروسی بسیار خطرناک و فریبنده است؛ ناقلین بدون علامت و افرادی که از بیمارستان مرخص می‌شوند گروه پرخطر انتشار بیماری هستند زیرا درمان قطعی بین سه تا چهار هفته زمان می‌برد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات