۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در ایران با تزریق پلاسما بهبود یافتند

شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶
مطالعه 3 دقیقه
عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید نتیجه‌ی تزریق پلاسمای بهبودیافتگان به ۲۰۰ بیمار مبتلا به کرونا در ایران موفقیت‌آمیز بوده است.
تبلیغات

ناصر ریاحی، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگویی با ایسنا می‌گوید درمان کرونا به وسیله‌ی تزریق پلاسمای بهبودیافتگان در ایران از روزهای ابتدایی اسفند آغاز شده و تمام مراحل آن با موفقیت طی شد. به گفته‌ی او ایران جزو پنج کشور نخست دنیا در حوزه‌ی استفاده از فناوری‌های پلاسما درمانی به شمار می‌رود؛ پلاسما درمانی از سال ۱۳۸۴ در ایران با حضور اساتید باتجربه آغاز شده است و اکنون ۱۰ مرکز دریافت پلاسما با حضور بیش از ۱۰ هزار نیرو، در کشور فعال هستند. او گفت:

ما از روز پنجم اسفند و چند روز پس از ورود این ویروس به کشور، طرح استفاده از پلاسما برای درمان این بیماری را در دستور کار قرار دادیم. پس از برگزاری جلسات گسترده با اساتید، کار وارد فاز بالینی شد و متخصصان اصرار داشتند پس از طی کردن چند مرحله‌ی موفق، در این رابطه اطلاع‌رسانی شود.در گام نخست پس از دریافت پلاسما از تعدادی از بهبودیافتگان کرونا، این پلاسما به تعدادی از بیماران تزریق شد که نتایج موفقیت‌آمیزی داشت و پس از آن این تزریق روی ۲۰۰ بیمار دیگر انجام شد که نتایج آن هم بسیار موفقیت آمیز بود، حال تمامی این بیماران بهتر شده و تعدادی از آن‌ها به شکلی معجزه‌آسا بهبود یافته‌اند.

ریاحی در ادامه افزود تجربه‌ی ایرانیان در زمینه‌ی پلاسما درمانی بیماران مبتلا به کرونا به‌زودی از طریق مقالات علمی در اختیار محققان جهان قرار خواهد گرفت. به گفته‌ی او با اینکه این اتفاق بسیار مهم است و می‌تواند تأثیر جدی در روند درمان بیماری بگذارد؛ اما توجه چندانی به آن نشده است.

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان محققان سراسر دنیا تلاش برای پیدا کردن دارو و واکسن این بیماری را آغاز کرده‌اند؛ یکی از این طرح‌ها استفاده از پلاسما در درمان مبتلایان است. زمانی که شخصی به بیماری ویروسی مبتلا شده و بهبود پیدا می‌کند، بدنش در برابر عامل بیماری، آنتی بادی تولید می‌کند و درنتیجه فرد در برابر بیماری مصون می‌شود. مهرداد پاینده، دبیر انجمن علمی سلول‌های بنیادی ایران در گفت‌وگویی با ایرانا در مورد روش انجام پلاسما درمانی گفت:

پلاسمای افراد بهبودیافته از کووید ۱۹ در هفته‌ی سوم تا چهارم بعد از ابتلا، عاری از ویروس می‌شود و سرشار از آنتی بادی است که این آنتی بادی با دستگاه پلاسما فرزیس از بدن آن‌ها خارج می‌شود. آنتی بادی خارج شده از بیمار بهبود یافته با پلاسمای افرادی که در بخش آی‌سی‌یو قرار دارند و وضعیت مناسبی ندارند جایگزین می‌شود و سیستم ایمنی بدن با کمک این آنتی بادی به جنگ ویروس می‌رود و وضعیت ریوی را از مرحله بحرانی خارج می‌کند. این آزمایش در استان کرمانشاه روی هفت بیمار تاکنون انجام شده و خوشبختانه شرایط ریوی در حال حاضر طبق نظر گروه درمان رضایت بخش است.تزریق آنتی بادی به بیمار بدحال با نظر و انتخاب متخصص بیهوشی و ریه انجام می‌شود و در ادامه تیم درمانی پروسه‌ی تزریق را برای بیمار انجام می‌دهند.

در همین راستا  کیانوش جهانپور، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که اقدامات تحقیقاتی مقابله با بیماری کووید ۱۹ همزمان با سایر کشورها در ایران نیز در حال انجام است. به گفته‌ی او یکی از این اقدامات تزریق پلاسمای بهبود یافتگان یا سلول درمانی است، روش دیگر استفاده از برخی داروهای قدیمی و همچنین استفاده از داروهای «های تک» است که قبلا در حوزه‌های دیگری استفاده می‌شد. پلاسمادرمانی درحال حاضر در سایر کشورها از جمله آمریکا، چین، آلمان و فرانسه نیز انجام می‌شود. آلمانی‌ها معتقدند پلاسمادرمانی جریان بیماری را خفیف می‌کند، اما تعداد بیمارانی که در چین در این روش مورد بررسی قرار گرفته‌اند نسبتا کم است و باید تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام شود. 

پلاسمادرمانی در ایران نیز در مرحله‌ی کارآزمایی بالینی است و اگرچه در درمان بیماری‌هایی مانند سارس، مرس و ابولا نیز موثر بوده اما درحال‌حاضر نمی‌توان آن را به‌عنوان درمان قطعی و اختصاصی برای مبتلایان به ویروس کرونا جدید دانست. تمامی روش‌هایی که در سراسر جهان به‌عنوان روش درمانی بیماری کویید ۱۹ معرفی شده‌اند در مرحله‌ی تحقیق و کارآزمایی بالینی قرار دارند و هنوز هیچ درمان قطعی و اختصاصی برای آن معرفی نشده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات