شیوع ویروس کرونا فرانسه، ونزوئلا و شهر سان‌فرانسیسکو را نیز به قرنطینه کشاند

سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
پای ویروس کرونا تاکنون به ۱۵۵ کشور دنیا باز شده و همین موضوع موجب بسته‌شدن مرزها و اعمال محدودیت‌های شدید رفت‌وآمدی شده است.
تبلیغات

ویروس کرونای جدید که سه ماه پیش در ووهان چین دیده شد، تا به امروز به ۱۵۵ کشور دنیا رسیده و فعالیت روزمره‌ی افراد را با مشکل مواجه کرده است. استان هوئبی چین که ووهان در آن قرار دارد، چند روز پس از اعلام همه‌گیری قرنطینه شد. این اقدام که ظاهرا موفقیت‌آمیز بوده، باعث شده تا شمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در ماه اخیر روند نزولی پیدا کند و اکنون فعالیت‌های عادی به‌تدریج به وضعیت قبلی خود بازگردند.

وضعیت نقشه‌های جهانی که آمار مبتلایان به کرونا را نشان می‌دهند، حاکی از آن هستند که اکنون شمار مبتلایان در سطح دنیا بیش از تعداد مبتلایان در چین شده است. این فراگیری گسترده باعث شده تا کشورهای دیگر نیز نسبت‌به محدودسازی رفت‌وآمدها و بستن اماکن عمومی تصمیماتی اتخاذ کنند.

پیش از این در خبرها آمده بود که نخست‌ وزیر اسپانیا برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، به مدت دو هفته وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است. این محدودیت ممکن است بعد از دو هفته نیز تمدید شود.

در ایتالیا نیز با افزایش شمار افراد مبتلا شده به ویروس کرونا به بیش از ۹ هزار نفر، نخست وزیر این کشور تصمیم به قرنطینه کردن کل کشور گرفته است.

اوکراین هم کشوری بود که چهارشنبه‌ی هفته‌ی پیش قرنطینه سه هفته‌ای اعلام کرد.

در کره جنوبی که برای سه روز پیاپی اخیر کمتر از ۱۰۰ مورد ابتلا به کروناویروس گزارش شده، باز هم ممنوعیت‌های رفت‌وآمدی اتخاذ شده است.

حال وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده که این کشور دست‌کم ۱۵ روز قرنطینه خواهد شد و هرگونه رویداد و اجتماعات عمومی ممنوع است. برای کنترل افراد، ۱۰۰ هزار نیروی پلیس آماده به کار خواهند بود و هر کس که این تدابیر را نقض کنند، باید جریمه‌ای ۱۳۵ یورویی پرداخت کنند.

رئیس جمهوری فرانسه دوشنبه‌شب گفته بود که اتحادیه اروپا از روز سه‌شنبه مرزهای خارجی خود را به‌صورت کامل به‌مدت ۳۰ روز می‌بندد. وی گفت که در طول تاریخ، فرانسه هرگز مجبور نشده بود این‌چنین اقدامات اضطراری و شدیدی را در زمان صلح انجام دهد. فرانسه تاکنون حدود پنج هزار و ۵۰۰ مورد ابتلا و بیش از ۱۳۰ مورد فوت ناشی از کروناویروس داشته است.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا نیز پس از افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در این کشور و رسیدن شمار مبتلایان به ۳۳ نفر، دستور قرنطینه سراسری صادر کرده است.

در آمریکا نیز ایالت سانفرانسیسکو و شهرهای اطراف آن قرنطینه شده‌اند. ایالت‌هایی را در آن‌ها شواهدی از انتقال درون‌جامعه‌ای ویروس کرونا مشاهده شده، ملزم شده‌اند تا تمامی باشگاه‌های شبانه، رستوران‌ها و سایر اماکن سرپوشیده و غیرسرپوشیده برای تجمعات عمومی را تعطیل کنند. همچنین از آمریکایی‌ها خواسته شده از قرار گرفتن در تجمعات بالای ۱۰ نفر اجتناب کرده، از خوردن و نوشیدن در رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها خودداری و به‌جای رفتن به مدرسه آموزش را در خانه دنبال کنند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته که ممکن است این بحران تا پایان تابستان نیز ادامه داشته باشد؛ اما قرنطینه‌ی سراسری در دستور کار دولت قرار ندارد بلکه تنها برخی مناطق خاص یا کانون‌های شیوع این ویروس در کشور قرنطینه خواهند شد.

سوییس ۸ هزار عضو ارتش این کشور را بسیج کرده و تمام رویدادهای عمومی و خصوصی را ممنوع اعلام کرده است. آماده‌باش ارتش سوییس به‌منظور مقابله با کرونا، بزرگ‌ترین رویداد نظامی در این کشور پس از جنگ جهانی دوم بوده است. تاکنون بیش از ۲۳۳۰ نفر در سوییس مبتلا به کرونا شده‌اند و دست‌‌کم ۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

آلمان، بریتانیا و یونان نیز قوانین سختگیرانه‌ای را در پیش گرفته‌اند و به‌نظر می‌رسد تمامی سفرها به کشورهای حوزه‌ی اروپا ممنوع شود.

همچنین رئیس‌جمهوری آرژانتین دیروز از بسته شدن مرزهای کشورش به‌منظور محدود کردن شیوع بیماری کووید ۱۹ به مدت ۱۵ روز خبر داد.

رئیس جمهوری پرو هم اعلام وضعیت فوق‌العاده کرده که شامل بسته‌شدن مرزها با کشورهای همسایه می‌شود.

در ترکیه با اعلام اینکه مبتلایان به ویروس کرونا به ۴۷ نفر افزایش یافته‌اند، تصمیم به تعطیلی موقت کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز تفریحی و ورزشی و لغو نمازهای جماعت گرفته شد.

مقامات ارمنستان نیز در پی شیوع سریع کرونا در این کشور تا ۱۴ آوریل به مدت یک ماه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده‌اند.

دیروز تدروس ادهانوم، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت در کنفرانس خبری ویدیویی در شبکه CNBC با گلایه از عملکرد برخی کشورها در مقابله با کرونا گفت، با آنکه در هفته‌ی گذشته شاهد افزایش سرعت شیوع کرونا بوده‌ایم، اما شاهد افزایش آزمایش‌ها، قرنطینه و ردیابی کافی و سریع این ویروس نیستیم. وی در ادامه گفت:

ما یک پیام ساده برای همه‌ی کشورها داریم؛ آزمایش، آزمایش، آزمایش. هر مورد مشکوکی را آزمایش کنید. اگر جواب مثبت بود، آن فرد را قرنطینه کنید و ببینید تا دو روز پیش از آشکار شدن نشانه‌های بیماری با چه کسانی در تماس بوده و آن افراد را هم مورد آزمایش قرار دهید.

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت اضافه کرد که افراد مبتلا به کرونا حتی زمانی‌که دیگر احساس بیماری نمی‌کنند، دیگران را به این ویروس مبتلا می‌کنند؛ بنابراین باید دست‌کم تا دو هفته بعد از رفع شدن نشانه‌های بیماری، اقدامات لازم برای آن‌ها ادامه پیدا کند.

در ایران اما هنوز تصمیمی مبنی بر قرنطینه‌ی کشور و حتی در سطح استان‌ها گرفته نشده است. روحانی، رئیس‌جمهور کشور دو روز پیش اعلام کرد که ما چیزی به‌نام قرنطینه نداریم و درحالی که در برخی استان‌ها تصمیم گرفته شده بود تا به‌طور موقت تعطیلی مراکز غیرضروری و منع رفت‌وآمد صورت بگیرد، وی اعلام کرد نسبت به اینکه کاری، روزی تعطیل شود و کسب خاصی مورد محدودیت قرار گیرد مرجع آن فقط ستاد ملی مبارزه با کرونا است و استان‌ها و استانداران به هیچ عنوان دراین‌زمینه حق تصمیم‌گیری ندارند. روحانی گفت هرگونه محدودیتی بخواهد ایجاد شود صرفا در تهران و در ستاد ملی تصمیم‌گیری می‌شود. او در ادامه اظهار کرد که نه امروز قرنطینه است، نه در ایام عید نوروز و نه قبل و بعد از آن و همه در کسب‌و‌کار و فعالیت خود آزاد هستند، خدمات دولت هم به‌طور معمول به مردم خواهد رسید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات