دولت بریتانیا برای شکست کرونا دست به دامان اینفلوئنسرها شد
پس از شیوع بیماری کرونا شاهد انتشار اطلاعات مختلفی در مورد نحوه سرایت، علائم و حتی پیشگیری از آن بودیم. با نگاهی به این دسته از اطلاعات میتوان مشاهده کرد که بسیاری از آنها نادرست است. یکی از این موارد، آزمایش شخصی برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا بود که اگر بیش از ۱۰ ثانیه بتوانید نفستان را حبس کنید، مبتلا به کرونا نشدهاید.
متخصصان حوزه سلامت گفتهاند که چنین آزمایشی دقیق نیست و این دسته از اطلاعات، فاقد اعتبار هستند. در کنار شیوع بیماری کرونا، انتشار اخبار کذب و اطلاعات نادرست، آسیبهای فراوانی به جامعه وارد کرده است.
مقامات بریتانیا برای مقابله با چنین اطلاعات نادرستی، برنامه جالبی را ترتیب دادهاند. آنها از افراد تأثیرگذار و یوتیوبرهای محبوب خواستهاند که به کمپین مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست در مورد بیماری کرونا بپیوندند.
وزارت توسعه بینالمللی بریتانیا بودجهای بالغ بر ۵۰۰ هزار پوند (معادل ۶۲۳ هزار دلار) برای این پویش در نظر گرفته است. این بودجه در اختیار سازمان H2H قرار میگیرد که در سال ۲۰۱۳ برای مبارزه با انتشاراطلاعات نادرست در مورد بیماری ابولا تشکیل شد.
سازمان H2H نیز در نظر دارد برای مبارزه با انتشار اطلاعات نادرست در مورد بیماری کرونا از افراد تأثیرگذار در فضای مجازی ازجمله یوتیوبرهای معروف استفاده کند. هدف اصلی سازمان H2H نیز انتشار اطلاعات درست به جوانان و نوجوانان کشورهای آفریقایی و جنوب شرقی آسیا است. در فهرست افراد مشهور میتوان به بیانکا گونزالز فلیپینی اشاره کرد که در حوزه سلامت اطلاعرسانی میکند و بیش از ۷ میلیون فالوور در توییتر دارد.
طبق گفتههای مقامات بریتانیا، انتشار اطلاعات نادرست گاهی اوقات باعث به خطر افتادن جان مردم در سراسر دنیا میشود؛ برای مثال در کشورهای غرب آفریقا پیامهایی از طریق پیامرسان واتساپ ارسال شد مبنی بر اینکه وزارت بهداشت کانادا به مردم توصیه کرده است برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا آب گرم بنوشید. وزارت توسعه بینالمللی بریتانیا توضیح داده است:
پیروی از چنین اطلاعات نادرستی نهتنها جلوی شیوع بیماری کرونا را نمیگیرد، بلکه خطر ابتلا به بیماری کرونا را نیز افزایش میدهد؛ زیرا مردم دیگر توصیههای بهداشتی مانند شستن مکرر دستها را انجام نمیدهند.
اقدام مقامات بریتانیا هوشمندانه بهنظر میرسد؛ زیرا نوجوانان توجه چندانی به رسانهها ندارند. درواقع مخاطب اصلی یوتیوبرها یا افراد تأثیرگذار در شبکههای اجتماعی دیگر را نوجوانان و جوانان تشکیل میدهند.