نگرانی از تبدیل کرونا به ویروسی فصلی و همیشگی

سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۸
مطالعه 3 دقیقه
کارشناسان در این مورد نگران هستند که ویروس کرونا جدید به پاتوژنی فصلی و بومی تبدیل شود و برای همیشه در جوامع انسانی باقی بماند.
تبلیغات

این احتمال وجود دارد که ویروس کرونا جدید بماند. کارشناسان فکر می‌کنند که این ویروس احتمالا به یکی از اعضای دائمی مخزن ویروس‌های تنفسی انسانی تبدیل شود. آمش ادلجا، کارشناس بیماری‌های عفونی در مرکز امنیت بهداشتی جانز هاپکینز می‌گوید:

این ویروس برای مدتی با ما می‌ماند. این در جوامع انسانی آندمیک (بومی) بوده و بدون واکسن از بین نمی‌رود.

ویروس مذکور، موجب بیماری کووید۱۹ می‌شود که دارای علائم تب، سرفه و گاهی عفونت شدید ریه است. تاکنون، در اثر ابتلا به این بیماری، بیش از ۳ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند و بیش از ۹۰ هزار نفر نیز بیمار شده‌اند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و دونالد ترامپ هردو درمورد نزدیک‌بودن فصل بهار خوش‌بینی هستند و معتقدند گرمای هوا می‌تواند همچون آنفلوانزای فصلی شیوع ویروس جدید را نیز مهار کند. چنین چیزی ممکن است درست باشد، ادلجا می‌گوید:

ممکن است در اثر گرما فراوانی انتقال ویروس کاهش پیدا کند به‌طوری که زمان کافی برای ساخت یک واکسن قبل از ظهور بعدی ویروس داشه باشیم.

اما این بدان معنا نیست که ویروس کرونا برای همیشه از بین خواهد رفت. اگر ویروس کرونا درنهایت به حالت ویروس‌های فصلی مانند آنفلوانزا درآید، می‌تواند هر ساله در تابستان عقب‌نشینی کرده و دوباره در پاییز و زمستان بازگردد. ویلیام شافنر، متخصص بیماری‌های عفونی در دانشگاه وندربیلت در مصاحبه با سی‌ان‌ان گفت:

ما می‌دانیم که ویروس‌های تنفسی به‌شدت فصلی هستند؛ اما نه به‌طور انحصاری (که فقط در یک فصل دیده شوند). می‌توان امیدوار بود که فصل بهار به عقب‌نشینی ویروس کمک کند. ما در این مورد مطمئن نیستیم.

ویروس‌های تنفسی فصلی هستند زیرا دمای سردتر به محکم‌تر شدن پوشش ژله‌مانند محافظ اطراف ذرات ویروسی که در هوا قرار دارد، کمک می‌کند. پوسته‌ی محکم‌تر به ویروس کمک می‌کند تا در هوا دوام بیاورد و از فردی به فرد دیگر منتقل شود. آماندا سیمانک، اپیدمیولوژیست دانشگاه ویسکانسین در میلواکی می‌گوید:

ویروس آنفلوانزا در دماهای سرد و خشک بهتر می‌ماند.

اما فصول نیمکره‌های شمالی و جنوبی همزمان نیستند. بنابراین، وقتی هوای چین و آمریکا گرم‌تر می‌شود، کشورهای آمریکای جنوبی و اقیانوسیه وارد زمستان می‌شوند. علاوه‌براین، برخی از کشورها تغییرات فصلی چشمگیری را تجربه نمی‌کنند؛ بنابراین به‌گفته‌ی ٰ ادلجا، در آن‌ها ویروس آنفلوانزا در تمام طول سال در گردش است.

درحال‌حاضر، چهار ویروس کرونای دیگر به‌صورت بومی در جهان وجود دارند. همه‌ی آن‌ها فصلی بوده و به‌طور معمول موجب سرماخوردگی خفیفی می‌شوند، هرچند ممکن است موجب ذات‌الریه نیز بشوند. بنا به‌گفته‌ی ادلجا، ویروس کرونای جدید نیز ممکن است همین حالت را پیدا کند و به عضوی از گروه ویروس‌های کرونای اکتسابی‌از جامعه تبدیل شود که به‌طور مداوم در گردش است.

روز چهارشنبه، مرکز کنترل و پیشگری از بیماری‌ها از نخستین مورد احتمالی از انتشار جامعه‌ای ویروس کرونا در آمریکا خبر داد. ادلجا می‌گوید این بدان معنا است که ویروس جدید در کشور آمریکا از شخصی به شخص دیگر درحال انتقال است و نه اینکه فقط در میان مردمی دیده شود که اخیرا به چین سفر کرده‌اند. ادلجا می‌افزاید که برخی کارشناسان بهداشت عمومی نیز گمان می‌کردند مواردی از عفونت ویروس‌ کرونا در آمریکا به‌علت تشابه با بیماری‌های فصلی دیگر تشخیص داده نمی‌شود. او می‌گوید:

احتمالا انتشار جامعه‌ای موارد خفیفی از ویروس جدید در بسیاری از کشورهای جهان در ترکیب با موارد سرماخوردگی و آنفلوانزا درحال اتفاق افتادن بود.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات