دوسوم از کل موارد ویروس کرونا در جهان شناسایی نشده‌اند

سه‌شنبه ۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
مطالعه 3 دقیقه
براساس گزارشی جدید، زنجیره‌های انتقال ناشناخته‌ای در سطح جهان در حال انتشار ویروس کرونا هستند و بسیاری از آن‌ها هنوز شناسایی نشده‌اند.
تبلیغات

گزارش جدید گروه مدل‌سازی بیماری‌های عفونی سازمان جهانی بهداشت در کالج سلطنتی لندن تخمین می‌زند حدود دو‌سوم از موارد بیماری کووید۱۹ در سرتاسر جهان تشخیص داده نشده است. تجزیه‌و‌تحلیل آن‌ها نشان می‌دهد گسترش جهانی ویروس کرونا جدید به‌طور چشمگیری وسیع‌تر از حجم فعلی موارد تأییدشده است. ناتسوکو ایمای، یکی از نویسندگان گزارش جدید می‌گوید:

شاهد گزارش موارد بیشتری در کشورها و مناطق خارج از سرزمین اصلی چین هستیم که سابقه‌ی مسافرت به ووهان یا ارتباط با آنجا را نداشته‌اند. تجزیه‌و‌تحلیل ما تأییدکننده‌ی نتایج تجزیه‌و‌تحلیل‌هایی است که قبلا گروه‌های دیگر با استفاده از حجم پروازها از ووهان و تعداد موارد گزارش‌شده کووید۱۹ انجام ‌داده‌اند و نشان می‌دهد اگر کشورها بخواهند با موفقیت اپیدمی را مهار کنند، نظارت و تشخیص موارد بیماری بسیار مهم است.
ویروس کرونا

تصویر میکروسکوپ الکترونی روبشی از ویروس SARS-CoV-2 (به رنگ نارنجی)، در حال ظاهرشدن از سطح سلول کشت داده‌شده در آزمایشگاه

از ۲۳ فوریه ۲۰۲۰، بیش از ۷۸ هزار مورد تأییدشده از کووید۱۹ دیده شده که اکثرا در چین متمرکز شده‌اند. مطالعات پیشین نشان داده‌اند افراد بیمار در بیشتر موارد علائم خفیفی نشان می‌دهند و به‌نظر می‌رسد فقط تعداد کمی از موارد تأییدشده دچار ذات‌الریه‌ شدید شوند. براین‌اساس، پژوهشگران پیشنهاد می‌کنند ممکن است گسترش ویروس وسیع‌تر از چیزی باشد که ارقام فعلی نشان می‌دهند. سانگیتا باتیا، یکی دیگر از نویسنگان گزارش جدید می‌گوید:

میانگین تعداد مسافرانی را که از ووهان به مقصدهای مهم بین‌المللی سفر می‌کردند، با تعداد موارد کووید۱۹ مقایسه کردیم که در خارج از کشور چین تشخیص داده شده‌اند. سپس براساس این داده‌ها، تعداد موارد تشخیص داده‌نشده در سطح جهان را برآورد کردیم و متوجه شدیم تقریبا دوسوم از موارد ممکن است در این مرحله کشف نشده باشند. یافته‌های ما نتایج تجزیه‌و‌تحلیل‌های پژوهشگران دیگر را تأیید می‌کند.

گزارش مذکور نتیجه‌گیری می‌کند به‌احتمال زیاد زنجیره‌های انتقال شناسایی‌نشده‌ی زیادی در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شده باشد. تدروس آدانوم، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت، در جلسه‌ی توجیهی اخیر این نگرانی فزاینده را تأیید کرد. او گفت:

اگرچه کل تعداد موارد کووید۱۹ در خارج از چین نسبتا کم است، نگران مواردی هستیم که ارتباط اپیدمیولوژیک مشخصی مانند سابقه‌ی مسافرت به چین یا تماس با مورد تأییدشده ندارند.

اگرچه آدانوم اظهار کرد فرصت مهار ویروس کرونا در حال محدودشدن است، سازمان جهانی بهداشت هنوز این همه‌گیری را همه‌گیری جهانی (پاندمی) اعلام نکرده است. درحال‌حاضر، کمتر از دوهزار مورد در خارج از چین تأیید شده‌اند؛ اگرچه همان‌طورکه گزاش جدید نشان می‌دهد، شیوع ویروس کرونا جدید ممکن است گسترده‌تر از چیزی باشد که ارقام رسمی نشان می‌دهند. جنیفر نوزو، اپیدمیولوژیست دانشگاه جانز هاپکینز، هفته‌ی گذشته گفت با اینکه سازمان جهانی بهداشت تمایلی ندارد این بیماری را به‌عنوان همه‌گیری جهانی اعلام کند، شیوع ویروس موجب همه‌گیری جهانی شده است. به‌گفته‌ی نوزو، تعریف نوع همه‌گیری (پاندمی یا اپیدمی) بر نحوه‌ی برخورد با ویروس در سطح محلی تأثیرگذار است. وی می‌افزاید:

معتقدم در مراحل اولیه‌ی همه‌گیری جهانی هستیم. فکر می‌کنم باید درباره‌ی اینکه مهار اپیدمی ممکن است یا نه و اینکه در حال تشدید شیوع بیماری هستیم، آزادانه صحبت کنیم؛ زیرا نگران این مسئله هستم که در حال خارج‌کردن منابع از سطح جامعه باشیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات