شروع زودهنگام بهار منجر به تشدید آلرژی می‌شود

دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
یکی از اثرات تغییرات اقلیمی، اختلالاتی در طبیعت نظیر شروع زودهنگام بهار و تغییر زمان گل‌دهی درختان است که منجر به افزایش آلرژی فصلی می‌شود.
تبلیغات

تغییرات اقلیمی منجر به اختلالاتی در تقویم طبیعت شده است که از آن میان می‌توان به زمان گل‌دهی گیاهان و آغاز فصل بهار اشاره کرد؛ پژوهش جدیدی نیز در دانشکده‌ی بهداشت عمومی دانشگاه مریلند انجام شده است که نشان می‌دهد هزینه‌ی این اتفاق برای ما انسان‌ها به شکل تشدید آلرژی‌های فصلی کرد پیدا می‌کند.

طبق این پژوهش که روی ۳۰۰ نفر در فاصله‌ی سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۳ انجام شد،‌ رینیت آلرژیک یا تب یونجه (التهاب مخاط بینی که دراثر واکنش زیاد حساسیتی ایجاد می‌شود) به‌دلیل تغییر زمان شروع بهار افزایش می‌یابد. امیر ساپکوتا، دانشیار مؤسسه‌ی مریلند می‌گوید:

ما دریافتیم در نقاطی که شروع بهار زودتر از زمان نرمال اتفاق می‌افتد، شیوع تب یونجه ۱۴ درصد بالاتر بوده است. علاوه‌براین در مناطقی که شروع بهار بسیار دیرتر از موعد همیشگی رخ می‌دهد نیز به نتایج مشابه رسیدیم.

این پژوهش حاوی اولین داده‌های کمی در سطح ملی است که نشان می‌دهد چطور تغییرات اقلیمی فعلی منجر به تشدید بیماری‌های حساسیتی در ایالات متحده شده است. رینیت آلرژیک یا تب یونجه بر ۲۵ میلیون بزرگسال در ایالات متحده اثر گذاشته است و سالانه هزینه‌ی درمانی‌ای معادل ۱۱٫۲ میلیارد دلار را بر کشور تحمیل می‌کند. دکتر ساپکوتا و تیمش از داده‌های ماهواره‌ای به‌دست‌آمده از تابش‌سنج طیفی تصویربرداری با وضوح متوسط ناسا استفاده کردند تا شروع فصل بهار در سراسر ایالات متحده را مشخص کنند؛ سپس این داده‌ها را با داده‌های پژوهش مصاحبه‌ی سلامت ملی که توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده گردآوری شده بود، مقایسه کردند.

آلرژی

دکتر چنگ‌شنگ ژیانگ از نویسندگان این پژوهش می‌گوید:

پژوهش‌های قبلی حاکی از آن بود که پدیده‌شناسی گیاهان به‌شدت به دمای هوا وابسته است. به‌این‌ترتیب پدیده‌شناسی گیاهان یکی از حساس‌ترین شاخص‌ها درباره‌ی نحوه‌ی واکنش اکوسیستم به تغییرات اقلیمی به‌شمار می‌رود. ما در پژوهش خود نشان دادیم این نوع تغییرات اقلیمی که منجر به تغییرات اکوسیستم می‌شود، مستقیماً با بیماری آلرژی در ایالات متحده در ارتباط است. باتوجه به ۲۵ میلیون آمریکایی که هر سال از تب یونجه رنج می‌برند، حتی تغییرات نسبتاً جزئی در زمان گل‌دهی درختان نیز می‌تواند اثرات قابل‌توجه اقتصادی داشته باشد.

علت تشدید تب یونجه که به‌واسطه‌ی شروع زودهنگام بهار اتفاق می‌افتد، ظاهراً به گرده‌افشانی مرتبط است. شروع زودتر از موعد بهار بدان معنا است که درختان زودتر گل می‌دهند و زمان گرده‌افشانی آن‌ها طولانی‌تر است که همین موضوع عامل اصلی آلرژی‌های فصل بهار محسوب می‌شود؛ اما آغاز دیرهنگام بهار نیز باعث می‌شود بسیاری از گونه‌های درختان به‌طور همزمان شروع به گل‌دهی کنند و به‌خاطر ایجاد حجم زیادی گرده در مدت زمانی کوتاه، آلرژی افراد تشدید می‌شود.

دکتر ساپکوتا می‌گوید:

این موضوع به خوبی نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی چطور می‌تواند بر شدت بیماری آلرژی اثرگذار باشد. باتوجه به اینکه وضعیت تغییرات اقلیمی بدتر خواهد شد،‌ من معتقدم که چنین اطلاعاتی برای راهبردهای تطبیقی سلامت عمومی نظیر سیستم‌های هشدار پیش از موعد، مهم هستند. ما به راهبردهای تطبیقی خاص نیاز داریم تا با کمک آن‌ها بتوانیم انعطاف‌پذیری را افزایش و شدت بیماری مرتبط با تغییرات اقلیمی را کاهش دهیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات