چین دستور تعلیق تحقیقات اصلاح ژنتیکی نوزادان را صادر کرد

شنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴
مطالعه 4 دقیقه
چین، اقدام دانشمند کشورش را در اصلاح ژنتیکی اولین نوزادان جهان محکوم کرده و ادامه‌‌ی فعالیت‌‌ وی را معلق کرد.
تبلیغات

در روز پنج‌‌شنبه چین اعلام کرد که فعالیت دکتر جیانکوی هی، دانشمندی که ادعا می‌کند اولین نوزادان اصلاح‌شده‌‌ی ژنتیکی جهان را خلق کرده‌، به حالت تعلیق درآورده و درادامه اعلام کرد که اقدام این دانشمند، غیراخلاقی و خلاف قانون رسمی کشور چین بوده است.

هی جیانکوی روز دوشنبه طی یک ویدئو اعلام کرده بود که از تکنیک ویرایش ژن (CRISPR) برای یک جنین پیش از کاشت در رحم یک زن استفاده کرده که درنتیجه‌‌ی آن دو نوزاد دختر طی ماه جاری به‌‌دنیا آمده‌‌اند. او در یک کنفرانس بین‌المللی در روز چهارشنبه تاکید کرد که به آنچه انجام داده، افتخار می‌کند.

ژو نانپینگ، معاون وزیر علوم و فناوری چین گفت که تحقیقات درمورد اقدام هی جیانکوی همچنان ادامه دارد. تلویزیون دولتی چین در روز پنج‌‌شنبه طی گزارشی به‌‌نقل از این مقام دولتی اعلام کرد که اقدام هی جیانکوی، نقض آشکار قوانین و مقررات کشور چین محسوب می‌‌شود و وی بنیان اخلاقیاتی را که جامعه‌‌ی علمی تاکنون بدان پایبند بوده، نقض کرده است. در نقل‌‌قولی از آقای ژو آمده است:

این موردی تکان‌دهنده و غیرقابل‌قبول است و ما قاطعانه با آن مخالفت خواهیم کرد.

دانشمندان اقدام هی جیانکوی را غیراخلاقی دانسته‌‌اند و به‌‌صورت بین‌‌المللی آن را محکوم کردند. آن‌ها می‌گویند که هنوز پرسش‌‌های مهمی درمورد ایمنی اصلاح جنین انسان بدون‌‌پاسخ باقی مانده و بسیار ضروری است که چنین پژوهش‌‌هایی به‌‌شیوه‌ای شفاف و کنترل‌شده انجام پذیرد تا اطمینان حاصل شود که این فناوری مورد سوءاستفاده قرار نخواهد گرفت.

اصلاح ژنتیکی / Gen editing

آقای ژو پیش از این گفته بود که مقرراتی که در سال ۲۰۰۳ در چین وضع شده، اجازه‌‌ی انجام آزمایش‌های مربوط به ویرایش ژن در جنین انسان را با اهداف پژوهشی صادر کرده است؛  ولی تنها به‌‌شرطی که جنین‌‌های موردآزمایش بیش از ۱۴ روز نگهداری نشوند.

گروهی متشکل از ۱۲۲ دانشمند چینی در روز دوشنبه، طی بیانیه‌‌ای اقدام هی جیانکوی را «جنون‌‌آمیز» خوانده و ادعاهای او را درحکم «ضربه‌‌ای بزرگ به شهرت جهانی و توسعه‌‌ی علمی چین» قلمداد کردند.

در خلال دومین نشست بین‌المللی با موضوع ویرایش ژنوم انسانی در هنگ‌کنگ، دکتر هی اذعان کرد که دانشگاه محل‌‌ تدریس خود را در جریان پژوهش‌‌هایی که انجام می‌داده، قرار نداده است. او گفت که در ابتدا خود هزینه‌‌های این پژوهش را پرداخته و درادامه نیز از دانشگاه بودجه‌‌ دریافت کرده است.

هی جیانکوی ادعاهای مبنی بر پنهان‌‌کاری درمورد پژوهش‌‌های خود را رد کرد و گفت او جنبه‌های مقدماتی پژوهش‌‌ خود را در کنفرانس‌ها ارائه کرده و از دانشمندانی در ایالات‌متحده و نقاط دیگر مشورت گرفته است. او افزود که پژوهش‌‌های خود را تنها باهدف بازبینی در اختیار یک مجله علمی قرار داده و قرار نبوده است آن را در یک کنفرانس ارائه دهد.

چین  اجازه آزمایش‌های ژنتیکی در جنین انسان را صادر کرده؛  ولی تنها به‌‌شرطی که جنین‌‌ها بیش از ۱۴ روز نگهداری نشوند

یکی از موارد گیج‌‌کننده درمورد پژوهش دکتر هی این است که وی از وضعیت بارداری احتمالی یک زن دیگر سخن گفته که در رحم او نیز یک جنین اصلاح‌‌شده کاشته شده است. روز چهارشنبه، زیر فشار پرسش‌‌های دانشمندان حاضر در این سخنرانی، هی جیانکوی گفت که قبلاً یک کاشت جنین دیگر نیز در مراحل اولیه‌‌ صورت گرفته است.

هی جیانکوی در واکنش به پرسش رابین لاول‌‌بج، استاد ژنتیک و جنین‌‌شناسی از مؤسسه‌‌ی فرانسیس کریک در لندن، مبنی بر اینکه که آیا منظور وی از «مراحل اولیه»، یک بارداری شیمیایی یا سقط‌جنین بوده است، پاسخی مثبت داد.

با این حال، دکتر لاول‌‌بج در روز پنج‌‌شنبه به خبرنگاران گفت که او مطمئن نیست که دکتر هی درک کند که منظور از «بارداری شیمیایی»، یک بارداری ناموفق است. او اضافه کرد:

دکتر هی لزوماً نمی‌داند که درمورد چه‌‌چیزی صحبت می‌‌کند. ما اطلاعاتی نداریم ولی او تأیید کرده است که آن‌ها آزمایش هورمون را انجام داده‌‌اند تا مشخص کنند که آیا آن زن حامله بوده است یا خیر. پاسخ آن‌ها مثبت است. اما برای اظهارنظر خیلی زود است؛ چراکه این مورد می‌تواند به یک حاملگی شیمیایی ختم شود که درواقع به‌‌معنای سقط‌جنین است. بسیاری از جنین‌ها نمی‌توانند زنده بمانند.
undefined
اصلاح ژنتیکی / Gen editing

هی جیانکوی قرار بود روز پنجشنبه دوباره در کنفرانس صحبت کند؛ اما سخنرانی او لغو شد.

دکتر لاول‌‌بچ که در آرام‌‌کردن فضای جلسه‌‌ی روز چهارشنبه نقش داشت، در ایمیلی اعلام کرد که فراهم کردن امنیت کافی برای سخنرانی دوم بسیار دشوار است. او گفت که پس از آن‌‌که مسائل امنیتی به اطلاع دکتر هی رسید، وی تصمیم به لغو سخنرانی خود گرفت.

لاول‌‌بچ می‌‌گوید برگزارکنندگان اجلاس بر این باورند که باید یک تریبون در اختیار دکتر هی قرار گیرد تا بتواند آنچه را انجام داده، ارائه کند. او ادامه می‌‌دهد:

بنابراین ما از اینکه در روز گذشته به او اجازه حضور را دادیم، پشیمان نیستیم؛ اما چنانچه فرصت دیگری نیز امروز در اختیار او قرار دهیم؛ ممکن است این اقدام به‌‌منزله‌‌ی حمایت ما از وی تلقی شود. این دلیل دیگری بود که کمیته نمی‌‌خواست دکتر هی امروز دوباره سخنرانی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات