TSMC تولید تراشه اسنپدراگون ۸۷۵ را آغاز کرد

پنج‌شنبه ۵ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۵۸
مطالعه 2 دقیقه
تراشه اسنپدراگون ۸۷۵ اولین محصول کوالکام خواهد بود که مبتنی بر لیتوگرافی ۵ نانومتری ساخته می‌شود.
تبلیغات

گزارش‌های ارسالی از تایوان خبر می‌دهند که TSMC تولید تراشه اسنپدراگون ۸۷۵ کوالکام را شروع کرده است که درواقع تراشه پرچم‌دار نسل بعدی کوالکام شناخته می‌شود. اهمیت این تراشه، برخورداری آن از لیتوگرافی ۵ نانومتری است و انتظار می‌رود در پرچم‌داران سال ۲۰۲۱ از اسنپدراگون ۸۷۵ استفاده شود.

برخورداری اسنپدراگون ۸۷۵ از فرآیند تولید یا لیتوگرافی ۵ نانومتری باعث می‌شود که میزان مصرف انرژی در این تراشه نسبت به مدل نسل پیشین به مراتب کمتر شود و در کنار آن، پردازنده‌های گرافیکی و مرکزی توان محاسباتی بیشتری داشته باشند.

برخلاف اسنپدراگون ۸۶۵ که مودم به صورت مستقل روی مادربرد نصب می‌شود، مودم X60 کوالکام با قابلیت سازگاری با فناوری ۵ جی به‌صورت یکپارچه روی تراشه اسنپدراگون ۸۷۵ کار گذاشته شده است.

پردازنده مرکزی اسنپدراگون ۸۷۵ از ترکیبی ویژه برای هسته‌ها استفاده می‌کند. درواقع هسته‌ها به سه خوشه تقسیم می‌شوند که خوشه اول از یک هسته ایکس ۱ استفاده شود که نسبت به هسته کرتکس ای ۷۷ از ۳۰ درصد توان محاسباتی بیشتری برخوردار است.

در خوشه دوم می‌توان سه هسته از نوع کرتکس ای ۷۸ را مشاهده کرد که آن‌ها نیز نسبت به کرتکس ای ۷۷ از ۲۰ درصد توان محاسباتی بیشتر استفاده می‌کنند. در خوشه سوم نیز ۴ هسته قرار دارد که حدس زده می‌شود از نوع کرتس ای ۷۷ باشند.

اسنپدراگون ۸۷۵ نسبت به اسنپدراگون ۸۶۵ در حدود ۵۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کند. برای پردازش اطلاعات گرافیکی نیز از پردازنده گرافیکی آدرنو ۶۶۰ استفاده شده است که تقریبا از معماری مشابه با آدرنو ۶۵۰ برخوردار است؛ اما توان محاسباتی بیشتری دارد.

TSMC این روزها بسیار مشغول است؛ زیرا سفارش‌های بسیاری دارد. با وجود اینکه گفته می‌شد نپذیرفتن سفارش‌های هواوی ممکن است به اقتصاد TSMC ضربه بزند؛ اما این شرکت در حال تولید تراشه برای شرکت‌های بزرگی ازجمله کوالکام، پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی با لیتوگرافی برای شرکت AMD و تولید پردازنده جدید اپل A14 است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات