کوالکام از پلتفرم رباتیک RB5 رونمایی کرد؛ کامپیوتر تک برد مناسب برای ساخت پهپاد

پنج‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
کامپیوتر تک برد جدید کوالکام به‌نام RB5 با هدف‌گیری بازار تولید پهپاد طراحی و رونمایی شد. این کامپیوتر مجهز به قابلیت‌های متعددی ازجمله 5G است.
تبلیغات

کوالکام یک به‌روزرسانی برای پلتفرم محصولات رباتیک خود رونمایی کرد. غول دنیای پردازنده‌های موبایلی، پلتفرم قدیمی RB3 مجهز به پردازنده‌ اسنپدراگون ۸۴۵ را ارتقا داد تا محصولی قدرتمندتر برای کاربردهای حرفه‌ای‌تر رباتیک تولید شود. کامپیوتر تک برد جدید که به‌نام RB5 شناخته می‌شود، از یک تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ بهره می‌برد. شرکت آمریکایی با بهینه‌سازی پلتفرم رباتیک خود، کسب سهم بیشتر را در بازاری در نظر دارد که تا سال ۲۰۲۵ به ارزش ۱۰۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

مهم‌ترین نکته و مزیت در پلتفرم رباتیکی جدید کوالکام این است که با یک کامپیوتر تک برد مبتنی بر آرم با توانایی‌های بالا روبه‌رو هستیم. استفاده از جدیدترین تراشه‌ی سیلیکونی جهان با قدرت پردازشی قابل‌توجه، RB5 را به یک غول قدرتمند برای توسعه‌ی انواع ربات تبدیل می‌کند. تراشه‌ای که در RB5 استفاده می‌شود، از اسنپدراگون ۸۶۵ بهره گرفته و QRB5165 نام دارد. طراحی مبتنی بر RB5، قابلیت‌های متنوعی را برای محصول نهایی در بازار رباتیک به‌همراه خواهد داشت.

کامپیوتر تک برد جدید کوالکام از بردهای توسعه‌ای متعدد پشتیبانی می‌کند

طراحی کلی RB5 به‌صورت یک برد حامل است که با یک برد سیستم روی ماژول (System-on-Module) ترکیب می‌شود. در SOM، شاهد قرارگیری پردازنده‌ی اصلی (SoC) در کنار قطعات اصلی همچون رم، تراشه‌ی ذخیره‌سازی NAND، قطعه‌ی PMIC برای تأمین توان SoC و قطعات دیگر برد و همچنین ماژول وای‌فای و بلوتوث هستیم. ماژول سیستم، روی یک برد حامل قرار می‌گیرد که کوالکام در آن، رابط‌های اتصالی متعددی را ارائه می‌کند. چهار خروجی HDMI، درگاه کارت حافظه‌ SD از نوع SDIO، هاب USB 3.1، رابط USB-C، گیگابیت اترنت، رابط‌های DSI و CSI برای اتصال نمایشگر و دوربین و تعداد زیادی ورودی و خروجی متنوع را ارائه می‌کند. همچنین دو لاین PCIe نیز در برد حامل قرار دارند.

تولیدکننده‌ها می‌توانند با اضافه کردن بخش‌ها و قطعات جدید، قابلیت‌های کامپیوتر تک برد کوالکام را بهبود دهند. کارت‌های توسعه‌ای که برای افزایش کارایی کامپیوتر مذکور استفاده می‌شوند، توسط کوالکام عرضه و تأیید خواهند شد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به کارت‌های توسعه‌ای بینایی، حسگر، کنترل موتور، صنعتی و ارتباطی اشاره کرد. هریک از کارت‌ها، قابلیت و مزیت جدیدی را به محصول نهایی مبتنی بر RB5 اضافه می‌کند.

کامپیوتر تک برد کوالکام RB5
کامپیوتر تک برد کوالکام RB5
کامپیوتر تک برد کوالکام RB5
کامپیوتر تک برد کوالکام RB5

پشتیبانی نرم‌افزاری، یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین نقاط قوت برد جدید کوالکام به شمار می‌رود. کوالکام، پشتیبانی از دو توزیع اولونتو و Yocto لینوکس را به خریداران ارائه می‌کند. آن‌ها همچنین نسخه‌های امبدد سیستم‌های عامل تحت پشتیبانی را نیز در برنامه‌ی پشتیبانی و نگه‌داری خود دارند. به‌علاوه، نسخه‌های متن‌باز سیستم‌عامل نیز دردسترس تولیدکننده‌ها خواهد بود. برد منطقی QRB5165 پشتیبانی نرم‌افزاری بلندمدتی را دریافت می‌کند که با تمرکز بر لینوکس، توسعه می‌یابد.

هر تولیدکننده یا علاقه‌مند به صنعت رباتیک که به‌دنبال یک سیستم توسعه‌ی مبتنی بر آرم باشد، با بهره‌برداری از قابلیت‌های متعدد و پشتیبانی‌های نرم‌افزاری کوالکام از RB5، بسیاری از نیازهای خود را حل می‌کند. همین قابلیت‌های نرم‌افزاری، مزیت‌های رقابتی مهمی برای کامپیوتر تک برد کوالکام محسوب می‌شوند که آن را به انتخاب اصلی بسیاری از طراحان و تولیدکننده‌ها تبدیل می‌کنند. استفاده از پردازند‌ه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ با هسته‌های Cortex-A77 در کامپیوتر تک برد جدید کوالکام، آن را به رقیبی قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه در مقابل بردهای دیگری همچون انویدیا جتسون تبدیل می‌کند. شرکت سازنده هنوز هیچ اطلاعاتی پیرامون قیمت RB5 منتشر نکرده است، اما شرکای توزیع و فروش آن‌ها همچون Thundercomm نسخه‌های قبلی را با قیمت ۴۴۹ دلار عرضه می‌کنند. درنتیجه می‌توان قیمتی مشابه و نزدیک را برای برد جدید در نظر گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات