کوالکام تراشه اسنپدراگون 690 را رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه‌ی اسنپدراگون 690 کوالکام از ارتباطات 5G پشتیبانی می‌کند و با Wi-Fi6 نیز سازگار است.
تبلیغات

دسامبر ۲۰۱۹، کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون ۸۶۵ رونمایی کرد؛ تراشه‌ای که برای پرچم‌داران سال ۲۰۲۰ در نظر گرفته شده بود و در اکثر گوشی‌های هوشمند پریمیوم موجود در بازار استفاده شد. شاید مهم‌ترین ویژگی اسنپدراگون ۸۶۵ را درکنار افزایش توان محاسباتی، بتوان سازگاری با ارتباطات 5G دانست. در‌این‌بین، کوالکام تراشه‌ی اسنپدراگون ۷۶۵ را نیز معرفی کرد تا محصولات میان‌رده‌ی پریمیوم نیز از ارتباطات 5G برخوردار شوند.

حال غول سازنده‌ی تراشه‌ برای گجت‌های قابل‌حمل اسنپدراگون ۶۹۰ را رونمایی کرده است تا رده‌ی دیگری از گوشی‌های هوشمند (میان‌رده) بتواند از ارتباطات 5G پشتیبانی کند. درواقع، تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ ارزان‌تر از ۷۶۵ است و طبیعتا توان محاسباتی ضعیف‌تری نیز دارد.

کوالکام درباره‌ی تراشه‌ی جدیدش گفته است با اسنپدراگون ۶۹۰ کاربران بیشتری از ارتباطات 5G برخوردار خواهند بود. در‌حال‌حاضر، این شرکت تراشه‌های خود را در چندین سری عرضه می‌کند. سری ۸ درواقع تراشه‌هایی برای پرچم‌داران موجود در بازار و سری ۷ نیز تراشه‌هایی برای میان‌رده‌های پریمیوم هستند. برای محصولات میان‌رده نیز تراشه‌های سری ۶ اسنپدراگون در نظر گرفته شده است و محصولات پایین‌رده و اقتصادی نیز از تراشه‌های سری ۲ و ۴ اسنپدراگون استفاده می‌کنند.

با عرضه‌ی تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ گویا کوالکام بازار بزرگی از کاربران و مصرف‌کنندگان را در نظر گرفته است. مقام‌های این شرکت می‌گویند بیش از دومیلیارد نفر از دارندگان گوشی‌های هوشمند از محصولات میان‌رده استفاده می‌کنند و تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ نیز می‌تواند به این دسته از کاربران ارتباطات 5G ارائه دهد.

 پردازنده‌ای هشت‌هسته‌ای روی تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ سوار است که هسته‌های آن حداکثر با فرکانس دو گیگاهرتز کار می‌کنند. این تراشه که با لیتوگرافی هشت‌نانومتری تولید شده است، از پردازنده گرافیکی آدرنو 619L بهره می‌برد که می‌تواند از رزولوشن +FHD با نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتزی پشتیبانی کند.

محصول جدید کوالکام درمقایسه‌با مدل پیشین ازنظر پردازنده مرکزی ۲۰ درصد و ازنظر پردازنده گرافیکی ۶۰ درصد قوی‌تر است. اسنپدراگون ۶۹۰ اولین مدل از سری ۶ است که از ارتباطات Wi-Fi 6 پشتیبانی می‌کند و به‌لطف موتور هوش مصنوعی استفاده شده در آن، عملکرد قابلیت‌های متکی به هوش مصنوعی حداکثر ۷۰ درصد بهبود می‌یابد.

شاید مهم‌ترین ویژگی اسنپدراگون ۶۹۰ برخورداری از مودم ایکس ۵۱ باشد که از دو سیم‌کارت 5G و دوربین سلفی با قابلیت ضبط ویدئوهای 4K HDR و دوربینی با رزولوشن ۱۹۲ مگاپیکسلی پشتیبانی می‌کند.

انتظار می‌رود تراشه‌ی جدید در محصولات شرکت‌هایی نظیر ال‌جی، HMD گلوبال، موتورولا، شارپ، TCL و وینگ‌تک استفاده شود. گویا اولین گوشی‌های هوشمندی که به تراشه‌ی اسنپدراگون ۶۹۰ مجهز خواهند بود، در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات