رایانه ۵ دلاری رزبری پای Zero و نقش مهم آن در نجات جان بیماران کرونا

جمعه ۲۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
مطالعه 5 دقیقه
سازندگان دستگاه‌های تنفس مصنوعی میزان تقاضا را برای رایانه‌ی تک‌برد رزبری پای Zero افزایش داده‌اند تا از آن در محصولات خود برای نجات جان بیماران استفاده کنند.
تبلیغات

یک قطعه‌ی کوچک رزبری پای می‌تواند نقشی بسیار مهم و حیاتی در مبارزه‌ی جهانی با ویروس کرونا (کووید ۱۹) ایفا کند. براساس اطلاعیه‌ای جدید، بنیاد رزبری پای (Raspberry Pi Foundation) از مدتی پیش میزان تولید رزبری پای زیرو (Raspberry Pi Zero)‌ را به‌میزان درخورتوجهی افزایش داده است؛ زیرا ظاهرا تولیدکنندگان دستگاه‌های تنفس مصنوعی (ونتیلاتور) از این رایانه‌ی تک‌برد ۵ دلاری در محصولات‌شان استفاده می‌کنند تا جان مردم را نجات دهند. 

آمار نشان می‌دهد طی هفته‌های اخیر میزان تقاضا برای تمامی مدل‌های رایانه‌های رزبری پای افزایش داشته است. به‌نظر می‌رسد مردم ترجیح می‌دهند از این رایانه‌های ارزان‌قیمت برای انجام برخی کارهای خاص نظیر آموزش از راه دور و پیش‌برد شماری از پروژه‌های کاری استفاده کنند. هرچه نیاز به دستگاه‌های تنفس مصنوعی بیشتر می‌شود، تولیدکنندگان این دستگاه‌ها بیشتر از قبل به‌دنبال بُرد‌های کنترل‌کننده می‌گردند تا از آن‌ها به‌عنوان قلب تپنده‌ی ونتیلاتور بهره بگیرند. مدتی پیش در گزارشی اعلام شد شماری از تولیدکنندگان ونتیلاتور از اینتل خواسته‌اند ۲۰ هزار واحد از پردازنده‌‌های سری برادول (Broadwell) تولید کند تا از آن‌ها در دستگاه‌هایشان بهره بگیرند. بنیاد رزبری پای از منابع و زیرساخت‌های لازم برای تولید سریع قطعات جدید بهره‌مند است و به‌‌همین دلیل می‌تواند در زمانی نه‌چندان طولانی، بخش مهمی از سفارشات را آماده کند.

رزبری پای / Raspberry Pi

ابن آپتون، مدیرعامل و بنیان‌گذار بنیاد رزبری پای، در این زمینه می‌گوید:‌ «یکی از اصلی‌ترین چالش‌هایی که به‌هنگام افزایش ناگهانی تولید محصولاتی نظیر رزبری پای در پیش‌روی تولیدکنندگان قرار می‌گیرد این است که گرچه امکان افزایش تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی فراهم می‌شود، اما همچنان لازم است عناصر کنترل‌کننده‌ را نیز ارائه دهید. این عناصر در قطعه‌ی نهایی در اغلب مواقع باید بازه‌ی زمانی ۲۰ هفته‌ای را بگذرانند و ما امیدوار هستیم تا فرا رسیدن آن زمان، همه‌گیری کروناویروس افت کرده باشد. البته فراموش نکنید که ما به‌طور معمول شمار درخورتوجهی از رایانه‌های تک‌برد رزبری پای را تولید و آماده می‌کنیم. بنابراین در حال حاضر یا شمار زیادی از آن‌ها را به‌صورت آماده در دسترس داریم یا بخش مهمی از روند تولید آن‌ها پیش‌تر به‌اتمام رسیده و اکنون باید زمان کمتری برای نهایی کردن تولید صرف شود».

گرچه بنیاد رزبری پای، رایانه‌های موردبحث را پیش‌تر در حجم وسیعی تولید کرده و شمار درخورتوجهی از آن‌ها را نیز در دسترس داشته، اما همچنان با مشکل کمبود مواجه شده است؛ زیرا تقاضا برای این رایانه‌ها به‌دلیل نیاز بیشتر به تولید دستگاه‌های تنفس مصنوعی، بالا رفته است. ابن آپتون می‌گوید بنیاد رزبری پای توانسته است در سه‌ماهه‌ی نخست سال جاری میلادی ۱۹۲ هزار واحد از رایانه‌های سری زیرو را که شامل Zero و Zero W می‌شود تولید کند. این بنیاد ظاهرا قصد دارد در آینده‌ای نزدیک شمار دستگاه‌های تولیدشده را به ۲۵۰ هزار واحد برساند.

این نخستین باری است که در تجهیزات پزشکی از رایانه‌های تک‌برد رزبری پای استفاده می‌شود

اگر با رزبری پای آشنایی داشته باشید، می‌دانید که Pi Zero در حقیقت ضعیف‌ترین رایانه‌ی تک‌برد به‌شمار می‌آید که بنیاد رزبری پای امروزه تولید می‌کند. این رایانه‌ی ۵ دلاری از پردازنده‌ی مرکزی تک هسته‌ای Broadcom BCM2835 با فرکانس پردازشی ۱ گیگاهرتز بهره می‌گیرد و ۵۱۲ مگابایت حافظه‌ی رم دارد. این درحالی است که Raspberry Pi 4 B با قیمت ۳۵ دلار از پردازنده‌ای چهار هسته‌ای به‌همراه ۲ گیگابایت حافظه‌ی رم بهره می‌گیرد؛ درضمن نسخه‌ی دیگری از آن با ۵۵ دلار قیمت، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم دارد. دلیل اصلی تمایل شرکت‌های تولیدکننده‌ی ونتیلاتور به استفاده از ضعیف‌ترین مدل چیست؟ آپتون می‌گوید معتقد است این موضوع به خود دستگاه ونتیلاتور برمی‌گردد. ظاهرا این دستگاه‌ها نیازی به قدرت پردازشی زیاد ندارند. نکته‌ی دیگر نیز به اندازه‌ی کوچک رزبری پای زیرو مربوط می‌شود.

رزبری پای / Raspberry Pi

ابن آپتون در ادامه‌ی سخنانش می‌گوید: «من معتقد هستم که افزایش میزان تقاضا برای رزبری پای زیرو به این موضوع برمی‌گردد که رایانه‌ی تک‌برد موردبحث می‌تواند نیازهای اندک پردازشی دستگاه‌های تنفس مصنوعی را به‌خوبی برطرف کند. احتمالا از این رایانه برای کنترل قطعات مربوط به هدایت هوا استفاده می‌شود و این قطعات نیازی به قدرت پردازشی بالا ندارند. درضمن رابط کاربری ونتیلاتورها نیز بسیار ساده و سبک است. همچنین می‌دانم که برخی از تولیدکنندگان به‌دنبال تولید ونتیلاتورهای کوچک‌تر و سبک‌وزن‌تر شبیه‌به آنچه در آمبولانس‌ها وجود دارند هستند؛ بنابراین احتمالا اندازه‌ی کوچک رزبری پای زیرو نیز در افزایش تقاضا برای آن اثرگذار بوده است».

مدیرعامل بنیاد رزبری پای می‌گوید باتوجه به اطلاعاتی که در دست دارد این نخستین باری است که از رایانه‌های تک‌برد رزبری پای در دستگاه‌های پزشکی استفاده می‌شود. در همین راستا چند روز پیش خبرگزاری بی‌بی‌سی در گزارشی مستقل مدعی شد که دو بیمارستان در کلمبیا قصد دارند در آینده به‌صورت رسمی به آزمایش ونتیلاتورهای مجهز به رایانه‌های رزبری پای بپردازند تا در صورت موفقیت‌آمیز بودن آزمایش‌ها،‌ از آن‌ها استفاده کنند.

رزبری پای Zero قدرت پردازشی موردنیاز ونتیلاتور را به این دستگاه ارائه می‌دهد و اندازه‌ای کوچک دارد

رزبری پای قطعه‌ای نوظهور در بین دستگاه‌های پزشکی به‌شمار می‌آید و احتمالا به‌مرور زمان استقبال از آن بیشتر خواهد شد. بدون درنظرگرفتن تقاضا از سوی تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی، فروش رزبری پای از جوانب دیگری نیز با افزایش مواجه شده است. آمار رسمی نشان می‌دهند تنها در سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۰، ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار واحد رزبری پای در سراسر دنیا به‌فروش رفته است. ابن آپتون می‌گوید افزایش ناگهانی فروش رزبری پای به شیوع ویروس کرونا و روی آوردن مردم به کار در خانه ارتباطات تنگاتنگی دارد. او می‌گوید مردم از رایانه‌های رزبری پای برخی انجام برخی کارها نظیر آموزش و یادگیری از راه دور بهره می‌گیرند و حتی سازمان‌های مختلف نیز از رزبری پای برای برقراری ارتباط با کارمندان استفاده می‌کنند. براساس برخی اخبار، کمبود لپ‌تاپ در فروشگاه‌های بریتانیا باعث شده است یکی از نهادهای مهم این دولت با نام سرویس سلامت همگانی (موسوم‌به NHS) مجبور شود به کارمندان دورکارش رایانه‌های رزبری پای را ارائه دهد.

مدیرعامل بنیاد رزبری پای می‌گوید کمبود رایانه‌های سری Zero موقتی است و این کمبود نتوانسته روی تولید و عرضه‌ی دیگر مدل‌ها نظیر Raspberry Pi 4 B اثرگذار باشد. او همچنین در بخشی در مصاحبه‌ی خود گفته است که افزایش تولید رزبری پای Zero به‌معنی از دست رفتن منابع‌لازم و درنتیجه کاهش تولید مدل‌های دیگر رزبری پای نیست. درواقع تولید مدل‌های دیگر نیز همچنان قرار است به‌قوت خود باقی بماند.

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد نقش رایانه‌ی ۵ دلاری رزبری پای زیرو در مبارزه با ویروس کرونا چیست؟

جدیدترین آمار و اخبار و مقالات مربوط به ویروس کرونا را در صفحه‌ی ویژه‌ی آن در زومیت مطالعه کنید

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات