۱۰ پروژه کاربردی رزبری پای برای تازه‌کاران

شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
مطالعه 6 دقیقه
رزبری‌ پای، رایانه‌ای کوچک، قدرتمند و ارزان‌قیمت بوده که به بسیاری از خلاقیت‌‌ها و ایده‌های ناب رنگ واقعیت بخشیده‌ است. با ۱۰ پروژه کاربردی و مبتدی این رایانه آشنا شوید.
تبلیغات

اگر از علاقمندان سرهم‌کردن وسایل یا ساخت نسخه‌ی خودتان از وسایل مورد نیازتان هستید، حتما نام رزبری‌ پای به گوشتان خورده‌ است؛ رایانه‌ای تک بورد و ارزان‌قیمت که اجرای بسیاری از پروژه‌های جالب را ممکن می‌سازد. به‌تازگی نسخه چهارم این رایانه با بهبودهایی عرضه شده‌ است.

بیشتر پروژه‌هایی که در سرتاسر وب از رزبری‌ پای می‌بینید، مربوط به ایده‌های جالب و مبتکرانه است. آینه‌های جادویی، ابزار گیمینگ قابل حمل و پهپادهای هوشمند از جمله این پروژه‌ها به شمار می‌روند. این پروژه‌ها قدرت واقعی مینی پی‌سی ۳۵ دلاری با چاشنی خلاقیت و قطعات اضافه الکترونیکی را نشان می‌دهند. و این قدرت با معرفی رزبری‌ پای جدید که ویژگی‌هایی مانند رم بیشتر، CPU قدرتمند‌تر، شارژ USB-C و قدرت گرافیکی کافی برای دو صفحه‌نمایش 4K به‌طور هم‌زمان دارد، افزایش یافته‌ است.

اما بیشتر افراد، به‌خصوص تازه‌کاران از رزبری‌ پای برای خلق پروژه‌های عجیب و غریب استفاده نمی‌کنند. کاربردهای بی‌شماری از این دستگاه کوچک و دوست‌داشتنی قابل تصور و اجرا است، از پخش محتوای رسانه‌ای گرفته تا افزایش برد شبکه وای‌فای. در این مقاله ۱۰ پروژه کاربردی و ساده رزبری‌ پای معرفی می‌شوند.

پخش مدیا HTPC

htpc streaming

رزبری‌ پای ۳۵ دلاری برای خالقان انقلابی بوده‌ است. اما برای علاقمندان به PC هم به لطف قدرت بالا و قیمت پایینش، موهبتی بزرگ است. رزبری‌ پای قدرتی دو برابر یک دستگاه نمایش خانگی ضعیف و ارزان دارد. با اینکه استفاده از دستگاه‌هایی جداگانه مانند کروم‌کست رو به افول گذاشته اما استفاده از رزبری‌ پای به‌عنوان دستگاه پخش مدیا، همچنان بسیار جذاب به نظر می‌رسد؛ خصوصا هنگامی که می‌توانید فضای ذخیره‌سازی محلی با اندازه‌ی دلخواه برای آن داشته باشید.

در حال حاضر چند سیستم‌عامل رزبری‌ پای با محوریت HTPC موجود است که روزبه‌روز در حال توسعه و بهبود هستند. OSMC و OpenElec دو گزینه‌ای هستند که پیرامون نرم‌افزار مدیا سنتر Kodi (سابقا XBMC) توسعه یافته‌اند. همچنین RasPlex پای شما را به یک دستگاه پخش عالی تبدیل می‌کند.

تلویزیون هوشمند

tv

اگر تلویزیونی قدیمی دارید که می‌خواهید با اضافه کردن برخی قابلیت‌ها مانند مرور در وب و سایر قابلیت‌های پردازشی، به آن جان دوباره‌ای ببخشید، رزبری‌ پای با هزینه‌ای بسیار پایین‌تر از Chromebit یا Compute Stick مبتنی بر ویندوز، به کار شما خواهد آمد.

برای این کار رزبری‌ پای ۲ یا ۳ نیز کافی خواهد بود. همچنین با اتصال رزبری‌ پای به تلویزیون خود می‌توانید ویدیوهای اینترنتی را روی آن پخش کنید.

سرور ذخیره فایل

رزبری‌ پای می‌تواند نقش دستگاه مرکزی ذخیره‌سازی اطلاعات را برای تمامی دستگاه‌های دیگر شما ایفا کند. البته می‌توانید از مینی-پی‌سی‌ها برای مک‌ یا یک جعبه NAS ارزان‌قیمت نیز به این منظور استفاده کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم تا از اتصال سیمی به‌جای اتصال وای‌فای استفاده کنید تا خیالتان از بابت امنیت اطلاعاتتان راحت باشد.

پرینتر بی‌سیم تحت شبکه

چاپگر‌ها دیگر مثل گذشته مورد استفاده نیستند، اما با کمک رزبری‌ پای می‌توانید پرینتر قدیمی USB خودتان را به یک پرینتر بی‌سیم تحت شبکه تبدیل کنید. البته طبیعی است که برای چنین پروژه‌ای نیاز به منبع انرژی دارید. با مراجعه به راهنمای MakeUseOf گام به گام با اجرای چنین پروژه‌ای آشنا شوید.

افزایش برد شبکه خانگی

اگرچه با رزبری‌ پای نمی‌توان شبکه خانگی خودتان را بسازید اما می‌توانید کارایی آن را افزایش دهید. برای این کار کافی است رایانه کوچک خود را برای افزایش برد بی‌سیم تنظیم کرده و سیگنال‌های وای‌فای را تقویت کنید.

تنظیم رزبری‌ پای برای اجرای چنین وظیفه‌ای نیاز به میزانی زمان و اندکی تجهیزات مثل یک آداپتور USB وای‌فای دارد، اما نسبتا سرراست است. Pi-Point راهنمایی کامل برای تبدیل پای به اکسس پوینت است، اما شاید راهنمای Adafruit برای بعضی‌ها راحت‌تر باشد.

شبیه‌ساز بازی‌های قدیمی

شبیه‌ساز گیمینگ یکی از جذاب‌ترین کاربری‌های قانونی رزبری‌ پای محسوب می‌شود. با پیدا کردن چند رام قانونی می‌توانید میان سیلی از بازی‌های قدیمی، از پلی‌استیشن ۱ گرفته تا سگا و نینتندو غرق شوید. رزبری‌ پای به هیچ‌عنوان در اجرای بازی‌ها کم نمی‌آورد.

اگر برای انجام چنین کاری کنجکاو شدید، کافی است این راهنما را بررسی کنید.

دستگاه پخش موسیقی

قابلیت‌های پخش مدیای رزبری‌ پای به پخش ویدئو محدود نمی‌شود. سیستم‌های عامل‌ بسیاری برای تبدیل این رایانه کوچک به دستگاه‌های پخش موسیقی با کیفیت عرضه شده‌اند. با اتصال رزبری‌ پای به یک بلندگو، یک دستگاه قدرتمند و منعطف مانند Chromecast Audio خواهید داشت.

سیستم‌های عامل‌ متنوع موجود برای این کاربری ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ پس بهتر است سری به سایت‌های سازنده بزنید و با مطالعه ویژگی‌ها نسخه مناسب خود را انتخاب کنید. دو راه‌حل مناسب که علاوه بر تبدیل دستگاه شما به یک موزیک پلیر حرفه‌ای، اپلیکیشن موبایل هم دارند، Volumio و Rune Audio (در تصویر بالا) هستند. هردوی این اپلیکیشن‌ها به شما اجازه تنظیم صدا از طریق گوشی را می‌دهند.

یادگیری برنامه‌نویسی

رزبری‌ پای از ابتدا برای چنین هدفی خلق شد: یک رایانه‌ی ارزان‌قیمت و کارآمد برای ورود به عرصه‌ی برنامه‌نویسی و علوم رایانه. این رایانه‌ی کوچک به تمام ابزارهای لازم برای برنامه‌نویسی حتی در سطوح پیچیده مجهز شده‌ است.

در سیستم‌عامل رسپبین، سوای خط فرمان ترمینال، می‌توانید نسخه‌هایی از Wolfram Mathematica، ابزارهای ساخت برنامه‌های پایتون و اسکرچ را پیدا کنید. سیستم‌عاملی که بنیاد مؤسس رزبری‌ پای کاربران را به نصب آن و ورود به دنیای برنامه‌نویسی تشویق می‌کند.

ماینکرافت

اگر از طرفداران بازی ماینکرافت هستید، احتمالا با شنیدن اینکه نسخه‌ای رایگان از این بازی مخصوص رزبری‌پای وجود دارد، سر از پا نخواهید شناخت. این نسخه به‌طور خاصی طراحی شده تا حین ساخت دنیا به شما زبان برنامه‌نویسی پایتون را نیز آموزش دهد.

این نسخه را می‌توانید از این لینک دریافت کنید و مطابق با این راهنما از آن بهره ببرید.

ایده‌های عجیب و غریب

بگذارید به نقطه‌ی اول برگردیم و با آن مقاله را تمام کنیم. بعد از اینکه با انجام این پروژه‌ها به عمق دوست‌داشتنی و پتانسیل رزبری‌پای پی بردید، چرا سراغ پروژه‌های مبتکرانه جالب نروید؟ بسیاری از این پروژه‌ها را می‌توانید در فضای وب و سایت خود بنیاد رزبری‌پای پیدا کنید.

در این وب‌سایت‌ علاوه بر آشنایی با خود پروژه‌ها، به راهنمای اجرای آن‌ها هم دسترسی خواهید داشت تا اگر خواستید آن را با رزبری‌ پای خود پیاده کنید.

همچنین کیت‌های خاص فراوانی از رزبری‌پای برای تازه‌کاران در بازار موجود است. شاید بخواهید نیم‌نگاهی به این کیت‌ها نیز داشته باشید.

دیدگاه شما درباره این مطلب چیست؟ آیا تا به حال از رزبری‌ پای استفاده کرده‌اید؟ چه پروژه‌های جالبی را می‌شناسید که با این رایانه اجرا شده‌ است؟ دیدگاه‌ و دانش خود را با ما به اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات