فرار از محدودیت‌های آمریکا؛ انویدیا دو پردازنده هوش مصنوعی برای چین رونمایی کرد

جمعه ۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
پرچم چین و آمریکا روی مادربرد
انویدیا با وجود چالش‌های صادرات به چین، دو تراشه‌ی هوش مصنوعی جدید برای بازار این کشور معرفی کرد.
تبلیغات

بر اساس گزارش رویترز، انویدیا با وجود مواجهه با چالش‌های ناشی از محدودیت‌های صادراتی ایالات متحده به چین، حرکت هوشمندانه‌ای انجام داده و دو تراشه‌ی هوش مصنوعی اختصاصی برای این کشور آسیایی معرفی کرده است. مشخصات فنی تراشه‌ها را فعلاً نمی‌دانیم، اما احتمالاً به‌زودی جزئیات تکمیلی آن‌ها دردسترس قرار می‌گیرد.

انویدیا تابستان امسال اعلام کرد که مقامات آمریکایی به این شرکت گفته‌اند صادرات تراشه به چین را متوقف کند. دولت آمریکا به انویدیا گفت که قانون جدید صادرات برای مقابله با خطر استفاده‌ی پردازنده‌های ساخت آمریکا در مصارف نظامی چین تنظیم شده است و باید از آن پیروی کرد.

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «اگر ایالات متحده به محدودیت‌های تجاری با چین ادامه دهد، زیان زیادی به صنعت فناوری خود وارد خواهد کرد و همچنین اگر چین نتواند از ایالات متحده پردازنده خریداری کند، خودش آن را می‌سازد؛ بنابراین ایالات متحده باید مراقب باشد چراکه چین بازار بسیار مهمی برای صنعت فناوری آمریکا محسوب می‌شود.»

از سوی دیگر مقامات ارشد ایالات متحده معتقدند که بدون گرافیک انویدیا و گرافیک AMD، سازمان‌های چینی برای انجام مقرون‌‌به‌صرفه‌ی پردازش‌های سنگینی مانند تشخیص تصویر و گفتار در کنار بسیاری از وظایف دیگر با مشکل مواجه خواهند شد و این یکی از تلاش‌های آمریکا برای محدود کردن توانایی پکن برای استفاده از هوش مصنوعی است.

هوانگ برای حفظ جایگاه انویدیا در بازار چین تلاش زیادی انجام داده است. انویدیا پردازنده‌هایی در چین عرضه می‌کند که مطابق با قوانین جدید ایالات متحده باشند. تیم سبز برای دست‌یابی به این هدف سه پردازنده‌ی H20 و L20 و L2 مخصوص هوش منصوعی را برای بازار چین طراحی و عرضه کرده‌ است.

پردازنده‌های جدید اکنون برای آزمایش به مشتریان منتخب در چین ارائه می‌شوند و شامل آخرین فناوری‌های تیم سبز در حوزه‌های ریخته‌گری و هوش مصنوعی هستند. قیمت پردازنده‌ های انویدیا مشخص نیست.

به نظر می‌رسد با وجود موانع دولتی، انویدیا تصمیمی برای عقب نشینی ندارد و این شرکت پذیرش پیش‌سفارش تراشه‌ی H20 را شروع کرده است تا بتواند با شرکت‌های بزرگ چینی مانند هواوی به رقابت بپردازد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات