ایده انویدیا برای دورزدن تحریم آمریکا: تولید پردازنده مخصوص چین

شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی کارت گرافیک / GPU از نمای نزدیک
ظاهراً پردازنده‌های هوش مصنوعی جدید انویدیا برای چین طوری طراحی شده‌اند که قدرت کمتری از مدل‌های فروخته‌شده به شرکت‌های آمریکایی داشته باشند.
تبلیغات

انویدیا واقعاً نمی‌خواهد دسترسی به بازار بزرگی مثل چین را برای فروش پردازنده هوش مصنوعی از دست بدهد. به‌گزارش وال‌استریت ژورنال، این شرکت در حال ساخت سه مدل تراشه‌ی هوش مصنوعی جدید است که به‌طور خاص برای بازار چین طراحی شده‌اند و با محدودیت‌های جدید قوانین صادرات ایالات‌متحده مغایرت ندارند.

سال گذشته، دولت آمریکا به انویدیا اطلاع داد صادرات تراشه‌های کامپیوتری را برای ابررایانه‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی به روسیه و چین محدود می‌کند؛ زیرا نگران استفاده از ابزارهای مذکور برای مقاصد نظامی است. این قانون باعث شد انویدیا نتواند پردازنده‌های A100 و H100 را به چینی‌ها بفروشد؛ بنابراین، تصمیم گرفته است نسخه‌ی ویژه‌ای از این تراشه‌ها را به‌طور خاص برای چین طراحی کند.

دولت آمریکا اخیراً محدودیت‌های جدیدی را در قوانین صادراتی خود اعمال کرد که براساس آن پردازنده‌های صادراتی به کشورهای روسیه و چین نباید از حد مشخصی قدرتمندتر باشند. این یعنی نسخه‌ی اصلی A800 و H800 درکنار کارت گرافیک انویدیا RTX 4090 واجد شرایط صادرات به چین نیستند. برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد این شرکت به‌دلیل قوانین جدید آمریکا به لغو سفارش‌های شرکت‌های چینی مجبور خواهد شد که ازرش آن‌ها به بیش‌ از ۵ میلیارد دلار می‌رسد.

پردازنده‌های جدیدی که انویدیا برای بازار چین در نظر گرفته است، L20، HGX H20 و L2 نام دارند. درحالی‌که H20 قدرتمندترین گرافیک بین این سه پردازنده‌ی هوش مصنوعی محسوب می‌شوند، توان هیچ‌کدام از آن‌ها از آستانه‌ی قدرت پردازشی تعیین‌شده در قوانین صادراتی جدید ایالات‌ متحده بیشتر نیست. به‌بیان بهتر، مشتریان چینی برای استفاده از تراشه‌های جدید انویدیا باید تعداد بیشتری از این محصولات سفارش دهند.

شرکت‌های چینی ازجمله بایدو، هواوی، شیائومی و اوپو قبلاً اقداماتی برای ساخت تراشه‌های اختصاصی خود انجام داده‌اند تا از وابستگی به فناوری‌های آمریکایی بکاهند. مشتریان قدیمی انویدیا احتمالاً ترجیح می‌دهند از محصولات این شرکت استفاده کنند؛ زیرا یکی از بهترین تولیدکنندگان سخت‌افزارهای موردنیاز سرویس‌های هوش مصنوعی در جهان است.

براساس برخی منابع، انویدیا احتمالاً تراشه‌های هوش مصنوعی جدید مخصوص چین را در ۱۶ نوامبر (۲۵ آبان ۱۴۰۲) معرفی خواهد کرد و عرضه‌ی این محصولات نیز قبل‌ از شروع سال میلادی جدید آغاز خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات