تأخیر در عرضه و مشکلات نرم‌افزاری می‌تواند آینده گرافیک‌های Arc اینتل را به‌خطر بیندازد

یک‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گرافیک‌های سری Arc Alchemist اینتل تاکنون با مشکلاتی مثل تأخیر در عرضه و مشکلات نرم‌افزاری مواجه شده‌اند. این مجموعه ابتدا قرار بود در سال ۲۰۲۱ عرضه شوند؛ اما هنوز به عرضه‌ی جهانی نزدیک نشده‌اند و نمی‌دانیم این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد.
تبلیغات

وب‌سایت Moore’s Law Is Dead درباره‌ی نقشه‌راه اینتل، به تأخیر عرضه‌ی گرافیک‌های سری Arc اینتل اشاره کرده است. شایعات جدید نشان می‌دهد حتی امکان دارد عرضه‌ی این پردازنده‌ها لغو شود؛ اما دقیقاً چه اتفاقی برای سری Arc خواهد افتاد؟

اینتل با وجود آغاز به کار دشوار در حوزه‌ی پردازنده‌های گرافیکی، همچنان از سری Arc Alchemist دست‌ برنداشته است. این شرکت اکنون شروع به انتشار ویدئوهای تبلیغاتی کرده است و عملکرد گرافیک خود را در محیط بازی نشان می‌دهد و درباره‌ی قابلیت‌های آن صحبت می‌کند. رایان شروت و تام پترسن از اینتل در ویدئویی که از کانال یوتیوب Linus Tech Tips منتشر شده است، عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی این شرکت را درمعرض دید قرار داده‌اند.

به‌طورخلاصه، اینتل برای عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی سری آرک خود برنامه‌هایی آماده کرده است؛ اما به‌نظر می‌رسد احتمال اشتباه پیش‌رفتن بسیاری از اتفاقات وجود دارد و حتی برخی اقدامات این شرکت در مسیر توسعه‌ی گرافیک‌های Arc از قبل در مسیر اشتباه پیش‌ رفته‌اند.

صعود اینتل Arc

اطلاعاتی که Moore’s Law Is Dead فاش کرده است، روند توسعه و نقشه‌راه گرافیک‌های سری Arc اینتل را نشان می‌دهد و به برنامه‌های اولیه‌ی این شرکت برای مجموعه پردازنده‌های گرافیکی مجزا اشاره می‌کند. این شرکت سعی می‌کند با عرضه‌ی گرافیک‌های خود، عملکردی در سطح انویدیا GeForce RTX 3070 و RTX 3080 را ارائه دهد و اکنون می‌دانیم چنین اتفاقی فعلاً رخ نخواهد داد. تیم آبی ابتدا قصد داشت پردازنده‌های گرافیکی را در سال ۲۰۲۱ عرضه کند و این امر از آن زمان تاکنون به هدفی متحرک تبدیل شده است. تیم گرافیک اینتل از متخصصان باهوش بسیاری تشکیل شده است؛ اما به‌دلایلی هنوز انتظار نداریم محصول نهایی تا یک سال آینده روانه‌ی بازار شود.

کارت گرافیک آرک اینتل

به‌گزارش DigitalTrends، ابتدا قرار بود پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ Arc اینتل تا پایان ماه جولای عرضه شوند. علاوه‌براین، قرار بود پردازنده‌های مخصوص تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی ازپیش‌ساخته‌شده، با گرافیک‌های سفارشی در ماه آگوست دردسترس قرار گیرد. همان‌طورکه می‌دانیم، این اتفاق نیز رخ نداد. البته برخی خریداران از مدتی قبل به برخی از بهترین پردازنده‌های گرافیکی Arc دسترسی پیدا کردند که ازجمله می‌توان به A380 اشاره کرد که اولین‌بار در چین عرضه شد.

همچنین، نقشه‌راه اینتل بیان می‌کند که این شرکت در حال برنامه‌ریزی برای عرضه‌ی Arctic Sound-M است که شامل مجموعه پردازنده‌ی گرافیکی ورک‌استیشن‌های پیشرفته می‌شود. طبق زمان‌بندی‌ها، تاریخ عرضه‌ی این پردازنده‌ها ۲۶ جولای اعلام شد.

پردازنده‌های گرافیکی‌ای که انتظار می‌رفت در ماه جولای عرضه شوند، مدل پرچم‌دار Arc A770 و نیز A580 و A750 و A380 بودند. این‌ها همه‌ی مدل‌هایی نیست که درباره‌ی آن‌ها شنیده‌ایم و علاوه‌براین، A310 را داریم که گرافیکی پایین‌رده است. اینتل فقط نسخه‌ی محدود پردازنده‌های گرافیکی Arc A770 و A750 و A380 را تأیید کرده است که گزینه‌ی آخر نیز در قالب نسخه‌ی سفارشی Gunnir عرضه شده است. اگر نقشه‌راه اینتل واقعی باشد، این شرکت این‌بار نیز از مسیر عقب مانده است و عرضه‌ی این چهار گرافیک در ماه آگوست چندان محتمل به‌نظر نمی‌رسد.

شرکای هیئت‌مدیره‌ی اینتل نیر درباره‌ی زمان عرضه‌ی محصولات در فروشگاه‌ها برنامه‌ی مشخصی ارائه نداده‌اند. چهار تولیدکننده‌ی مختلف صفحات محصول نسخه‌های سفارشی Arc 380 اینتل را تا چند هفته‌ی دیگر راه‌اندازی خواهند کرد؛ اما تاریخ دردسترس‌بودن این گرافیک‌ها نامشخص به‌نظر می‌رسد.

آیا سری Arc Alchemist اینتل لغو می‌شود؟

نمی‌توان انکار کرد که اوضاع برای اینتل Arc بسیار سخت بوده است؛ به‌همین‌دلیل، Moore’s Law Is Dead درباره‌ی شایعاتی مبنی‌بر لغو احتمالی برخی مدل‌های این پردازنده‌ها صحبت کرده است. احتمالاً می‌توان تصور کرد که این شرکت برای عرضه‌ی محصولی که منابع و زمان زیادی برایش صرف شده است، دست از تلاش بر منصرف نخواهد شد. بااین‌حال، ممکن است شاهد تأخیرهای بیشتر در عرضه‌ی این محصولات باشیم.

گرافیک‌های سری ARC A اینتل برای لپ‌تاپ‌ها

قرار بود روزی Arc Alchemist اینتل با Arc Battelemage و Arc Celestial جایگزین شود. در همین‌ حال، مدیرعامل اینتل، پت گلسینگر، قول داد که عرضه‌ی گرافیک‌های دسکتاپ Arc A5 و Arc A7 از سه‌ماهه‌ی سوم سال جاری میلادی آغاز شود. این یعنی تا پایان سپتامبر باید شاهد عرضه‌ی جهانی گرافیک‌های دسکتاپ این شرکت باشیم. البته گلسینگر درباره‌ی ایجاد تأخیر احتمالی در عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی Arc نیز هشدار داده است.

در این مرحله، کسب سهم عمده‌ی بازار پردازنده‌های گرافیکی با سری Arc برای این اینتل سخت خواهد بود. هر دو شرکت AMD و انویدیا پردازنده‌های گرافیکی بسیار قوی‌تری ارائه خواهند کرد. به‌طورخلاصه، استراتژی اینتل عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی با برچسب‌های قیمتی رقابتی است. اگر سری Arc واقعاً ارزان باشند، مطمئناً بسیاری از کاربران از آن‌ها به‌جای پردازنده‌های گرافیکی AMD و انویدیا استفاده خواهند کرد، بااین‌حال، تیم آبی همچنان با مشکلات نرم‌افزاری نیز مواجه شده است که این مسئله‌ می‌تواند تأثیر قیمت ارزان‌تر محصولات آن را در انتخاب خریداران کاهش دهد.

درحال‌حاضر، شاید اینتل نتواند بهترین پردازنده‌های گرافیکی بازار را تولید کند؛ اما همچنان می‌تواند در این حوزه مشتریانی برای محصولاتش به‌دست آورد و برای دستیابی به این هدف، تمام تلاش‌ خود را خواهد کرد. علاوه‌براین، اننشار ویدئوهای تبلیغاتی باعث افزایش توجهات به این شرکت خواهد شد تا شاید نظر تعداد بیشتری از خریداران پردازنده‌های گرافیکی را به خود جلب کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات