بنچمارک‌ها برابری عملکرد گرافیک Arc A770M اینتل با RTX 3070 موبایل را نشان می‌دهند

یک‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
گرافیک Arc A550M اینتل از‌حیث عملکرد گرافیکی با RTX 3050Ti مقایسه‌شدنی خواهد بود.
تبلیغات

تاکنون، بنچمارک‌های زیادی درباره‌ی گرافیک A730M دیده‌ایم و حالا زمان آن فرارسیده است تا نگاهی به بنچمارک‌های غیررسمی A770M و A550M بیندازیم. بنچمارک‌ها را حساب توییتری _rogame منتشر کرده است و امکان مقایسه آن با نتایج به‌دست‌آمده از پردازنده‌های گرافیکی انویدیا و AMD وجود دارد.

امتیازهای گرافیک Arc A770M از لپ‌تاپ ساخت CLEVO به‌همراه پردازنده‌ی مرکزی Core i7-12700H به‌دست آمده است؛ درحالی‌که نتایج مربوط به Arc A550M ازطریق لپ‌تاپ مرجع اینتل کسب شده است.

لپ‌تاپ‌های مرجع NUC X16 اینتل

سری گیمینگ Intel Arc 7

گرافیک سری Arc 7 اینتل شامل دو مدل با نام‌های A770M و A730M خواهد بود و در آن‌ها از پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار ACM-G10 استفاده خواهد شد. قوی‌ترین مدل، یعنی A770M، از کامل‌ترین پیکربندی پردازنده‌ی گرافیکی ACM-G10 شامل ۳۲ هسته Xe متشکل از ۴,۰۹۶ واحد محاسبه و منطق، ۳۲ واحد رهگیری پرتو نور، فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی ۱۶۵۰ مگاهرتزی، حداکثر ۱۶ گیگابایت رم GDDR6 با باس ۲۵۶ بیتی و توان مصرفی ۱۲۰ تا ۱۵۰ وات بهره خواهد برد. از‌نظر تشابه مشخصات می‌توان A770M را با RTX 3070 TI Max-Q مقایسه کرد.

دومین مدل Arc A730M نام دارد که آن هم از پردازنده‌ی گرافیکی ACM-G10 استفاده می‌کند؛ اما از ۲۴ هسته Xe شامل ۳,۰۷۲ واحد محاسبه و منطق، ۲۴ واحد رهگیری پرتو نور، فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی ۱۱۰۰ مگاهرتزی، ۱۲ گیگابایت رم GDDR6 با باس ۱۹۲ بیتی و توان مصرفی ۸۰ تا ۱۲۰ وات بهره می‌برد. این پردازنده‌ی گرافیکی قرار است مستقیماً با RTX 3060 رقابت کند.

سری گیمینگ Intel Arc 5

در‌حال‌حاضر، سری Arc 5 اینتل، تنها شامل یک نماینده می‌شود که آن هم از پردازنده‌ی گرافیکی ACM-G10 استفاده می‌کند. برخلاف دو مدل دیگر، تنها نماینده‌ی سری Arc 5 به ۱۶ هسته Xe متشکل از ۲,۰۴۸ واحد محاسبه و منطق، ۱۶ واحد رهگیری پرتو نور، فرکانس پردازنده‌ی گرافیکی ۹۰۰ مگاهرتزی، ۸ گیگابایت رم GDDR6 با باس ۱۲۸ بیتی و توان مصرفی ۶۰ تا ۸۰ وات مجهز خواهد شد. این مدل رقیب مستقیم RTX 3060 Max-Q خواهد بود.

پردازنده‌های گرافیکی سری Arc Alchemist اینتل

گرافیک Arc A770M در آزمون Fire Strike Extreme بنچمارک 3DMark موفق شده است امتیاز گرافیکی ۱۳,۲۴۴ را کسب کند. برای بررسی از نسخه‌ای آزمایشی از درایور (نسخه ۹۹۹۹) استفاده شده بود و عملکرد کلی آن با گرافیک RTX 3070 موبایل (نسخه‌ی غیر Max-Q) برابری می‌کند. ناگفته نماند گرافیک A550M امتیاز گرافیکی ۶,۰۱۷ را در آزمون Time Spy بنچمارک 3DMark کسب کرده است؛ درحالی‌که از درایور قدیمی‌تر (نسخه ۱۷۲۶ درمقایسه‌با جدیدترین به‌روزرسانی ۱۷۳۴) استفاده می‌کرد.

فراموش نکنید که گرافیک A550M از ویژگی Intel APO (مخفف Advanced Performance Optimization) برای بنچمارک استفاده کرده بود. با فعال‌بودن این ویژگی عملکرد پردازنده برای عملیاتی خاص ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند؛ عملیاتی که لزوماً نمی‌تواند بازی دلخواه شما باشد. بنابراین، عملکرد عمومی پردازنده‌ی گرافیکی در بازی‌ها و وظیفه‌های مختلف ممکن است متفاوت با نتیجه کسب‌شده باشد. متأسفانه به فعال‌بودن APO در زمان اجرای بنچمارک روی A770M نیز اطلاعاتی دردسترس نیست.

در مقام مقایسه و با استناد به بنچمارک‌های منتشر‌شده، گرافیک Arc A550M تا ۴۰ درصد ضعیف‌تر از Arc A730M خواهد بود. به‌بیان ساده‌تر، عملکرد تنها نماینده سری Arc 5 می‌تواند چیزی در‌حدود RTX 3060 Max-Q باشد. باردیگر باید اشاره کنیم که نتایج مذکور ممکن است به‌واسطه‌ی فعال‌بودن APO به‌دست آمده باشند؛ بنابراین، خروجی بنچمارک‌ها می‌تواند بازگوکننده‌ی بهترین عملکرد پردازنده‌ی گرافیکی در بهترین شرایط و با بررسی واقعی تفاوت داشته باشد.

عملکرد گرافیک A770M اینتل در آزمون Fire Strike Extreme بنچمارک 3DMark
عملکرد گرافیک RTX 3070 انویدیا در آزمون Fire Strike Extreme بنچمارک 3DMark
عملکرد گرافیک A550M اینتل در آزمون Fire Strike Extreme بنچمارک 3DMark
عملکرد گرافیک RTX 3050 Ti انویدیا در آزمون Fire Strike Extreme بنچمارک 3DMark

عملکرد گرافیک‌های A770M و A550M اینتل در‌مقایسه‌با RTX 3070 و RTX 3050 Ti انویدیا

عملکرد واقعی A770M درصورت خاموش‌بودن ویژگی APO، می‌تواند به RTX 3070 موبایل نزدیک شود و درمقابل نیز، A550M در شرایطی یکسان می‌تواند عملکردی مشابه RTX 3050 Ti در بنچمارک‌های گیمینگ ارائه دهد. درحقیقت، اینتل هنوز راه درازی تا کامل‌کردن درایورهای سری ‌Arc دارد و ممکن است نتایج به‌دست‌آمده در به‌روزرسانی آتی درایور، دستخوش تغییرات مختلفی شوند. در انتها نیز، باید اشاره کنیم که در‌حال‌حاضر سری Arc به‌صورت انحصاری برای بازار آسیا در نظر گرفته شده است و احتمالاً به‌زودی برای بازارهای بیشتری نیز دردرسترس قرار خواهد گرفت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات