جزئیات رسمی جی‌فورس RTX 3090 Ti؛ جدیدترین کارت گرافیک دو هزار دلاری انویدیا

پنج‌شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۵
مطالعه 7 دقیقه
انویدیا سرانجام رسماً کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090 Ti را با قیمت پایه‌ی ۱۹۹۹ دلار رونمایی کرد. برخی از مدل‌های سفارشی مبتنی‌بر این پردازنده‌ی گرافیکی احتمالاً تا ۳۰۰۰ دلار قیمت دارند.
تبلیغات

پس از مدت‌ها انتظار سرانجام انویدیا از جی‌فورس RTX 3090 Ti رسماً رونمایی کرد و مشخصات کامل و قیمت این پردازنده‌ی گرافیکی اکنون تأیید شده است. این محصول اکنون به‌عنوان سریع‌ترین گزینه در بنچمارک‌های پردازنده‌های گرافیکی و احتمالاً بهترین کارت گرافیک برای افرادی است که تمایلی به روی آوردن به سری A انویدیا ندارند.

به گزارش تامزهاردور، بسیاری از کاربران منتظر اعلام نتایج بررسی‌های اولیه از RTX 3080 Ti هستند تا از قدرت عملکرد این محصول در بارهای کاری مختلف مطلع شوند. اگر گیمر هستید جی‌فورس RTX 3099 Ti گزینه‌ی بهتری برای شما است زیرا عملکرد این مدل حدود ۱۰ درصد بهتر است.

کارت گرافیک

RTX 3090 Ti

RTX 3090

RTX 3080 Ti

RTX 3080

معماری

GA102

GA102

GA102

GA102

فناوری پردازشی

هشت نانومتری سامسونگ

هشت نانومتری سامسونگ

هشت نانومتری سامسونگ

هشت نانومتری سامسونگ

ترانزیستورها (میلیارد)

۲۸٫۳

۲۸٫۳

۲۸٫۳

۲۸٫۳

ابعاد قالب (mm^2)

۶۲۸٫۴

۶۲۸٫۴

۶۲۸٫۴

۶۲۸٫۴

SMs

۸۴

۸۲

۸۰

۶۸

هسته‌های پردازنده گرافیکی

۱۰۷۵۲

۱۰۴۹۶

۱۰۲۴۰

۸۷۰۴

هسته‌های تنسور

۳۳۶

۳۲۸

۳۲۰

۲۷۲

هسته‌های RT

۸۴

۸۲

۸۰

۶۸

فرکانس کاری پایه (مگاهرتز)

۱۵۶۰

۱۳۹۵

۱۳۷۰

۱۴۴۰

فرکانس کاری افزایشی (مگاهرتز)

۱۸۶۰

۱۶۹۵

۱۶۶۵

۱۷۱۰

سرعت VRAM (گیگابیت برثانیه)

۲۱

۱۹٫۵

۱۹

۱۹

VRAM (گیگابایت)

۲۴

۲۴

۱۲

۱۰

عرض گذرگاه VRAM

۳۸۴

۳۸۴

۳۸۴

۳۲۰

ROPs

۱۱۲

۱۱۲

۱۱۲

۹۶

TMUs

۳۳۶

۳۲۸

۳۲۰

۲۷۲

ترافلاپس FP32 (افزایشی)

۴۰

۳۵٫۶

۳۴٫۱

۲۹٫۸

ترافلاپس F16 (تنسور)

۱۶۰ (۳۲۰)

۱۴۲ (۲۸۵)

۱۳۶ (۲۷۳)

۱۱۹ (۳۲۸)

پهنای باند (گیگابایت برثانیه)

۱۰۰۸

۹۳۶

۹۱۲

۷۶۰

توان مصرفی (وات)

۴۵۰

۳۵۰

۳۵۰

۳۲۰

تاریخ معرفی

مارس ۲۰۲۲

سپتامبر ۲۰۲۰

ژوئن ۲۰۲۱

سپتامبر ۲۰۲۰

شروع قیمت از

۱۹۹۹ دلار

۱۴۹۹ دلار

۱۱۹۹ دلار

۶۹۹ دلار

با توجه به کمبود شدید پردازنده‌های گرافیکی و قیمت‌ بالای این نوع محصولات در یک‌ سال‌ و نیم گذشته، احتمال دارد برخی مشخصات اعلام‌شده در جدول بالا درنهایت تغییراتی داشته باشد. روند نزولی آشکای در قیمت کارت‌ گرافیک‌های جدید وجود دارد که ازجمله می‌توان به کاهش ۲۵ درصدی در قیمت این محصولات در اتحادیه‌ی اروپا اشاره کرد. داده‌های جدید به‌دست‌آمده از eBay نشان می‌دهد در اواسط مارس، بیشتر پردازنده‌های گرافیکی هنوز حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد بیشتر از قیمتی که برای مصرف‌کنندگان این محصولات درنظر گرفته شده، به‌فروش رسیده‌اند. البته در این میان RTX 3080 استثنا است زیرا با قیمت حدود دو برابر قیمت تعیین‌شده برای مصرف‌کننده در بازار عرضه شده است. خبر خوب اینکه گفته شده RTX 3080 Ti احتمالاً با قیمتی در حدود قیمت تعیین‌شده توسط انویدیا دردسترس مشتریان قرار خواهد گرفت؛ درست مثل RTX 3080 Ti که قیمت آن فقط ۳۰ درصد نسبت به قیمت اولیه‌ی اعلام شده بیشتر بود.

با عبور از بحث درمورد قیمت جی‌فورس RTX 3090 Ti به سایر مشخصات این محصول می‌رسیم. ما مدت‌ها انتظار داشتیم که انویدیا از حافظه‌ای با سرعت ۲۱ گیگابیت‌برثانیه در این محصول استفاده کند و در شایعات اعلام شده بود دلیل اصلی تأخیر دو ماهه‌ی این شرکت در معرفی این پردازنده‌ی گرافیکی، استفاده از این نوع حافظه بوده است. این محصول از تراشه‌ی قدرتمند GA102 بهره می‌برد که شامل ۸۴ پردازنده‌ی جریانی (SM) و ۱۰۷۵۲ هسته‌ی CUDA است که فرکانس کاری آن‌ حدود ۲۰۰ مگاهرتز بالاتر از RTX 3090 است.

اما نکته‌ی مهم این است که توان مصرفی واقعی RTX 3080 Ti معادل ۴۵۰ وات است که نسبت به 3090 و 3080Ti معادل ۱۰۰ وات بیشتر است. افزایش تقریباً ۳۰ درصدی مصرف برق در این مدل به‌دلیل افزایش فرکانس کاری و بهره گرفتن از حافظه‌ی پرسرعت‌تر، منطقی به‌نظر می‌رسد. بنابراین انویدیا با افزایش ولتاژ و فرکانس کاری، عملکرد این کارت گرافیک را بهبود بخشیده است. با توجه به اینکه انویدیا اخیراً از Hopper H100 رونمایی کرده، احتمالاً در کارت گرافیک‌های سری RTX 40 نیز شاهد استفاده از توان مصرفی بالا شبیه 3090Ti خواهیم بود.

شاید سؤال مهم این باشد که با افزایش قیمت، قدرت، تعداد هسته و فرکانس کاری، باید چه انتظاری از عملکرد RTX 3090 Ti داشته باشیم؟ همان‌طور که اشاره شد، این محصول هنوز برای بررسی دردسترس کارشناسان قرار نگرفته است، اما می‌توان نتایج عملکرد آن را در برخی از معیارها مرور کرد. اگر صرفاً روی عملکرد بازی‌های 4K تمرکز کنیم، این کارت گرافیک در بخش بازی فقط حدود ۲٫۴ درصد از RTX 3080 Ti سریع‌تر بوده است. حتی در شرایطی که نتایج بنچمارک DXR را در بازی‌هایی که از ردیابی پرتو بهره می‌برند در نظر بگیریم، 3090Ti همچنان فقط ۲٫۹ درصد نسبت به 3080Ti سریع‌تر عمل می‌کند؛ اما بین RTX 3090 و RTX 3080 فاصله‌ی بیشتری وجود دارد زیرا 3090 در اجرای بازی‌های 4K به‌طور متوسط ۱۶ و ۲۰ درصد بهتر از نسل قبلی خود عمل می‌کند.

انویدیا RTX 3090 Ti

با نگاه به مشخصات 3090 روی کاغذ، این کارت گرافیک از نظر تئوری در انجام محاسبات ۴٫۴ درصد و در پهنای باند ۲٫۶ درصد نسبت به RTX 3080 Ti بهتر است. علاوه‌براین قدرت محاسباتی و پهنای باند 3090 نسبت به RTX 3080 به‌ترتیب ۱۹٫۵ درصد و ۲۳٫۲ درصد بهتر است. این یعنی مقیاس‌های عملکرد در عملکرد واقعی به آنچه روی کاغذ مشاهده می‌کنیم بسیار نزدیک است و قدرت محاسباتی مهم‌تر از پهنای باند است. RTX 3090 Ti از نظر تئوری ۱۲٫۴ درصد محاسابات بیشتر و ۷٫۷ درصد پهنای باند بیشتری نسبت به 3090 ارائه می‌دهد. درحالی‌که 3090Ti در بهترین حالت می‌تواند حدود ۱۲ درصد سریع‌تر از 3090 باشد، اما به‌طور کلی انتظار می‌رود که بهبود عملکرد این مدل به حدود ۱۰ درصد برسد. اگر حجم کاری پردازنده‌ی مرکزی سیستم محدود باشد، حاشیه‌ی پیروزی این کارت گرافیک حتی کمتر نیز خواهد شد.

توجه داشته باشید امکان دارد در بررسی‌های اولیه از RTX 3090 Ti از نسخه‌ی اورکلاک‌شده‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی استفاده شود که احتمالاً به سطح بالاتری از عملکرد خواهد رسید. درهرحال به‌نظر می‌رسد کارت‌های سفارشی مبتنی‌بر RTX 3090 Ti عملکرد بهتری از خود نشان خواهند داد ولی قیمت این مدل‌ها نیز احتمالاً بالاتر از مدل پایه‌ی این کارت گرافیک خواهد بود.

RTX 3090 Ti؛ طراحی‌شده برای تولید محتوا

انویدیا RTX 3090 Ti را مثل RTX 3090 در درجه‌ی اول به‌عنوان پردازنده‌ی گرافیکی مخصوص بازی معرفی نکرده بلکه این کارت گرافیک در درجه‌ی اول برای تولید محتوا طراحی شده است. VRAM اضافه‌ی ارائه‌شده روی این محصول در بارهای کاری سنگین، به کاربر کمک خواهد کرد. حافظه‌ی RTX 3090 Ti پنجاه درصد از انویدیا RTX A6000 که از ۴۸ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 بهره می‌برد کمتر است و این یعنی انجام پردازش‌های گرافیکی توسط این محصول به بارهای کاری که کمتر از ۲۴ گیگابایت است محدود می‌شود؛ اما درعین‌حال، این میزان از حافظه همچنان دو برابر سایر مدل‌های ارائه‌شده توسط انویدیا است.

انویدیا همچنین راهنمایی برای آزمایش جریان کاری حافظه‌ی بزرگ را در RTX 3090 Ti ارائه کرد، اما زمانی‌ که نتایج آزمایش روی پردازنده‌های گرافیکی با VRAM کمتر از ۲۴ گیگابایت به اجرا نشدن فرآیندها ختم می‌شود، به‌نظر می‌رسد این آزمایش توجه کمتری به بنچمارک‌ مقایسه‌ای داشته و هدف انویدیا بیشتر روی نمایش قدرت این پرازنده‌ی گرافیکی در بهترین حالت ممکن است.

به‌هرحال اگر به پردازنده‌ی گرافیکی‌ای نیاز دارید که بتواند گردش‌های کاری با حجم ۲۴ گیگابایتی VRAM را مدیریت کند، RTX 3090 Ti اکنون جایگزین RTX 3090 شده که عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و البته قیمت آن نیز ۵۰۰ دلار بیشتر است. اگر به VRAM بیشتری نسبت به آنچه RTX 3090 Ti ارائه می‌دهد، نیاز داشته باشید می‌توانید از مدل RTX A60000 انویدیا استفاده کنید که مزیت مهم آن، ارائه‌ی درایورهای دارای گواهینامه‌ی ISV برای اجرای برنامه‌های حرفه‌ای است.

آیا RTX 3090 Ti می‌تواند بازی‌های 8K را اجرا کند؟

انویدیا RTX 3090 Ti

در کنار تولید محتوا، جنبه‌ی دیگر RTX 3090 Ti که انویدیا به آن توجه داشته است، پتانسیل اجرای بازی‌های 8K است. البته این مورد کمی دور از ذهن است زیرا ارتقای جزئی اعمال‌شده روی این محصول نسبت به 3090، به‌طور ناگهانی امکان اجرای بازی‌های 8K را به کاربران ارائه نخواهد داد. عناوین 8K از نظر عملی، بازی‌هایی هستند که از حالت DLSS Ultra Performance (یا نوع دیگری از فناوری‌های ارتقای مقیاس) پشتیبانی می‌کنند و به‌ نرخ فریم بالاتری می‌رسند. البته این موضوع درمورد بازی‌های قدیمی و سبک‌وزن که برای پشتیبانی از 8K به قدرت پردازشی خیلی زیادی نیاز ندارد صادق است، بااین‌حال اگر اجرای بازی‌ها با نرخ ۳۰ فریم‌برثانیه برای شما کافی باشد، می‌توانید از RTX 3090 Ti برای اجرای عناوین مورد اشاره با کیفیت 8K و تنظیمات گرافیکی متوسط، استفاده کنید.

اگر صفحه‌نمایش 8K دراختیار دارید و قصد دارید آن را به رایانه‌ی شخصی‌تان متصل کنید، خرید RTX 3090 Ti را به شما پیشنهاد می‌کنیم. درحال‌حاضر حتی وضوح 4K برای RTX 3090 با حداکثر کیفیت و بدون بهره گرفتن از فناوری‌های ارتقای مقیاس، ثابت است. با بهبود ۱۰ درصدی در عملکرد RTX 3090 Ti، نباید انتظار داشته باشیم در یک مرحله از 4K به 8K برسیم و هنوز تا تبدیل شدن 8K به جریان اصلی، فاصله داریم. البته پشتیبانی از این قابلیت مسلماً ازجمله ویژگی‌هایی است که از بودن آن راضی خواهید بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات