جی‌فورس RTX 3090 Ti Founders Edition اولین کارت گرافیک ۱۶ پین انویدیا است

دوشنبه ۸ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
نسخه‌ی Founders جی‌فورس RTX 3090 Ti اولین کارت گرافیک مجهز به کانکتور ۱۶ پین انویدیا با توان مصرفی واقعی ۴۵۰ وات است.
تبلیغات

انویدیا نسخه‌ی Founders جی‌فورس RTX 3090 Ti را تولید کرده است. RTX 3090 Ti که اولین‌ بار در CES ۲۰۲۲ معرفی شده بود نیز دردسترس خریداران قرار خواهد گرفت. به‌تازگی تصاویر جدیدی از این محصول دردسترس قرار گرفته است و انویدیا آن را توسط شرکای خرده‌فروشی منتخب و همچنین فروشگاه اینترنتی رسمی خود عرضه خواهد کرد.

به گزارش ویدئو کاردز، RTX 3090 Ti Founders از سه اسلات بهره می‌برد. این کارت گرافیک اکنون پرچم‌دار جدید محصولات مبتنی‌بر معماری Ampere است که به پردازنده‌ی گرافیکی GA102-350 و حافظه‌ی GDDR6 با سرعت ۲۱ گیگابیت‌برثانیه مجهز شده است.

نسخه‌ی Founders جی‌فورس RTX 3090 Ti همچنین اولین کارت گرافیک انویدیا خواهد بود که از کانکتور برق ۱۶ پین PCIe نسل پنجم بهره می‌برد. این کانکتور جایگزین دوشاخه‌ی ۱۲ پین Molex MicroFit 3.0 است و توان مصرفی واقعی آن با آداپتور هشت پین دوگانه به ۳۰۰ وات می‌رسد. البته این کانکتور اولین‌ بار در سال ۲۰۲۰ و در سری RTX 30 دیده شد، اما هرگز به‌طور گسترده در هیچ طراحی سفارشی‌ای مورد استفاده قرار نگرفت. کانکتور ۱۲ پین انویدیا به‌طور خاص فقط برای نسخه‌ی Founders و حداقل دو مدل سفارشی مبتنی‌بر PCB مرجع این شرکت باقی ماند. بدین‌ترتیب کانکتور ۱۶ پین احتمالاً محبوب‌تر خواهد شد زیرا پیش از این کارت‌های سفارشی RTX 3090 Ti مجهز به این کانکتور را دیده‌ایم.

کارت گرافیک انویدیا RTX 3090 ti founders

طبق برخی از گزارش‌ها، RTX 3090 Ti Founders در وضوح 4K فقط حدود پنج تا ۱۰ درصد نسبت به RTX 3090 سریع‌تر است. البته برخی از بازی‌ها که از فشرده‌سازی حافظه استفاده می‌کنند، بیشتر از ارتقای ۲۱ گیگابیت‌برثانیه‌ی حافظه‌ی GDDR6X خواهند برد، اما به‌طور کلی افرادی که با این کارت گرافیک جدید کار کرده‌اند، تحت تأثیر عملکرد آن قرار نگرفته‌اند.

برخی از طرح‌های سفارشی انویدیا در ۲۹ مارس رونمایی خواهد شد که از توان مصرفی واقعی ۴۵۰ وات بهره می‌برند. به‌عنوان مثال ایسوس ROG STRIX OC با توان مصرفی ۴۸۰ وات عرضه خواهد شد و حتی می‌توان آن را روی ۵۱۶ وات نیز تنظیم کرد. گفتنی است که حداکثر توان کانکتور برق جدید PCIe نسل پنج و اسلات PCIe منبع تعذیه معادل ۵۲۵ وات است.

به‌تازگی گزارش‌های متناقضی درمورد قیمت RTX 3090 Ti منتشر شده است. در برخی از شایعات اخیر گفته شده این کارت گرافیک با قیمتی در حدود ۱۴۰۰ تا ۱۹۹۹ دلار یا حتی ۲۳۹۹ دلار (نسخه‌ی Founders) عرضه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات