چالشی دیگر برای تولید کارت گرافیک جدید: کمبود حافظه GDDR6

چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مشکلات و چالش‌های متعدد باعث شده‌اند کارت‌های گرافیک نسل جدید با کمبود شدید در بازار مواجه باشند؛ به نظر می‌رسد کمبود حافظه‌ی GDDR6 نیز به معادله اضافه شده است.
تبلیغات

این‌طور که به نظر می‌رسد، امروزه تقریبا تمامی قطعاتی که برای ساختن پردازنده‌ی گرافیکی به آن‌ها نیاز است، با کمبود شدید کمواجه هستند؛ از قطعات اولیه و ساده گرفته تا سیلیکون و ویفر و حتی حافظه‌ای که روی بُرد قرار می‌گیرد. تمامی این‌ها را در کنار پر شدن ظرفیت تولید کارخانه‌های شرکت صنایع نیمه هادی تایوان (TSMC) قرار دهید تا اوضاع برای ساخت پردازنده‌ی گرافیکی بحرانی‌تر شود. آثار دنیاگیری ویروس کرونا روی خطوط تولید تی اس ام سی هنوز حس می‌شود و این شرکت نتوانسته است به‌طور کامل به وضعیت اصلی خود برگردد.

بر اساس گزارشی جدید، مواردی که به آن‌ها اشاره کردیم، ممکن است باعث شوند کمبود مدل‌های جدید کارت‌ گرافیک تا سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۲۱ ادامه داشته باشد. ۲۰۲۰ سال خوبی برای گیمرها نبود؛ این درحالی است که تحلیلگران از آن به‌عنوان سالی پررونق برای صنعت گیمینگ یاد می‌کنند. با همه‌ی این‌ها برخی عوامل دست‌ به دست هم دادند و باعث شدند نسل جدید کنسول‌های بازی یعنی پلی استیش 5 و ایکس باکس سری ایکس به همراه کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 انویدیا و پردازنده‌های سری رایزن ۵۰۰۰ ای ام دی با کمبود شدید در بازار مواجه شوند و کمتر کسی بتواند آن‌ها را در روز عرضه با قیمت تعیین‌شده از سوی شرکت‌های تولیدکننده، خریداری کند.

یکی از عواملی که باعث کمبود کارت‌ گرافیک شده، ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها است. همچنین با درنظرگرفتن افزایش قیمت رمزارزها، ماینرها توجه ویژه‌ای به کارت‌ گرافیک نشان داده‌اند و به سمت محصولات جدید هجوم آورده‌اند. به‌علاوه برخی افراد سودجو بات‌هایی طراحی می‌کنند تا شمار زیادی محصول در زمانی کوتاه بخرند و سپس آن‌ها را با قیمت چند برابر در فروشگاه‌هایی نظیر eBay به فروش برسانند.

گزارش جدیدی که به‌تازگی توسط Cowcotland منتشر شده است نشان می‌دهد وضعیت فعلی قرار نیست به این زودی برای گیمرها تغییر کند. آن‌طور که Cowcotland می‌نویسد، یکی دیگر از مشکلاتی که به‌تازگی بر سر راه تولید کارت‌های گرافیک جدید انویدیا و AMD قرار گرفته، کمبود حافظه‌ی GDDR6 است. Cowcotland می‌نویسد: «مطابق ادعای منابع‌ ما، برای بازگشت شرایط به حالت عادی هفته‌ها زمان نیاز است و این یعنی موجودی تمامی مدل‌ها تا ماه فوریه‌ی ۲۰۲۱ (بهمن و اسفند ۱۳۹۹) بهبود پیدا نمی‌کند؛ حتی با وجود جلوگیری از عرضه‌ی شماری از مدل‌ها نظیر مدل سفارشی Radeon RX 6900 XT.»

Cowcotland می‌گوید منابعش ادعا کرده‌اند که فرایند تولید حافظه‌ی GDDR6 تا اواخر زمستان پیش رو به شکلی محسوس بهبود پیدا می‌کند و در آن زمان تولید کارت‌ گرافیک افزایش پیدا خواهد کرد. حتی اگر مشکل تأمین از بین برود، شرکت‌های حاضر در زنجیره‌ی تأمین برای پاسخگویی به تقاضای بازار به چند ماه زمان نیاز خواهند داشت.

با درنظرگرفتن این حقیقت که تلاش همگانی برای توزیع جهانی واکسن کرونا قرار است در سال ۲۰۲۱ آغاز شود، به احتمال زیاد شاهد ایجاد مشکلاتی برای حمل‌و‌نقل محصولات الکترونیکی خواهیم بود. در سال ۲۰۲۱ قرار است حجم عظیمی واکسن‌ کرونا به جاهای مختلف حمل شود که ظرفیت حمل‌و‌نقل شرکت‌های باربری را پر می‌کند. این موضوع پیش‌تر توسط تحلیلگران مطرح شده بود. بدین ترتیب گیمرها احتمالا تا اواخر ۲۰۲۱ شاهد عادی‌سازی قیمت محصولات نخواهند بود. 

مدتی پیش مدیر ارشد مالی انویدیا در جریان برگزاری بیست و چهارمین دوره‌ی کنفرانس Credit Suisse اعلام کرد این شرکت تعداد کافی تراشه از شرکت‌های تأمین‌کننده دریافت نمی‌کند و محدودیت‌های دیگری نیز وجود دارند که همگی باعث کمبود موجودی کارت‌های گرافیک سری RTX 3000 شده‌اند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات