کمبود کارت گرافیکی RTX 3080 و 3090 RTX در بازار تا اوایل سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد داشت

سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
گویا استقبال علاقه‌مندان از کارت‌های گرافیکی RTX 3080 و 3090 به‌حدی بوده که انویدیا با کمبود پردازنده‌ی ‌گرافیکی در بازار مواجه شده است.
تبلیغات

پس از رونمایی پردازنده‌های گرافیکی جدید انویدیا، بسیاری از علاقه‌مندان برای خرید کارت‌های گرافیکی این شرکت لحظه‌شماری می‌کردند و پس از شروع فروش آن‌ها، اتمام لحظه‌ای موجودی فروشگاه‌های مختلف را شاهد بودیم. در‌این‌بین، برخی نیز با استفاده از ربات‌ها انبوهی از کارت‌های گرافیکی RTX 3080 را خریدند تا آن‌ها را با قیمتی به‌مراتب بیشتر در eBay برای فروش قرار دهند.

انویدیا با دریافت گزارش‌های مختلف کاربران درنهایت واکنشی نشان داد و گفت که نظارت بیشتری روی فروش کارت گرافیک RTX 3090 خواهد داشت تا افراد سودجو نتوانند روش خرید خود را دوباره تکرار کنند و موجب کمبود کارت گرافیکی جدید این شرکت در بازار شوند. بااین‌حال، روش انویدیا نیز تأثیر بسیار کمی گذاشت و در‌حال‌حاضر، انویدیا نمی‌تواند به تقاضای کاربران برای تأمین کارت گرافیکی پاسخ دهد.

اصولا محصولات محبوب با تقاضای فراوان در زمان عرضه مواجه می‌شوند و همین امر سبب می‌شود که گروهی از علاقه‌مندان با فاصله‌ی زمانی بیشتری به محصول مدنظرشان دست یابند؛ بااین‌حال، مدیرعامل انویدیا می‌گوید که شرایط از آنچه فکر می‌کنیم، پیچیده‌تر است و اگر هنوز به کارت گرافیکی جدید این شرکت دست نیافته‌اید، بخت بسیار کمی تا پایان سال ۲۰۲۰ برای خرید محصولات جدید انویدیا خواهید داشت.

مدیرعامل انویدیا در پاسخ به رسانه‌ها توضیح داد که چرخه‌ی تولید محصولات این شرکت مشکلی ندارد و آنچه سبب شده با کمبود کارت گرافیکی RTX 3080 و RTX 3090 در بازار مواجه شویم، تقاضای بسیار زیاد کاربران و علاقه‌مندان است. مصادف‌شدن عرضه‌ی کارت‌های گرافیکی جدید انویدیا با سه‌ماهه‌ی آخر سال که هم‌زمان با تعطیلات زمستانی است، سبب شده تا بسیاری از علاقه‌مندان شوروشوق بیشتری برای خرید محصولات جدید شرکت انویدیا داشته باشند.

این موضوع در حالی رقم می‌خورد که به‌گفته مدیرعامل انویدیا، مشکلی در ظرفیت تولید محصولات این شرکت وجود ندارد؛ بلکه کمبود محصولات در بازار به‌دلیل تقاضای بسیار زیاد کاربران برای خرید کارت‌های گرافیکی جدید است. درواقع، مقام بلندپایه انویدیا غیرمستقیم تأیید می‌کند که انویدیا برای تجربه‌ی چنین استقبالی از محصولات جدید خود آماده نبود.

باید گفت که استقبال کاربران از کارت‌های گرافیکی جدید انویدیا در نوع خود بسیار جالب است و به‌گفته‌ی مدیرعامل انویدیا، حتی خرده‌فروشان را نیز متعجب می‌سازد. درواقع، جن سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، فروش کارت‌های گرافیکی سری RTX 3000 بسیاری از خرده‌فروشان را به‌یاد زمان معرفی سیستم‌عامل ویندوز ۹۵ و سیستم پنتیوم انداخته است.

هوانگ درادامه توضیح می‌دهد که حتی اگر انویدیا از استقبال گسترده از محصولات جدیدش خبر داشت، بازهم امکان رساندن ظرفیت تولید محصولات به حد انتظار وجود نداشت. انویدیا قصد دارد زمان عرضه‌ی کارت گرافیک RTX 3070 را از ۱۵ اکتبر (۲۴ مهر) به ۲۹ اکتبر (۸ آبان) انتقال دهد تا امکان پاسخ‌گویی بهتر به تقاضاها وجود داشته باشد.

بااین‌حال، انتظار می‌رود مشکل بزرگ انویدیا با عرضه‌ی کارت گرافیکی RTX 3070 شروع شود؛ زیرا این کارت گرافیک درمقایسه‌با مدل RTX 2080 Ti عملکرد مشابهی ارائه می‌دهد و تنها ۴۹۹ دلار قیمت دارد که درنتیجه، بسیاری از علاقه‌مندان، به‌ویژه گیمرها برای خرید آن ترغیب خواهند شد. درنهایت، هوانگ ادامه می‌دهد که احتمالا تا اوایل سال ۲۰۲۱ نیز، محدودیت در عرضه‌ی کارت‌های گرافیکی جدید در برخی از بازارها تجربه خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات