کارت گرافیک جدید AMD حدود ۱۷ درصد سریع‌تر از GeForce RTX 2080 Ti انویدیا خواهد بود

یک‌شنبه ۲۲ دی ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ظاهرا کارت گرافیک جدید AMD، با کسب امتیاز ۱۰۳٫۳۲ فریم در ثانیه در بنچمارک OpenVR، هفده درصد سریع‌‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2080 Ti انویدیا است.
تبلیغات

به‌تازگی پردازنده‌ی گرافیکی جدیدی از سری رادئون RX شرکت AMD در وب‌سایت Reddit رویت شده که هنوز معرفی نشده است. به‌نظر می‌رسد این کارت گرافیک حداقل در بنچمارک‌های واقعیت مجازی، بسیار سریع‌‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2080 Ti انویدیا باشد. کارت گرافیک یادشده که درکنار پردازنده‌ی AMD رایزن 7 4800H رویت شده است، هیچ نام نهایی نداشته و ممکن است تنها نمونه‌ی اولیه یا نمونه‌ی مهندسی اولیه از تراشه‌ای باشد که به‌عنوان پردازنده‌ی گرافیکی بزرگ سری Navi شناخته می‌شود.

پردازنده‌ی گرافیکی مذکور در پایگاه داده‌ی بنچمارک OpenVR ظاهر شده و عجیب اینکه با یک پیکربندی شامل پردازنده‌ی رایزن 7 4800H مورد آزمایش قرار گرفته است؛ پردازنده‌ای که بخشی از خانواده‌ی Renoir شرکت AMD برای پردازنده‌های دستگاه‌های قابل حمل به‌شمار می‌آید. نمونه‌های توسعه و مهندسی با پیکربندی‌های آزمایشی عجیب‌وغریبی مورد آزمایش قرار می‌گیرند. بنابراین به احتمال زیاد آنچه که رویت شده تنها نمونه‌ی آزمایشی بوده است. اما جزئیات غافل‌گیرکننده‌ی بیشتر در این مورد، ارقام مربوط به بازدهی است که کارت گرافیک جدید AMD از خود نشان می‌دهد.

amd navi

با مقایسه در بنچمارک CyubeVR در رزولوشن ۱۵۱۲ در ۱۶۸۰ پیکسل و با نمایشگر سربند واقعیت مجازی HTC Vive که نرخ نوسازی آن ۹۰ مگاهرتز است، امتیاز کارت گرافیک معرفی‌نشده و ناشناخته‌ی AMD در حدود ۱۰۳٫۳۲ فریم در ثانیه ثبت شده است. این در حالی است که کارت گرافیک پرسرعت جی‌فورس RTX 2080 Ti انویدیا در همان پیکربندی، قادر به ارائه‌ی ۸۸٫۱ فریم برثانیه بوده است. درواقع امتیاز کارت گرافیک جدید سری Navi تقریبا ۱۷ درصد بالاتر از پردازنده‌ی گرافیکی پرچم‌دار انویدیا برای بازار کامپیوترهای دسکتاپ است. همچنین داده‌های مربوط به کارت‌های گرافیک RTX 2070 و GTX 1660 Ti انویدیا نیز در این بین وجود دارد، اما بنچمارک این محصولات در رزولوشن‌های پایین اجرا شده و هیچ یک از معیارها به اندازه‌ی آزمایش‌های مربوط به RTX 2080 Ti و کارت گرافیک AMD سخت‌گیرانه نبوده است.

باید توجه داشت که این بنچمارک مختص به واقعیت مجازی است و کارت‌های گرافیک سری جی‌فورس انویدیا به دلیل بهینه‌سازی‌های بهتر در پشته‌ی نرم‌افزاری، با قدرت تمام پرچم رهبری عناوین واقعیت مجازی را جلوتر از کارت‌های گرافیک AMD در دست دارند. اما آنچه در این بنچمارک با آن روبه‌رو هستیم، سناریویی کاملا متضاد است. حال سؤال این است که اگر کارت گرافیک بی‌نامی که در این بنچمارک مورد آزمایش قرار گرفته، واقعا همان کارت گرافیک Navi بر پایه‌ی سری رادئون RX باشد و بنچمارک‌های منتشر شده صحت داشته باشند، آیا باید انتظار داشت عملکردی مشابه با آنچه در بنچمارک VR می‌بینیم، در عناوین سنتی بازی‌های ویدئویی نیز دیده شود؟ واقعا تحسین‌برانگیز خواهد بود اگر یک کارت گرافیک از سری Navi، ده تا بیست درصد سریع‌تر از پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس RTX 2080 Ti باشد و با ورودی تاریخی، AMD را به عرصه‌‌ی رقابتی کارت‌های گرافیک بالارده‌ی مصارف عمومی بازگرداند.

amd navi benchmark

مدیرعامل تیم قرمز، لیزا سو، اخیرا وعده‌ی عرضه‌ی کارت گرافیک بالارده‌ای از سری رادئون RX تحت معماری Navi را داده است. او همچنین خاطر نشان کرده که AMD در حال انجام سرمایه‌گذاری سنگینی روی فناوری رهگیری پرتو (ray tracing) برای کارت‌های گرافیک غیرمجتمع این شرکت در سال ۲۰۲۰ است؛ کارت‌های گرافیکی که از نسل دوم معماری گرافیکی RDNA برخوردار بوده و ادغام‌هایی را در سطح سخت‌افزار به خود دیده‌اند تا بتوانند فناوری رهگیری پرتو را پشتیبانی کنند. ویژگی‌هایی که از کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر نسل دوم معماری RDNA انتظار می‌رود، در ادامه فهرست شده‌اند:

  • بهره‌گیری از نسل دوم لیتوگرافی ۷ نانومتری (+7nm) بهینه‌سازی‌شده
  • ارائه‌ی گزینه‌های مخصوص برای کارت‌های گرافیک دسکتاپ بالارده
  • پشتیبانی از فناوری رهگیری پرتو (Ray Tracing) در سطح سخت‌افزار
  • برخورداری ترکیبی از حافظه‌ی گرافیکی  GDDR6 و حافظه‌های پهنای باند بالای HBM2
  • کارآمدی یبیشتر نسبت به نسل اول کارت‌های گرافیک Navi ازلحاظ مصرف انرژی
  • amd navi

    با تمامی این تفاسیر، قبلا نیز شایعاتی در رابطه با سرعت دوبرابر کارت‌های گرافیک بالارده‌ی سری Navi در قیاس با سری Navi 10 و نیز عظمت حجم دای در این تراشه و بهره‌گیری از حافظه‌ی گرافیکی GDDR6 در آن منتشر شده بود. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد عملکرد کلی در کارت‌های گرافیک نسل بعدی جی‌فورس که مبتنی‌بر معماری آمپر هستند، در قیاس با کارت‌های گرافیک حال حاضر تورینگ، ۵۰ درصد افزایش یافته و درعین‌حال، بازده‌ی انرژی نیز دو برابر بیشتر از پردازنده‌های گرافیکی حال حاضر خواهد بود. تمامی گزارش‌ها و شایعات یادشده باعث شده تا سال ۲۰۲۰ دوره‌ی زمانی مهمی برای عرضه‌ی کارت‌های گرافیک بالارده  قلمداد شود و انتظار می‌رود تا هم AMD و هم انویدیا، کارت‌های گرافیک بالارده‌ای را طی این سال روانه‌ی بازار کنند. انتظار رویدادهای مهمی را در کنفرانس Computex 2020 داشته باشید.

    تبلیغات
    داغ‌ترین مطالب روز

    نظرات

    تبلیغات