معماری گرافیکی Ampere انویدیا ۵۰ درصد سریع‌تر از معماری تورینگ خواهد بود

شنبه ۱۴ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
کارت‌های گرافیک سری آمپر علاوه‌بر سرعت بیشتر در قیاس با سری تورینگ، دو برابر بهروه‌وری در توان مصرفی خواهند داشت.
تبلیغات

براساس اخبار واسطه از وب‌سایت حوزه‌ی فناوری، Tomshardware، خبرگزاری تایپه‌تایمز گزارش کرده که کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری آمپر (Ampere) سریع‌تر و کارآمدتر از پردازنده‌های گرافیک سری تورینگ خواهند بود. در این گزارش اشاره شده که انویدیا قرار است نسل بعدی از کارت‌های گرافیک این شرکت تحت معماری آمپر را در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ روانه‌ی بازار کند و با عرضه‌ی این محصولات، منجر به افزایش تقاضا برای کارت‌های گرافیک حوزه‌ی گیمینگ و لپ‌تاپ‌ها شود.

این گزارش ادعا دارد، جانشین انویدیا برای معماری تورینگ با نام رمزگذاری‌شده‌ی آمپر و ارائه‌ی عملکرد و کارایی بالاتر از انتظار، جهشی بزرگ در صنعت گیمینگ خواهد بود. این گزارش بار دیگر به لیتوگرافی ۷ نانومتری سری آمپر اشاره دارد. مدیرعامل انویدیا، جنسن هانگ، پیش‌تر در مصاحبه‌ای تأیید کرده بود که بیشتر سفارشات آن‌ها برای پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری، توسط شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان (TSMC) ساخته شده و بخش کوچکی از این محصولات نیز جهت فرایند تولید به سامسونگ ارسال خواهد شد.

 NVIDIA CEO

طی مصاحبه‌ی یادشده، از جنسن درباره‌ی بازه‌ی زمانی عرضه‌ی کارت‌های گرافیک انویدیا سؤال شد و او به‌سادگی پاسخ داد که اکنون زمان مناسبی برای افشای هرگونه زمان تعیین‌شده‌ای نیست. مصاحبه‌ای که پیش‌تر با مدیر ارشد مالی انویدیا، کولِت کرس انجام شده بود نیز این نکته را نشان می‌دهد که انویدیا منتظر زمان مناسب برای غافل‌گیر‌کردن افراد با کارت‌های گرافیک ۷ نانومتری‌اش است.

براساس گزارش تایپه‌تایمز، پردازنده‌های گرافیکی سری آمپر انویدیا، ارقام بسیار چشم‌گیری در رابطه با عملکرد و کارایی ارائه خواهد کرد. انتظار می‌رود عملکرد کلی در قیاس با کارت‌های گرافیک حال حاضر تورینگ، ۵۰ درصد افزایش یافته و در عین حال، بازده انرژی نیز دو برابر بیشتر از پردازنده‌های گرافیکی حال حاضر باشد. در این گزارش به‌روشنی اشاره شده که توان مصرفی سری آمپر در مقایسه با پردازنده‌های گرافیکی حال حاضر از معماری تورینگ، نصف خواهد شد. چنین ادعایی این معنی را می‌دهد که کارت گرافیکی از سری آمپر با توان طراحی حرارتی پایین‌تر نسبت به جی‌فورس RTX 2060 با ۱۲۵ تا ۱۵۰ وات توان طراحی حرارتی (TDP)، عملکرد بالاتری نسبت به پردازنده‌ی گرافیکی جی‌فورس 2080 Ti خواهد داشت. در صورت صحت این گزارش، عملکرد بالا در سری آمپر بسیار چشم‌گیر است. درواقع می‌توان انتظار داشت چنین عملکردی در پردازنده‌ی گرافیکی رده‌بالایی از معماری آمپر، منجر به تصاویر گیمینگی شود که تحت رزولوشن 4K با نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه بوده و فناوری رهگیری پرتو (ray-tracing) روی آن‌ها اعمال شده است.

کارت گرافیک آمپر نه‌تنها سایه‌زنی و شطرنجی‌سازی (rasterization) را بهبود می‌بخشد، بلکه در قیاس با معماری تورینگ جهشی بزرگ در عملکرد رهگیری پرتو ایجاد می‌کند. از آن‌جایی که سری تورینگ اولین نسل از کارت‌های گرافیک انویدیا بودند که ویژگی رهگیری پرتو روی آن‌ها اعمال شده بود، معماری آمپر بهینه‌سازی‌های بیشتری داشته و انتظار می‌رود سخت‌افزارهای مربوط به رهگیری پرتو روی برد این پردازنده در قالب هسته‌های RT و Tensor بیشتر باشند.

 GeForce RTX 2080 SUPER

پرواضح است که انویدیا در کارت‌های گرافیک ۱۲ نانومتری سری تورینگ که از ترانزیستورهای فین‌فت بهره می‌برند نیز، بازدهی انرژی فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کرد. چنین بازدهی نتیجه‌ی مستقیم حاصل از معماری پیشرفته انویدیا و چندین بهینه‌سازی در سطح سخت‌افزار است که در نسل‌های مختلف معماری این شرکت، از Kepler و Maxwell گرفته تا Pascal اعمال شده است. نسل بعدی کارت‌های گرافیک انویدیا، یعنی آمپر، نه‌تنها به یک معماری پیشرفته‌تر مجهز است، بلکه برای مقابله با سری Navi از پردازنده‌های گرافیکی AMD، تحت لیتوگرافی جدید ۷ نانومتری ساخته می‌شود. بنابراین دو برابر بودن بهره‌وری انرژی در سری آمپر، چندان رویایی و دست‌نیافتنی نیست.

ریزمعماری

شرکت تولیدکننده

لیتوگرافی

تاریخ معرفی

آمپر

TSMC و سامسونگ

۷ نانومتری

نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ 

تورینگ

TSMC

۱۲ نانومتری

ماه اوت سال ۲۰۱۸ 

پاسکال

TSMC و سامسونگ

۱۴ و ۱۶ نانومتری

ماه آوریل سال ۲۰۱۶ 

مکسول

TSMC

۲۸ نانومتری

ماه فوریه‌ی سال ۲۰۱۴ 

کپلر

TSMC

۲۸ نانومتری

ماه آوریل سال ۲۰۱۲ 

Fermi

TSMC

۲۸ و ۴۰ نانومتری

ماه آوریل سال ۲۰۱۰ 

همچنین در گزارش تایپه‌تایمز بیان شده است که تمام تولید‌کنندگان اصلی، افزایش عمده‌ای را در کسب‌و‌کار گیمینگ‌شان تجربه خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود فروش محصولات MSI بیش‌ از ۶۰ درصد افزایش یابد که بیشتر آن مربوط به بخش گیمینگ است. انتظار می‌رود ایسوس و گیگابایت نیز به‌لطف پردازنده‌های گرافیکی آمپر، پیش‌بینی خود از رشد درآمدهایشان را ۳۰ درصد اعلام کنند و فروش نوت‌بوک‌ها یکی از موارد مهم برای هر شرکت باشد.

پیش‌تر نیز اخباری در رابطه با پیاده‌سازی پردازنده‌های گرافیکی ۷ نانومتری نسل بعدی انویدیا موسوم به آمپر، در تراشه‌ی Orion منتشر شده بود. آمپر قطعا آن فناوری است که همه‌ی ما باید در موردش هیجان‌زده باشیم، اما تا زمان رونمایی از این تراشه، یعنی نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۰ هنوز راه درازی در پیش است.

این امکان وجود دارد که انویدیا برخی از مشخصات مربوط به نسل جدید از پردازنده‌های گرافیکی این شرکت را در رویداد CES 2020 فاش کند، یا اگر می‌خواهد رونمایی مناسبی از محصول یادشده داشته باشد، منتظر باشد تا بعدها در رویداد دیگری همچون GTC 2020، Computex 2020 یا حتی E3 2020، جزئیات سری آمپر را اعلام کند. اما در حال حاضر مشخص است که کارت‌های گرافیک مبتنی‌بر معماری تورینگ با نسل جدید Super، می‌تواند سهم کثیری از بازار پردازنده‌های گرافیکی را برای انویدیا به ارمغان آورد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات