چگونه AMD می‌تواند بازار کارت گرافیک را در سال ۲۰۱۹ متحول کند

چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تراشه‌های رایزن AMD سال گذشته موفقیت بسیار خوبی در بازار CPU به‌دست آوردند؛ اما آیا این شرکت می‌تواند همین موفقیت را در بازار کارت گرافیک نیز تکرار کند؟
تبلیغات

هرچند کارت‌های گرافیک جی‌فورس RTX انویدیا، وعده‌ی ارائه‌ی تکنیک رهگیری پرتو را در بازی‌های ویدئویی نسل بعدی داده‌اند؛ اما علاوه‌بر قیمت بسیار بالایی که دارند، قابلیت‌ها و بهبودهای قابل‌ملاحظه‌ای را برای علاقه‌مندان به بازی‌های امروزی پی‌سی به همراه ندارند و از این‌رو بسیاری از گیمرها از عرضه‌ی آن‌ها چندان به وجد نیامده‌اند. با وجود شایعات متعددی که به توسعه‌ی کارت‌های گرافیک جدید AMD اشاره دارند، بسیاری از گیمرها در انتظار واکنش تیم قرمز و دوست‌داشتنی تراشه‌ساز به کارت‌های گرافیک نسل بعدی تیم سبز هستند.

در حال حاضر، دلایل بسیاری وجود دارند که براساس آن‌ها، AMD می‌تواند سال آینده بازار پردازنده‌های گرافیکی را دستخوش تحول و دگرگونی کند. با این حال، اغلب نکاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد، صرفا فرضیه یا تحلیلی براساس دانسته‌های فعلی محسوب می‌شوند و امکان‌پذیری آن‌ها تا حد بسیار زیادی به تصمیمات AMD و روند تحولات پیش‌رو بستگی خواهد داشت. در نتیجه، آینده‌ای که برای این شرکت رقم خواهد خورد، فعلا در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. به‌منظور بررسی وضعیت احتمالی AMD و چشم‌انداز قابل تصور برای این شرکت در جبهه‌ی کارت گرافیک در سال ۲۰۱۹ و فراتر از آن با زومیت همراه باشید.

تکرار موفقیت دنیای CPU در دنیای GPU

پردازنده‌های رایزن AMD، نقطه‌ی بازگشت رقابت جدی به بازار پردازنده‌ی مرکزی (CPU) بودند. AMD با عرضه‌ی نسل جدید پردازنده‌های خود موجب شد که اینتل همزمان با لغزش در دستیابی به فرآیند ساخت ۱۰ نانومتری، ناگزیر به تغییر راهبردهای خود با در رابطه با دسته‌ی محصولات ۱۴ نانومتری‌اش شود؛ البته، اینتل خود این موضوع را قبول ندارد. رایزن با ورود به بازار در سال ۲۰۱۷، نفع زیادی برای مصرف‌کنندگان به همراه داشت؛ بدین صورت که موجب شد اینتل با عرضه‌ی تراشه‌های نسل هشتم کافی لیک، به‌طور ناگهانی پردازنده‌های خود را با قیمت کمتری به فروش برساند و از آن زمان تاکنون، قیمت‌گذاری و کارایی محصولات دو سازنده‌ی اصلی پردازنده به‌طور فزاینده در در حال رقابتی‌تر شدن بوده است.

AMD Ryzen

اگر AMD درس‌هایی را که از عرضه‌ی نسل‌های اول و دوم پردازنده‌های سری رایزن آموخته است، به‌کار بگیرد (ارائه‌ی یک نسبت قیمت به عملکرد چشمگیر و تمرکز بر مزایای آن) و به طریقی این برتری را وارد محصولات گرافیکی خود کند، می‌تواند همان‌طور که سهم اینتل را از پردازنده‌های مرکزی کاهش داد، بخش قابل ملاحظه‌ای از سهم انویدیا را در بازار مصرفی پردازنده‌های گرافیکی نیز به چنگ آورد. با این حال، این مسئله به عملکرد پردازنده‌های گرافیکی نسل بعدی این شرکت بستگی دارد که به‌زودی عرضه خواهند شد.

معماری جدید پردازنده‌های گرافیکی AMD

AMD هم‌اکنون کارت‌های گرافیک ۷ نانومتری رادئون را بر پایه‌ی معماری وگا در دست تولید دارد. لیزا سو، مدیرعامل شرکت هنگام معرفی این پردازنده‌های گرافیکی جدید مجهز به قابلیت‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، با بیان اینکه AMD قصد دارد پیشرفت جدیدش را در آینده به پردازنده‌های گرافیکی مصرفی بیاورد، کورسوی امیدی به گیمرها داد. اکنون با اعلام این موضوع که محصولات ۷ نانومتری AMD مبتنی بر Navi، معماری نسل بعدی این شرکت در مسیر تولید توسط TSMC قرار دارند، به‌نظر می‌رسد که این آینده به‌زودی از راه خواهد رسید.

علاوه‌بر این، فناوری‌های جدیدتر AMD نظیر XGMI (پاسخ AMD به فناوری پهنای باند بالای NVLink انویدیا) و پشتیبانی از قابلیت پردازش نامتقارن (Asynchronous Compute)، می‌توانند به این شرکت پتانسیل لازم را برای پر کردن شکاف عملکردی با انویدیا بدهند. با این حال، دستیابی به چنین هدفی به‌کلی بستگی به این خواهد داشت که آیا AMD می‌تواند محصولی را ارائه دهد که عملکرد شطرنجی‌سازی آن در بازی‌ها قادر به رقابت با نمونه‌های رده‌بالای انویدیا باشد یا خیر.

AMD GPU

اکنون که ۲۰۱۸ در حال نزدیک شدن به روزهای پایانی است، به‌نظر می‌رسد که AMD از آمادگی لازم برای عرضه‌ی معماری گرافیکی جدیدش تا پیش از پایان سال برخوردار نیست. با این حال، با در اختیار داشتن خط تولید لیتوگرافی ۷ نانومتری، این امید وجود دارد که AMD معماری جدیدش را در اوایل ۲۰۱۹ عرضه کند. در نتیجه، این شرکت دیر یا زود کارت‌های رده‌بالای جدید خود را روانه‌ی بازار خواهد کرد.

رهگیری پرتو، قابلیتی خیره‌کننده اما دور از دسترس

همان‌طور که در ابتدا اشاره شد، وعده‌ی ارائه‌ی رهگیری پرتو به‌صورت بی‌درنگ در بازی‌های مورد علاقه‌ی گیمرها هنوز قابل برآورده شدن نیست. در حال حاضر، هیچ عنوانی وجود ندارد که از مزیت هسته‌های تنسور و RT انویدیا در کارت‌های گرافیک تورینگ انویدیا و ویژگی رهگیری پرتو این شرکت بهره بگیرد. علاوه‌بر این، گمان می‌رود که پذیرش گسترده‌ی رهگیری پرتو ابتدا باید از طریق کنسول‌های گیمینگ انجام شود (صنعتی که بدون شک در تصاحب AMD است) تا مورد مقبولیت عمومی قرار گیرد. با وجود آنکه بازی‌های متعددی به‌زودی از راه می‌رسند؛ اما انویدیا به‌منظور ارائه‌ی رهگیری پرتو برای گیمرها، تنها روی عناوین محدودی که به‌زودی عرضه می‌شوند، شرط بسته است. فعلا برای بسیاری از گیمرها هزینه‌ی مورد نیاز برای ورود به دنیای رهگیری پرتو (دست‌کم تا پیش از عرضه‌ی RTX 2070 در ماه اکتبر یا کاهش قیمت‌ها) به‌شدت بالا است.

با این حال، سرمایه‌گذاری انویدیا برای ارائه‌ی رهگیری بی‌درنگ پرتو در سطح گیمینگ مصرفی قابل تحسین است. دسترسی گیمرها به این فناوری به‌طور کلی می‌تواند علاقه‌ی توسعه‌دهندگان را به رهگیری پرتو افزایش دهد. اما سازندگان بازی به‌منظور پیاده‌سازی تکنیک‌های رهگیری پرتو به‌صورت بی‌درنگ در محصولاتشان، ناگزیر به خرید کارت‌های گرافیک مبتنی بر تورینگ نیستند؛ زیرا AMD نیز فناوری رهگیری پرتو اختصاصی خود را به نام رادئون رِیز (Radeon Rays) در اختیار دارد.

رادئون ریز برخلاف فناوری رهگیری پرتو RTX انویدیا یک ابزار برنامه‌نویسی متن‌باز است که با استاندارد OpenCL 1.2 مطابقت دارد (RTX روی رابط برنامه‌نویسی DXR اجرا می‌شود)؛ در نتیجه امکان به‌کارگیری آن با سخت‌افزار غیر AMD در چندین محیط سیستم‌عامل وجود دارد. این در حالی است که فناوری انویدیا به‌منظور رندر جلوه‌های ایجادشده با رهگیری پرتو و به‌صورت موازی گیم‌پلی شطرنجی‌سازی‌شده، نیازمند سخت‌افزار اختصاصی (پردازنده‌های گرافیکی تورینگ این شرکت) است. اما رادئون ریز AMD (و آخرین نسخه‌ی ProRender) می‌توانند از شتاب بی‌درنگ تکنیک‌های رهگیری پرتو با پردازنده‌ی گرافیکی در ترکیب با رندرینگ سنتی مبتنی بر شطرنجی‌سازی در ولکان ۱.۱ پشتیبانی کنند؛ رابط برنامه‌نویسی نرم‌افزاری که خود به‌طور کامل از سوی پردازنده‌های گرافیکی مبتنی بر ریزمعماری GNC متعلق به AMD و دربردارنده‌ی آخرین نسخه‌ی نرم‌افزار آندرنالین رادئون پشتیبانی می‌شود.

رادئون ریز همچون RTX هنوز در یک بازی ویدئویی پی‌سی ظاهر نشده است و در حال حاضر نیز مشخص نیست که آیا برای تبدیل فناوری رهگیری پرتو AMD به واقعیت هیچ برنامه‌ای در کوتاه‌مدت وجود دارد یا خیر. در نتیجه، تا زمانی که این ویژگی در نمونه‌ای نمایشی از یک بازی واقعی توانایی خود را اثبات نکند، عملکرد آن صرفا در حد فرضیه خواهد بود. همچنین این احتمال وجود دارد که AMD برخلاف حضور گسترده‌ی رهگیری پرتو در بازار حرفه‌ای، چندان به استفاده از این تکنیک در بازی‌ها علاقه‌مند نباشد. با این حال، در صورتی که این فناوری طبق امیدواری انویدیا به ویژگی ضروری بعدی در گرافیک گیمینگ پی‌سی تبدیل شود، AMD برای تعقیب رقیب خود و ورود به نسل بعدی بازی‌های ویدئویی از آمادگی لازم برخوردار خواهد بود.

مزیت احتمالی قیمت

AMD vs Nvidia

علاوه‌بر موارد یادشده، قیمت بالای کارت‌های گرافیک جدید سری RTX انویدیا نیز می‌تواند گیمرها را دچار نگرانی کند. مدل رده‌بالای RTX 2080 Ti با قیمت نه‌چندان معمول هزار دلار (۱۲۰۰ دلار برای مدل Founder’s Edition) قابل خریداری است و برای خرید RTX 2080 نیز باید دست‌کم ۷۰۰ دلار پرداخت کرد. با این حال، بهای خرده‌فروشی این کارت‌ها معمولا از قیمت پیشنهادی سازنده فراتر خواهد رفت. AMD اغلب معماری‌های جدید گرافیکی خود را برای نمونه‌های هم‌رده با انویدیا با قیمت رقابتی عرضه می‌کند (برای مثال، وگا ۶۴ را با GTX 1080 مقایسه کنید)؛ اما انویدیا این بار سقف قیمتی بالایی را تعیین کرده است.

اگر AMD بتواند در معماری بعدی خود به همان عملکرد شطرنجی‌سازی ارائه‌شده در کارت‌های سری ۲۰ انویدیا دست پیدا کند، احتمالا قیمتی معقول‌تر از برچسب قیمت فعلی RTX را تعیین خواهد کرد. علاوه‌بر این، آخرین دور تعرفه‌هایی که روی کالاهای وارداتی از چین وضع شده‌اند، می‌توانند قیمت بسیاری از قطعات کامپیوتر از جمله پردازنده‌های گرافیکی را افزایش دهند. با این حال، ظاهرا AMD اطمینان دارد که می‌تواند با زنجیره‌ی تامین خود از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

هر دو سازنده‌ی اصلی کارت گرافیک باید به روش‌های مختلف همچون یافتن هوشمندانه‌ی منابع و توافقات عرضه یا پرداخت مالیات و جذب یا انتقال هزینه به مصرف‌کنندگان یا احتمالا ترکیبی از هر دو آن‌ها با تعرفه‌های جدید مواجه شوند. اینکه هر شرکت دقیقا چه تصمیمی خواهد گرفت، هنوز معلوم نیست. اما در هر صورت، AMD برای عرضه‌ی نسل بعدی کارت‌های گرافیک خود با قیمت رقابتی از توانایی لازم برخوردار است و اگر بتواند در دوری از هزینه‌ها و افزایش قیمت‌ها عملکرد بهتری از انویدیا داشته باشد، کارت‌های گرافیکش به‌مراتب جذاب‌تر از نمونه‌های ساخت رقیب خواهند بود.

AMD فرصت بسیار خوبی دارد

با تمرکز انویدیا بر رهگیری پرتو، قیمت بالای کارت‌های RTX و بهبود نسلی کمتر در عملکرد سنتی شطرنجی‌سازی در بازی‌ها، AMD این فرصت را پیدا کرده است که شکاف موجود بین خود و رقیبش را در بازار کارت گرافیک کاهش دهد یا حتی از این شرکت پیشی بگیرد. همان‌طور که اشاره شد، تمام این‌ها به میزان عملکرد تراشه‌های یادشده و قیمت‌گذاری معماری گرافیکی نسل بعدی این شرکت بستگی خواهد داشت. تنها موضوعی که فعلا می‌توان نسبت به آن اطمینان داشت، این است که کارت‌های گرافیک جدید AMD در راه هستند و احتمالا در نیمه‌ی نخست ۲۰۱۹ به دست مصرف‌کنندگان خواهند رسید. هرچند انویدیا در حال حاضر قدرت بلامنازع عرصه‌ی گرافیک محسوب می‌شود؛ اما موفقیت اخیر تراشه‌های رایزن در جبهه‌ی پردازنده‌های مرکزی، توانایی AMD را در عرضه‌ی محصولاتی جذاب و رقابتی ثابت کرده‌اند.

نظر شما کاربران زومیت چیست؟ آیا به کارت‌های گرافیک نسل بعدی AMD امیدوار هستید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات