دستگاه Rabit R1 در کنار آیفون ۱۴

عجیب‌ترین گجت دنیا؛ چرا همه دیوانه Rabbit R1 شده‌اند

چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰
مطالعه 10 دقیقه
این‌روزها گجت کوچک نارنجی‌رنگی به نام Rabbit R1 همه را دیوانه‌ی خود کرده است؛ دلیل این همه محبوبیت چیست؟
تبلیغات

در نمایشگاه CES 2024 که هر برندی سعی داشت به‌گونه‌ای منحصربه‌فرد عرض‌اندام کند، گجت جدیدی از شرکتی نوپا توجه بسیاری از کارشناسان تکنولوژی و طرفداران فناوری را به خود جلب کرد.

Rabbit R1، دستیار هوش مصنوعی ۲۰۰ دلاری است که با همکاری شرکت Teenage Engineering طراحی شده است (درست است؛ همان شرکتی که محصولات جذاب ناتینگ را طراحی کرده)؛ دستگاهی با نصف ابعاد آیفون ۱۵ و ظاهری نوستالژیک با رنگ نارنجی درخشان که حرف جذابی برای گفتن داشت؛ ایده‌ای که شاید حداقل یک‌بار به ذهن بیشتر ما خطور کرده بود: چه می‌شد اگر می‌توانستیم تمام کارهایی را که با گوشی انجام می‌دهیم، فقط با یک فرمان صوتی اجرا کنیم؛ درست مثل این که با دستیار شخصی‌مان صحبت می‌کنیم؟

تنها ظرف ۲۴ ساعت پس از معرفی، ۱۰هزار دستگاه Rabbit R1 فروخته شد؛ رقمی که تاکنون به ۴۰هزار رسیده و درحال افزایش است. عجیب‌تر آنکه ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، چنان تحت‌تأثیر Rabbit R1 قرار گرفت که آن را یکی از چشمگیرترین گجت‌هایی دانست که از زمان عرضه‌ی آیفون دیده است.

Rabbit R1 دقیقا چیست؟

Rabbit R1 دستیار شخصی بسیار هوشمندی است که می‌تواند نحوه‌ی تعامل با برنامه‌ها را به‌سرعت یاد بگیرد. این دستگاه به کاربر کمک می‌کند بدون بیرون آوردن گوشی از جیب، تنها با فرمان صوتی اپلیکیشن‌های موردنظرش را اجرا کند.

فرض کنید پس از پایان یک روز کاری، خسته و گرسنه قصد دارید به خانه برگردید؛ کافی است Rabbit R1 را از جیبتان بیرون بیاورید، دکمه‌ی تشخیص صدا را فشار دهید و از گجت بخواهید برایتان تاکسی بگیرد و غذا سفارش دهد. گجت نحوه‌ی تعامل با برنامه‌های مخصوص رزور تاکسی و سفارش غذا را بلد است و مختصات فعلی شما و آدرس خانه‌تان را ازقبل می‌داند؛ یا دست‌کم این چیزی است که در اولین ویدیوی منتشرشده از Rabbit R1 دیدیم.

گجت هوش مصنوعی Rabbit R1 در مقایسه با آیفون ۱۵

برخلاف تصور اولیه، Rabbit R1 گوشی هوشمند نیست و در واقع هیچ برنامه‌ای در آن وجود ندارد، اما به اجرای بی‌دردسر برنامه‌های گوشی‌ کمک می‌کند. این گجت جذاب، یک دستیار شخصی اختصاصی‌ مبتنی‌بر هوش مصنوعی است که به‌گفته‌ی جسی لیو، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ هوش مصنوعی Rabbit، حداقل در آینده‌ی نزدیک، قرار نیست جایگزین گوشی‌های هوشمند شود.

R1 کمی شبیه به یک گوشی مدرن تاشو مانند گلکسی زد فیلیپ ۵ یا موتورولا ریزر ۴۰ اولترا است؛ اما برخلاف این گوشی‌ها، نمایشگر LCD کوچکی دارد. این گجت از صفحه‌نمایش لمسی ۲٫۸۸ اینچی، دوربین با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه، دکمه‌ی اسکرول، اسپیکر، میکروفون، ۴ گیگابایت حافظه، ۱۲۸ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی، پردازنده‌ی مدیاتک با فرکانس ۲٫۳ گیگاهرتز و باتری لیتیومی هزار میلی‌آمپرساعت قابل‌شارژ با کابل USB-C بهره می‌برد.

ریزه‌کاری‌های جالبی هم در طراحی R1 مشاهده می‌شود. برای مثال، وقتی دکمه‌ی مخصوص حرف زدن را فشار می‌دهید، آیکون متحرک خرگوش روی صفحه‌نمایش به نشانه‌ی توجه می‌ایستد و گوش‌هایش به‌طرز بامزه‌ای بلند می‌شود. دوربین چرخان روی دستگاه می‌تواند هم به‌عنوان دوربین سلفی و هم دوربین پشتی عمل کند. در مواقعی هم که از دوربین استفاده نمی‌شود، برای حفظ حریم شخصی به سمت بالا یا پایین می‌چرخد و پنهان می‌شود.

گجت نارنجی رنگ Rabbit R1 با پس‌زمینه خاکستری رنگ

این گجت هوش مصنوعی با اندازه‌ی جمع‌وجور خود، به راحتی کف دست کاربر یا در جیب قرار می‌گیرد. در این گجت اپلیکیشنی وجود ندارد و فقط به برنامه‌های موجود در گوشی هوشمند کاربر متصل می‌شود. R1 برای انجام درخواست‌‌ها باید به سرویس‌ها متصل شود؛ یعنی برای پخش پلی‌لیستی در اسپاتیفای یا تماس با Uber باید آن برنامه‌ها را از طریق پورتال آنلاین به حساب Rabbit خود لینک کنید. با توجه به اینکه این فرایند تک‌به‌تک و به‌صورت دستی انجام می‌شود، زمان زیادی خواهد گرفت. ربیت اطمینان می‌دهد که داده‌‌های لاگین را ذخیره نمی‌کند و روش‌های احراز هویت در سیستم برنامه اتفاق می‌افتد.

نوآوری R1 در نرم‌افزار آن نهفته است

نوآوری R1 در نرم‌افزار آن نهفته است؛ Rabbit OS و فناوری زیربنایی هوش مصنوعی. سیستم‌عامل Rabbit با استفاده از مدل اکشن بزرگ یا LAM، خود را از مدل‌های زبان معمولی به سبک ChatGPT متمایز کرده است. LAM به‌عنوان کنترل‌کننده‌ای جامع برای برنامه‌های مختلف عمل می‌کند تا به‌راحتی خدمات وب‌سایت‌ها، برنامه‌ها یا سایر سیستم عامل‌ها را مدیریت کند؛ یعنی به جای کاربر و با درخواست او می‌تواند با تمام این موارد سروکار داشته باشد.

گجت هوش مصنوعی Rabbit R1 در دست
Rabbit R1 به‌راحتی در کف دست جا می‌گیرد

مدیرعامل ربیت تأکید دارد که هدف از توسعه‌ی R1 ارائه‌ی تجربه دیجیتالی متمرکزتر است. این دستگاه مجهز به یک حالت آموزشی اختصاصی است که به کاربران اجازه می‌دهد تعاملاتشان را با دستورات خاصی تنظیم کنند که دستگاه آن‌ها را به خاطر می‌آورد و اجرا می‌کند. قابلیت سفارشی‌سازی و عملکرد حافظه برای طراحی کاربرمحور R1 بسیار مهم است.

سازگاری Rabbit R1 دیگر ویژگی قابل‌ توجه آن است. LAM در این گجت برای یادگیری و تعامل با برنامه‌های جدید توسعه داده شده است و قابلیت‌های دستگاه را فراتر از برنامه‌های از پیش نصب‌شده گسترش می‌دهد. این سازگاری، R1 را به ابزاری تبدیل می‌کند که می‌تواند رابط‌های کاربری و وظایف مختلف را در خود جای دهد.

سازنده Rabbit R1 گجتش را آیفون عصر هوش مصنوعی می‌داند

درواقع Rabbit R1 شبیه به دستگاه‌های محبوبی مانند الکسا یا گوگل اسیستنت است که به کمک Rabbit OS می‌تواند کارهای مختلفی مانند پخش موسیقی، سفارش تاکسی، خرید مواد غذایی، ارسال پیام و موارد دیگر را از طریق رابط کاربری ساده و سرراست مدیریت کند. این رابط، کارت‌های مبتنی‌بر دسته‌های مختلف را برای عملکردهای گوناگون نشان می‌دهد و خروجی روی صفحه‌نمایش ظاهر می‌شود تا کاربر تأیید کند که مدل، دستور را به درستی تفسیر و خروجی موردانتظار را ایجاد کرده است.

گجت هوش مصنوعی Rabbit R1 نمای جلو

از رویکردهای نوآورانه‌ی Rabbit ادغام با برنامه‌های موجود است. Rabbit به جای توسعه‌ی APIهای متعدد و جست‌وجوی پشتیبانی توسعه‌دهندگان برای خودش، LAM را از طریق تعامل مستقیم انسانی با برنامه‌های محبوب مانند اسپاتیفای و Uber آموزش داده است. رویکرد آموزشی مذکور، LAM را قادر می‌سازد تا قابلیت‌ها را بشناسد و دانش خود را در برنامه‌های مختلف اعمال کند.

Rabbit R1 می‌تواند نحوه تعامل با برنامه‌ها را از کاربر یاد بگیرد

کاربردهای عملی R1 با حالت آموزشی (Training Mode) گسترش می‌یابد؛ به‌ این شکل که کاربران می‌توانند به دستگاه آموزش دهند تا وظایف خاصی را انجام دهد. برای مثال می‌توان به دستگاه یاد داد که واترمارک‌ها را در فتوشاپ حذف کند؛ فرآیندی که Rabbit OS می‌تواند در عرض ۳۰ ثانیه بیاموزد و سپس به‌طور مستقل در کارهای آینده اعمال کند.

هنگامی‌که R1 روی Training Mode قرار دارد، ورودی کاربر را تماشا می‌کند تا از آن یاد بگیرد. مثلا اگر می‌خواهید برای تعطیلات آخر هفته هتل رزرو کنید، می‌توانید حالت آموزشی را فعال کنید، به وب‌سایت موردنظرتان بروید و تمام گزینه‌ها مانند مکان، نوع هتل، تعداد تخت‌ها و موارد دیگر را تنظیم کنید تا R1 ببیند و یاد بگیرد.

گجت هوش مصنوعی Rabbit R1 نمای پشت

کاربرد R1 تنها به مواردی که گفتیم خلاصه نمی‌شود. کاربر می‌تواند از هر چیزی عکس بگیرد تا دستگاه آن را با جزئیات توضیح ‌دهد؛ درست مانند گوگل لنز. اگر به کمک دوربین دستگاه از محتویات یخچالتان عکس بگیرید، R1 غذاهایی را که می‌توانید با آن مواد اولیه بپزید‌، برای شما فهرست خواهد کرد. این گجت پرطرفدار امکان ترجمه از زبانی به زبان دیگر، ازجمله فارسی را نیز دارد.

R1 امکان ترجمه از زبانی به زبان دیگر ازجمله فارسی را دارد

آنچه که گفتیم بسیار شگفت‌انگیز و کاربردی به‌نظر می‌رسد؛ اما سوالی که احتمالاً ذهن بسیاری را درگیر کرده، این است که وقتی گوشی هوشمند داریم، چرا باید دستگاه دیگری را برای تعامل با آن در جیبمان حمل کنیم؟ آیا نمی‌شد R1 نرم‌افزاری بدون سخت‌افزار انحصاری باشد؟ آیا نمی‌شد از این قابلیت‌ها اپلیکیشنی ساخت که به‌راحتی در هر گوشی‌ای قابل اجرا باشد؟

جسی لیو نگرانی‌های خود و ایده‌ی پشت سخت‌افزار Rabbit R1 را در میان گذاشته است که تا حد زیادی برای مدیرعامل شرکتی نوپا منطقی به نظر می‌رسد.

Rabbit R1 و نگرانی از رقابت با غول‌های فناوری

تصمیم برای تبدیل Rabbit R1 به دستگاهی مستقل، احتمالاً همان چیزی است که شرکت ربیت برای محافظت از مدل منحصربه‌فرد هوش مصنوعی خود در برابر کپی شدن و متمایز کردنش در بازار رقابتی به آن نیاز دارد.

کارآفرین فناوری چینی می‌گوید دلیل این‌که Rabbit R1 را به‌شکل دستگاهی جداگانه عرضه کرده است، به نگرانی‌اش درمورد همکاری با اپل و همچنین رقابت در بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی برمی‌گردد. لیو در مصاحبه‌ای گفت در دنیایی بی‌نقص، سیری ممکن است فردا همان عملکردهای Rabbit R1 یا حتی بهتر از آن را ارائه دهد؛ بنابریان او با پیش‌بینی و درنظر گرفتن وقوع این خطر، کسب‌وکار خود را بدین‌شکل آغاز کرده است.

مدیرعامل Rabbit در مورد ورود اپل به بازار نرم‌افزار هوش مصنوعی نگران است

لیو می‌خواهد تا آنجا که ممکن است از کار در اکوسیستم برنامه خودداری کند تا از چالش‌های احتمالی در این زمینه جلوگیری شود. به اعتقاد او معرفی ربیت در قالب اپلیکیشن، شبیه به واگذاری مالکیت معنوی آن به اپل است؛ زیرا با این کار انگار کد برنامه را دودستی به قدرتمندترین غول فناوری دنیا تقدیم کرده است.

گجت Rabbit R1 در دست با نمایشگر روشن

ایجاد و نگهداری برنامه‌های مقیاس‌پذیر برای iOS و اندروید نیز می‌تواند گران تمام شود. این را هم باید در نظر بگیریم که تبدیل Rabbit به اپلیکیشن، ممکن است منجر به ایجاد برنامه‌های اقتباسی جداگانه و درنتیجه، دورکردن کاربر از اپلیکیشن اصلی شود. از نظر لیو حتی اگر ربیت در اپ استور بسیار موفق باشد، او به‌عنوان مالک حس امنیت نخواهد داشت. مثلا اگر فردا برنامه‌ی بهتری بیاید، چه می‌شود؟ اینگونه ربیت نمی‌تواند آن میزان وفاداری‌ را که از کاربران انتظار دارد، دریافت کند.

به نظر مدیرعامل ربیت، R1 به‌قدری خوب است که باید برای محافظت از آن سخت‌افزار اختصاصی می‌ساخت

ربیت تنها محصول هوش مصنوعی نیست که در بازار داغ گجت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی حضوری پررنگ پیدا کرده است. سایر شرکت‌های فناوری نیز محصولات سخت‌افزاری هوش مصنوعی خود را در نبردی برای ایجاد آیفون عصر هوش مصنوعی به بازار عرضه می‌کنند. مثلا استارتاپ Humane با عرضه AI Pin، از گجتی پوشیدنی رونمایی کرد که به لباس متصل می‌شود و مثل ویدئو پروژکتور می‌تواند اطلاعات را بر روی کف دست نمایش دهد. چند ماه پیش هم متا از عینک هوشمند Ray-Ban به‌روز‌‌شده با ویژگی‌های هوش مصنوعی رونمایی کرد.

Rabbit R1 مانند AI Pin شک و تردید اهالی فناوری درمورد کاربردی بودن آن را برانگیخت. بااین‌حال به نظر می‌ر‌سد این دستگاه جیبی توجه مشتریان را به‌خوبی جلب کرده است.

لیو موافق است که حمل دستگاه اضافی خوشایند نیست، اما می‌گوید درحال حاضر زیاد نگران این موضوع نیست چون تمرکز خود را روی اطمینان از کارکرد نرم‌افزار کلیدی هوش مصنوعی گذاشته است.

محبوبیت R1 تا کی ادامه دارد؟

بخشی از دلیل محبوبیت سریع و ناگهانی R1 این است که در تئوری، این گجت نارنجی‌رنگ می‌تواند باعث تغییر اساسی در نحوه‌ی تعامل انسان با فناوری شود.

یکی از موضوعات پرسروصدای CES 2024 اینترنت اشیا (IoT) بود. در این راستا بسیاری از شرکت‌ها بر روی ادغام با سیستم‌عامل‌های موجود مانند iOS یا اندروید تمرکز کرده‌ بودند. هر استارتاپ و شرکت بزرگی می‌خواهد گوشی شما به مجموعه‌ای از فناوری‌های داخل خانه‌تان متصل باشد، بنابراین عجیب نیست که سادگی نوستالژیک R1 تا این‌اندازه مورد توجه قرار گرفت. لیو نیز در توییتی محبوبیت شگفت‌انگیز R1 را این‌گونه توصیف کرد: «لحظه‌ای تاریخ‌ساز به‌اندازه‌ی آیفون اما این‌بار برای عصر هوش مصنوعی.»

گجت هوش مصنوعی Rabbit R1 در دست

ربیت اخیرا اعلام کرد که با شرکت هوش مصنوعی Perplexity همکاری خواهد کرد. این همکاری به R1 اجازه می‌دهد اطلاعات زنده و به‌روز را از موتور پاسخگویی هوش مصنوعی Perplexity دریافت کند. دراین‌صورت R1 برخلاف سایر مدل‌های زبان بزرگ (LLM) که فقط به داده‌هایی تا تاریخ معین در گذشته دسترسی دارند، موتور جستجوی داخلی با پاسخ‌های زنده و به‌روز خواهد داشت.

Perplexity برای دریافت اطلاعات دقیق از وب از ترکیبی از مدل‌های هوش مصنوعی خود و همچنین مدل‌های شرکت‌های دیگر ازجمله Gemini ،Mistra 7B ،Claude 2.1 و GPT-4 استفاده می‌کند. این ابزار دارای چت‌باتی در وب و اپ‌های گوشی است که به کاربران اجازه می‌دهد سؤالات خود را به زبان طبیعی بپرسند.

Rabbit R1 در آپدیت جدید، موتور جستجوی داخلی با پاسخ‌های به‌روز خواهد داشت

همکاری Perplexity با ربیت، فناوری‌ پیشرفته‌ای در نظر گرفته می‌شود که قابلیت‌های R1 را افزایش می‌دهد و پتانسیل هوش مصنوعی را به نمایش می‌گذارد. هدف ادغام APIهای پیشرفته‌ی Perplexity در Rabbit R1 افزایش سرعت و دقت پاسخ‌های دستگاه است که به Perplexity اجازه می‌دهد داده‌های ارزشمند دنیای واقعی را از طریق تعاملات زنده با کاربران جمع‌آوری کند و به اصلاح مداوم و بهبود مدل‌های زبانی خود کمک کند.

به‌جز گفته‌های مدیرعامل ربیت و تعدادی از خبرنگاران حوزه‌ی تکنولوژی، اطلاعات دیگری از گجت خرگوشی هیجان‌انگیز نداریم. وب‌سایت ربیت اعلام کرده است که احتمالاً دستگاه‌هایش در ماه مارس و آوریل ۲۰۲۴ (اسفند تا اردیبهشت ۱۴۰۳) به دست کاربران می‌رسد. مسلماً چالش‌ها و تجربه واقعی استفاده از R1 زمانی مشخص خواهد شد که کاربران شروع به استفاده از آن کنند؛ شما را نمی‌دانم، اما من خیلی دوست دارم این گجت را از نزدیک ببینم و بررسی کنم.

تبلیغات
در حال مطالعه لیست مطالعاتی هستی
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19

نظرات

تبلیغات