گجتی که قرار بود جایگزین گوشی باشد، کارش را ناامیدکننده شروع کرد

شنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۲ - ۲۱:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
گجت AI Pin
گجت پوشیدنی AI Pin برخلاف تبلیغات هیجان‌انگیزش، صرفاً محصول ناموفق هوش مصنوعی به‌نظر می‌رسد.
تبلیغات

اگر شما هم مانند بسیاری از مردم جهان مشتاقانه اخبار مربوط به گجت پوشیدنی AI Pin هیومین را دنبال می‌کردید، متأسفانه باید بگوییم که این محصول برخلاف مشخصات فریبنده‌اش، چنگی به دل نمی‌زند. درواقع، می‌توان گفت که گجت ای آی پین فقط محصول هوش مصنوعی دیگری است که با وجود تبلیغات فراوان، چیزی برای عرضه ندارد.

هفته‌ی گذشته، پس از سال‌ها سرمایه‌گذاری هنگفت و تلاش برای مخفی نگه‌داشتن ماهیت، سرانجام گجت پوشیدنی AI Pin برند Humane رونمایی شد؛ محصولی که برخی گمان می‌کردند می‌تواند جایگاه گوشی هوشمند را به‌خطر بیندازد.

در ویدئو تبلیغاتی شرکت Humane، شاهد گجتی پوشیدنی‌ هستیم که با پروژکتور کف دست را به صفحه‌ای لمسی تبدیل می‌کند. با ضربه و حرکات دست و فرمان صوتی می‌توان از آن برای برقراری تماس، پخش موسیقی، عکس گرفتن، پرسیدن سؤال از هوش مصنوعی و... استفاده کرد.

نوشته سبز کف دست گجت پوشیدنی هیومین AI Pin

رونمایی AI Pin کاری شتاب‌زده به‌نظر نمی‌رسید و سازندگانش برای پخش ویدئو تبلیغاتی آن پنج سال صبر کردند؛ اما این ویدئو دو اشتباه عجیب دارد. همین باعث شده است که توسعه‌دهندگان AI Pin مجددا ضبط ویدئو تبلیغاتی را شروع کنند. اشتباه‌های مذکور با‌توجه‌به ساده‌بودن سؤالات مطرح‌شده از هوش مصنوعی AI Pin تعجب‌برانگیزند.

ماجرا از این قرار است که دقیقه‌ی ۳:۴۰ ویدئو شخصی از AI Pin می‌پرسد که برای تماشای خورشیدگرفتگی بعدی کجا برود؟ AI Pin پاسخ می‌دهد: «استرالیا.» این پاسخ نادرست است؛ زیرا خورشیدگرفتگی بعدی در آمریکا رخ خواهد داد و بهترین مکان برای تماشای آن، آمریکای‌شمالی خواهد بود.

در دقیقه‌ی ۶ ویدئو، از AI Pin پرسیده می‌شود که در یک مشت بادام چند گرم پروتئین وجود دارد؟ AI Pin بی‌درنگ پاسخ می‌دهد: «۱۵ گرم.» این پاسخ نیز غلط است؛ زیرا همان‌طور‌که یکی از کاربران در شبکه‌ی اجتماعی ایکس اشاره کرد، برای دریافت ۱۵ گرم پروتئین از بادام، باید ۶۰ عدد بادام بخوریم.

مدیرعامل استارتاپ Humane، سم شفر، اوایل هفته‌ی جاری در دیسکورد با دفاع از عملکرد AI Pin، ادعا کرد که اشتباه‌های پیش‌آمده مربوط به نرم‌افزار اولیه‌ی AI Pin بوده است؛ اما این دلیل برای کاربران قانع‌کننده نبود. باید اشاره کنیم که پیش‌تر گوگل و مایکروسافت نیز چنین اشتباه‌هایی را با هوش‌های مصنوعی‌ خود رقم زده‌اند.

اکنون سؤال بزرگی که در ذهن مخاطبان شکل می‌گیرد، این است که چرا هیچ‌کس در صنعت هوش مصنوعی محصول نهایی خود را کاملاً بررسی نمی‌کند؟ با‌توجه‌به اینکه سازندگان محصولات هوش مصنوعی معتقدند این صنعت می‌تواند آینده‌ی جهان را تغییر دهد، آیا بهتر نیست که این کار را دقیق‌تر انجام دهند و همه‌چیز در هوش مصنوعی این‌قدر شتاب‌زده و کورکورانه نباشد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات