پلی استیشن پورتال؛ تازه‌ترین ماجراجویی سونی در دنیای دستگاه‌های گیمینگ قابل‌حمل

جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
تصویر رسمی از پلی استیشن پورتال
پس از پی اس ویتا، این اولین باری است که سونی دست به ساخت دستگاهی در این فرم زده؛ اما پورتال چیست و چه جامعه‌ای را هدف گرفته است؟
تبلیغات

سونی اخیراً دستگاه گیمینگ جدیدی را به نام پلی استیشن پورتال معرفی کرد؛ این وسیله‌ی دستی که پیش‌تر با نام پروژه‌ی Q شناخته می‌شد، امکان تجربه‌ی بازی‌های پلی‌ استیشن 5 را با استریم مستقیم آن‌ها از کنسول ممکن می‌کند.

با وجود مستقل نبودن، اصلی‌ترین کارایی پورتال، انعطافی است که به دارندگان PS5 در نحوه‌ی بازی کردن ار‌ائه می‌دهد؛ این که کجا بازی کنید، انتخاب شما است. اگر می‌خواهید‌ با جزئیات تازه‌ترین دست‌پخت سونی آشنا شوید، در این مقاله همراه زومیت باشید.

تاریخچه‌ سونی در دنیای دستگاه‌های گیمینگ قابل‌حمل

سونی گذشته‌ی پر فراز‌ و‌ نشیبی در سخت‌افزار گیمینگ قابل‌ حمل دارد. اولین کنسول‌‌دستی این شرکت، پلی استیشن پرتابل (PSP) بود که هنگام عرضه‌اش در سال ۲۰۰۴، با صفحه‌نمایش بزرگ و مشخصات قدرتمندش چشم‌ها را به خود خیره کرد. با اینکه در طول عمر ده ساله‌ی PSP بیش از ۸۰ میلیون واحد از آن به فروش رسید؛ وجود رقیب سرسختی چون نینتندو دی‌ اس مانع از موفقیت کامل این دستگاه شد.

پی اس ویتا و پی اس پی در یک قاب
PS Vita و PSP در یک قاب

سال ۲۰۱۱، پلی استیشن ویتا (PS Vita) به بازار آمد؛ کنسولی که به دلیل عناوین محدود عرضه شده، هیچگاه توان رقابت با امثال نینتندو 3DS را پیدا نکرد. در نهایت پس از فروش حدود ۱۵ میلیون واحد و کسب عده‌ای طرفدار سینه‌چاک، تولید ویتا در سال ۲۰۱۹ متوقف شد.

حال پس از سال‌ها دور بودن از میادین کنسول‌های دستی، سونی نه با یک کنسول مستقل و تمام عیار، بلکه با پورتال، تبلتی متصل به کنترلر، تقریباً به بازی برگشته است.

پورتال چیست: یک وسیله‌ی جانبی برای PS5

همانطور که پیشتر اشاره شد، پورتال نه یک کنسول بازی مثل استیم دک و نه یک دستگاه استریم ابری مانند لاجیتک G Cloud است و از خودش هیچ استقلالی ندارد؛ در عوض، از قابلیت ریموت پلی ‌PS5 برای استریم مستقیم بازی‌ها و محتوا به خودش استفاده ‌می‌کند؛ این یعنی برای استفاده از پورتال، داشتن یک PS5 ضروری است.

تصویر رسمی از پلی استیشن پورتال در کنار پلی استیشن 5
پورتال تنها یک وسیله‌ی جانبی برای PS5 است

خود قابلیت ریموت پلی چیز جدیدی نیست و از زمان PS3 بزرگ این دور و بر بوده؛ اما تجربه‌ی کاربری این ویژگی اغلب به‌ خاطر کیفیت‌تصویر پایین، کنترل‌های نامناسب و تأخیر بالا، تا حد ایده‌آل فاصله‌ی زیادی داشت. سونی در تلاش است تا با دستگاهی که از ابتدا برای استریم بازی‌های PS5 بهینه شده، این مشکلات را به تاریخ بسپارد.

پورتال یک کنسول بازی نیست

برای ساخت این دستگاه، مهندسان سونی ابتدا یک کنترلر دوال سنس را نصف کرده و سپس هر نیمه‌ی آن را به یک سمت یک تبلت هشت اینچی وصل کرده‌اند؛‌ پورتال موفق شده تا با‌ وجود طراحی عجیب‌ترش نسبت به ظاهر یکپارچه‌تر کنسول‌هایی چون استیم دک و نینتندو سوییچ، ضمن داشتن صفحه‌نمایش بزرگ و کنترل‌های با اندازه‌ی عادی، از هردوی آن‌ها سبک‌تر باشد.

کارایی و تأخیر

پاشنه آشیل هر دستگاه متکی بر استریم داده، میزان تأخیر بین فشردن یک دکمه و دیدن واکنش آن در بازی است؛ اما خوشبختانه در پیش‌نمایش‌ خصوصی که برای خبرنگاران در نظر گرفته شده بود، هیچ تأخیر قابل لمسی در کارایی پورتال دیده نشد؛ البته تا زمانی که دستگاه در سناریو‌های واقعی آزمایش نشود، نمی‌توان به طور قطع در این باره نتیجه‌گیری کرد.

فردی در حال بازی با پلی استیشن پورتال
در نگاه‌های اولیه، هیچ تأخیر قابل لمسی در کارایی پورتال دیده نشد

برای کارایی ایده‌آل، سرعت اینترنت کنسول و پورتال باید بین ۵ تا ۱۵ مگابیت باشد؛ در این صورت، از نظر تئوری، هر کجای دنیا می‌توان به PS5 متصل شد؛ این یعنی از پارک گرفته تا اتوبوس و اتاق خواب،‌ در هرجایی که اینترنت اجازه بدهد می‌توان از ماجراجویی‌های کریتوس و پسرش لذت برد.

صفحه‌نمایش: خبری از اولد نیست

در بخش نمایشگر، سونی ترجیح داده تا پورتال را به یک پنل هشت اینچی LCD با وضوح 1080p و نرخ فریم ۶۰ هرتزی مجهز کند؛‌ با اینکه این صفحه در سر‌زندگی و عمق تصویر به یک پنل اولد نمی‌رسد؛ اما در نمایش رنگ‌ها و جزئیات خوب عمل می‌کند.

فردی در حال بازی با پلی استیشن پورتال
با وجود اولد نبودن، کیفیت صفحه‌نمایش پورتال راضی‌کننده است

سی‌نت در اولین نگاه‌ نزدیکش به این دستگاه، از کیفیت راضی‌کننده‌ی نمایشگر آن برای تجربه‌ی بازی‌های PS5 سخن گفت؛ به علاوه، اندازه‌ی نمایشگر تعادل خوبی بین دو فاکتور تجربه‌ی دیداری مناسب و قابل حمل بودن ایجاد کرده است.

به عنوان مقایسه، هر دو کنسول نینتندو سوییچ OLED و استیم دک از صفحه‌نمایشی هفت اینچی با وضوح 720p استفاده می‌کنند؛ با این تفاوت که صفحه‌ی استیم دک LCD است. آیا یک تبلت هشت اینچی می‌تواند جایگزین یک تلویزیون ۶۵ اینچی 4K اولد شود؟‌ البته که نه؛ ولی با در نظر گرفتن کاربری آن، انتخاب سونی کافی به نظر می‌رسد.

کنترل‌ها: دژاوو

پورتال به طور هوشمندانه‌‌ای از چینش و قابلیت‌های مثال‌زدنی کنترلر دوال سنس PS5 به نفع خودش استفاده کرده؛ طراحی هر سمت این دستگاه کاملاً شبیه به گریپ‌های دوال سنس است، تنها ابعادشان کمی کوچکتر شده.

پلی استیشن پورتال در دنیای واقعی در معرض نمایش قرار گرفته
کنترل‌های پورتال برای دارندگان PS5 آشنا است

تقریباً تمامی نکات خوب کنترلر PS5 از جمله بازخورد هپتیک قوی و تریگر‌های تطبیقی برای بازی‌های پشتیبانی شده، به پورتال منتقل شده‌اند؛ طراحی استیک‌های آنالوگ، دکمه‌ها و تریگر‌ها نیز رسیدن به حداکثر راحتی و دقت را ممکن می‌کنند. تک تاچ‌ پد دوال سنس نیز جایش را به دو منطقه‌ی حساس به لمس در پایین سمت چپ و راست صفحه‌نمایش پورتال داده است.

سونی با استفاده از طراحی ثابت شده و پرطرفدار دوال سنس‌های خود، مطمئن شده که جابه‌جایی بین بازی روی خود PS5 و ادامه‌ی آن روی پورتال، برای کاربران راحت و آشنا باشد.

یکپارچگی کامل با PS5

بزرگترین برگ برنده‌ی پورتال نسبت به دیگر دستگاه‌های سازگار با ریموت پلی، یکپارچگی مثال‌زدنی‌اش با PS5 خانه است؛ آنقدر که حتی روشن کردن این وسیله، به طور خودکار کنسول را از حالت استراحت (Rest Mode) خارج می‌کند.

پس از اتصال از طریق وای‌فای، می‌توانید به رابط کاربری PS5 خود و تمامی بازی‌ها همراه با ذخیره‌ها و تروفی‌هایشان دسترسی پیدا کنید؛ این که کدام عنوان را بازی کنید یا به کدام برنامه‌ی سیستمی دسترسی یابید، انتخاب شما است.

صدا: فقدان بلوتوث

پلی استیشن پورتال بلوتوث ندارد؛ تنها راه استفاده از تجهیزات صوتی بی‌سیم، از طریق استاندارد جدید سونی، پلی استیشن لینک (PlayStation Link) است. در ابتدا، تنها ایرباد‌های وایرلس Pulse Explore با قیمت ۲۰۰ دلار و هدست Pulse Elite با قیمت ۱۵۰ دلار از این استاندارد پشتیبانی می‌کنند؛ به گفته‌ی سونی، پشتیبانی از لینک کم‌کم به ساخته‌های‌ شرکت‌های شخص ثالث نیز اضافه می‌شود.

هدست سونی Pulse Elite از نمای جلو
هدست Pulse Elite سونی مجهز به پلی استیشن لینک

اگر با پرداخت همچنین مبالغی به غول ژاپنی راحت نیستید، تنها راه دیگر اتصال هدفون و هدست‌ به پورتال، از طریق جک ۳.۵ میلیمتری است. برای آن دسته از کاربرانی که بدون هدفون راحت‌ترند هم یک جفت اسپیکر با کیفیت قابل‌قبول روی لبه‌ی بالایی پورتال جای‌گذاری شده است.

عدم پشتیبانی از گیمینگ ابری و PSVR

متاسفانه پلی استیشن پورتال از هیچ‌گونه گیمینگ واقعیت مجازی پشتیبانی نمی‌کند؛ بنابراین امکان استفاده از آن به همراه هدست‌های پلی استیشن VR و VR2 وجود ندارد.

تجربه هدست واقعیت مجازی پلی‌استیشن وی‌آر۲
پورتال از پلی استیشن VR و VR2 پشتیبانی نمی‌کند

به علاوه، استریم بازی‌های PS5 از طریق سرویسی چون پلی استیشن پلاس پرمیوم به روی پورتال ممکن نیست و کاربر محدود به عناوین نصب شده روی خود کنسول است.

تنها راه تجربه‌ی عناوین پلی استیشن به صورت کاملاً قابل حمل و مبتنی بر فضای ابری، استفاده از گوشی هوشمند با برنامه‌ی ریموت پلی و یک کنترلر دوال سنس است.

عمر باتری: نهایی نشده

ظرفیت و عمر باتری دقیق پورتال هنوز مشخص نیست؛‌ اما طبق تخمین‌ خود سونی، پورتال با هربار شارژ باید در حد یک کنترلر دوال سنس شارژدهی داشته باشد؛ یعنی حدود هفت تا نه ساعت.

شارژدهی نهایی این دستگاه به عوامل متعددی از جمله میزان نور صفحه و شدت هپتیک بستگی دارد؛ با این حال، احتمالاً عمر باتری پورتال برای اکثر استفاده‌کنندگان آن کافی خواهد بود. شارژ مجدد دستگاه از طریق یک پورت USB-C صورت می‌گیرد.

سخنان پایانی: جامعه‌ی هدف پورتال کیست؟

با برچسب قیمت ۲۰۰ دلاری‌اش، پورتال هم‌قیمت کنترلر بی‌سیم دوال سنس اج و نینتندو سوییچ لایت است. این شباهت قیمتی، مخصوصاً درباره‌ی لایت، گیمرها را وادار به مقایسه‌ی این دو دستگاه کرده و بسیاری از آ‌ن‌ها با اشاره به قابلیت نصب بازی‌ها به صورت محلی و داشتن بلوتوث، سوییچ لایت را انتخاب بهتری می‌دانند. گروه دیگر بدون توجه به ماهیت اصلی پورتال، آن‌ را در برابر استیم دک قرار می‌دهند؛ باید به یاد داشت که پورتال تنها یک پنجره‌ی قابل حمل برای دسترسی به قابلیت‌های کنسول اصلی سونی است و نه یک دستگاه مستقل مثل ساخته‌ی نینتندو و ولو.

فردی در حال بازی با پلی استیشن پورتال
با پورتال می‌توان از اکثر قابلیت‌های PS5 به صورت قابل حمل استفاده کرد

پورتال به گیمر‌هایی که مشکلی با پرداخت هزینه‌اش ندارند، آزادی عملی بیشتری هنگام بازی کردن می‌دهد؛ برای مثال در خانواده‌های شلوغی که شاید همیشه امکان استفاده از تلویزیون خانه برای گیمر‌ها ممکن نباشد و یا وقتی به هر دلیلی دوست ندارید که در قید و بند یک مکان برای بازی کردن باشید.

پورتال تنها یک وسیله‌ی جانبی برای کنسول اصلی سونی است

شاید اگر سونی با حذف بلوتوث از پورتال کاربران را مجبور به خرید هدفون‌های گران قیمت خود نمی‌کرد و یا اگر پورتال از بازی‌های واقعیت مجازی و استریم ابری از پلی استیشن پلاس پرمیوم پشتیبانی می‌کرد، پیشنهاد آن راحت‌تر می‌شد. تا آن زمان، برای اکثر دارندگان فعلی PS5، تجربه‌ی گیمینگ قابل‌حملی که از طریق ریموت پلی و تلفن‌هوشمند یا تبلتشان همراه با یک کنترلر پلی‌ استیشن دریافت می‌کنند، کافی است.

پلی استیشن پورتال در تاریخ ۱۵ نوامبر (۲۴ آبان) امسال به بازار عرضه می‌شود؛ هرچند که پیش‌خرید‌ آن از همین الان در برخی بازار‌ها ممکن است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات