ایلان ماسک تا ۶ ماه دیگر رابط مغز-کامپیوتر نورالینک را در انسان آزمایش می‌کند

پنج‌شنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
ایلان ماسک در کنفرانسی جدید اعلام کرد رابط مغز-کامپیوتر نورالینک تا ۶ ماه دیگر روی انسان آزمایش می‌شود. ماسک همچنین گفته که در آینده این دستگاه را وارد مغز خودش می‌کند.
تبلیغات

ایلان ماسک در جریان برگزاری کنفرانس توصیفی جدید نورالینک اعلام کرد شرکت تحت مدیریتش احتمالاً در عرض ۶ ماه آینده رابط مغز-کامپیوتر خود را در انسان آزمایش می‌کند. بدین ترتیب قرار نیست تا پایان سال جاری میلادی شاهد آزمایش دستگاه خبرساز نورالینک در انسان باشیم. ایلان ماسک همچنین گفته است که در آینده رابط مغز-کامپیوتر نورالینک را وارد مغز خود می‌کند.

براساس گزارش ورج، نورالینک اکثر مدارکی را که برای شروع کارآزمایی بالینی رابط مغز-کامپیوتر نیاز است، دراختیار سازمان غذا و داروی ایالات متحده قرار داده. این سازمان وظیفه‌ی نظارت بر دستگاه‌های پزشکی مورد استفاده در آمریکا را برعهده دارد.

ایلان ماسک پیش‌تر گفته بود که امیدوار است کارآزمایی انسانی دستگاه نورالینک در سال ۲۰۲۰ شروع شود. او سپس احتمال ورود این دستگاه به مغز انسان را سال ۲۰۲۲ اعلام کرد و اکنون می‌گوید که باید در سال ۲۰۲۳ منتظر چنین اتفاقی باشیم.

هدف نهایی نورالینک ساخت دستگاهی بی‌خطر است که بتوان آن را در مغز انسان قرار داد تا امکان کنترل کامپیوتر ازطریق فعالیت مغزی فراهم شود. ایلان ماسک در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد نورالینک کارآزمایی دستگاه خود را در میمون‌ها شروع کرده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰ سراغ خوک رفت و در اواخر سال ۲۰۲۱ ویدیویی از یک میمون منتشر کرد که با رابط مغز-کامپیوتر بازی پینگ‌پنگ را انجام می‌داد.

نورالینک در رویداد جدید، بار دیگر از میمون استفاده کرد. در بخشی از رویداد دیدیم که یکی از میمون‌ها ازطریق مغزش عبارت «به کنفرانس توصیفی خوش آمدید» را تایپ کرد. البته در جریان «تایپ تله‌پاتیک» این جمله،‌ حروف مدنظر روی کیبوردی مجازی های‌لایت می‌شدند تا میمون آن‌ها را انتخاب کند. در واقع میمون روی حروف تمرکز و آن‌ها را انتخاب می‌کرد.

ویدیویی دیگر نشان می‌داد که میمون‌ها چگونه آموزش‌های لازم را دیده‌اند تا برای شارژ کردن رابط مغز-کامپیوتر، زیر دستگاهی به‌خصوص بشینند.

میمون نورالینک در زیر شارژر بی سیم

پژوهشگران نورالینک در ادامه‌ی مراسم، یک خوک را به نمایش گذاشتند که روی تردمیل بود. به گفته‌ی نورالینک، استفاده از این روش آزمایشی به پژوهشگران امکان می‌دهد که در آینده به مشکلات حرکتی افراد رسیدگی کنند.

دستگاه‌های نورالینک ابعاد کوچکی دارند و آن‌طور که ایلان ماسک می‌گوید، دارای چندین «رشته‌ی» انعطاف‌پذیر هستند. این رشته‌ها وارد مغز می‌شوند. ایلان ماسک می‌گوید: «مثل این است که بخشی از جمجمه‌ی خود را با ساعتی هوشمند جایگزین کنید.»

دی‌جی سیو، هم‌بنیان‌گذار نورالینک و قائم‌مقام شرکت ایمپلنت، می‌گوید در عرض حدودا ۱۵ دقیقه می‌توان با استفاده از سیستمی رباتیک،‌ ۶۴ مورد از رشته‌های نورالینک را در مغز کاشت. او در جریان مراسم نورالینک مدلی مصنوعی روی صحنه آورد تا نحوه‌ی کاشت رشته‌ها در مغز انسان را توضیح دهد.

رشته های دستگاه نورالینک

«رشته‌های» نورالینک

دلیل استفاده از سیستم رباتیک، ابعاد بسیار کوچک رشته‌های دستگاه نورالینک است. یکی از متخصصان نورالینک می‌گوید: «تصور کنید یک تار مو از سر خود جدا کنید و آن را به ژله‌ای که با سلفون پوشانده شده است بچسبانید. باید این کار را ۶۴ بار در مدت‌زمانی کوتاه با دقت بسیار بالا انجام دهید.»

رویدادهایی که نورالینک در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ برگزار کرد، بیشتر تلاشی از سوی این شرکت برای استخدام نیروهای جدید بود. این موضوع در رویداد توصیفی ۲۰۲۲ نیز دیده می‌شود. نورالینک به صراحت گفت جذب نیروهای جدید هدف اصلی برگزاری رویدادها است.

ایلان ماسک می‌گوید نورالینک در مسیر تبدیل کردن نمونه‌ی اولیه‌ی دستگاه به محصولی نهایی، قصد دارد در حوزه‌های متنوعی نیرو استخدام کند. ماسک می‌گوید ساخت محصولی ایمن که بتوان بدون مشکل از آن استفاده کرد، صدها برابر دشوارتر از ساخت نمونه‌های اولیه است.

رویداد جدید نورالینک بیشتر روی جنبه‌های فنی رابط مغز-کامپیوتر این شرکت تمرکز داشت و نحوه‌ی ساخت، چالش‌های پیش روی مهندسان نورالینک،‌ میزان بهبودهای دستگاه و پیشرفت‌های بعدی را به نمایش گذاشت.

پژوهشگران نورالینک در حال کار روی راهکارهایی برای بهبود یا بازیابی بینایی و همچنین بازیابی قدرت حرکت در افراد معلول هستند. نورالینک همچنین در تلاش است دستگاهش را به‌گونه‌ای بسازد که امکان ارتقاء آن به‌سادگی فراهم باشد. ماسک در این زمینه گفت: «مطمئنم که اگر آیفون ۱۴ در بازار باشد، نمی‌خواهید آیفون ۱ را وارد مغز خود کنید.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات