رابط مغزی-کامپیوتری نورالینک باعث مرگ ۱۵ میمون شده است

چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
یک گروه مدافع حقوق حیوانات می‌گوید از مجموع ۲۳ میمون پروژه‌ی نورالینک، ۱۵ عدد تلف شده‌اند. گفته می‌شود این میمون‌ها شرایط زجرآوری را در آزمایش‌های نورالینک تحمل کرده‌اند.
تبلیغات

نورالینک (Neuralink)، شرکت فعال در حوزه‌ی نوروتکنولوژی که تحت مدیریت ایلان ماسک در تلاش است رابط‌های مغزی-کامپیوتریِ قابل‌کاشت در مغز بسازد، طی چند وقت اخیر بارها خبرساز شده است. ایلان ماسک با نورالینک اهداف جاه‌طلبانه‌ای را دنبال می‌کند، بااین‌حال به‌نظر می‌رسد آزمایش‌های این شرکت بدون خطا نبوده‌اند.

آن‌طور که Analytics India Magazine می‌نویسد، نورالینک تاکنون باعث مرگ ۱۵ میمون از مجموع ۲۳ میمون مورد آزمایش شده است. گروه‌های حامی حقوق حیوانات، نورالینک و دانشگاه کالیفرنیا دیویس را به نقض ۹ قانون از لایحه‌ی فدرال رفاه حیوانات متهم کرده‌اند.

گفته می‌شود تراشه‌های نورالینک در بازه‌ی زمانی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ در یک‌سری آزمایشِ به‌خصوص در دانشگاه کالیفرنیا دیویس، به درون مغز میمون‌ها کاشته شده‌اند. در این آزمایش‌ها از ۲۳ میمون استفاده شده که ۱۵ عدد از آن‌ها تا سال ۲۰۲۰ مرده‌اند یا دچار اتانازی شده‌اند.

کمیته‌ی پزشکان PCRM که گروهی فعال در حوزه‌ی حقوق حیوانات محسوب می‌شود به‌تازگی شکایتی در وزارت کشاورزی ایالات متحده ثبت کرده است. این گروه ادعا می‌کند مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد میمون‌ها در آزمایش‌های نورالینک متحمل آزار شدیدی شده‌اند. PCRM می‌گوید از‌ طریق درخواست ثبت عمومی، ۷۰۰ صفحه مدرک گردآوری کرده است.

نورالینک هم‌اکنون مشغول تولید «رابط‌های مغزی-کامپیوتری با پهنای باند بسیار زیاد است تا انسا‌ن‌ها و کامپیوترها را به هم متصل کند.» شرکت تحت مدیریت ایلان ماسک ادعا می‌کند تراشه‌هایش می‌توانند به افرادی کمک کنند که با اختلالات عصبی نظیر آلزایمر، زوال عقل و آسیب‌های نخاعی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند.

ایلان ماسک شهریور‌ ماه ۱۳۹۹ در رویدادی خبرساز، از رابط مغزی-کامپیوتری نورالینک در خوک زنده پرده برداشت. این رابط شبیه سکه‌ای با سیم‌های نازک بود که چند میلی‌متر وارد مغز می‌شد. فروردین‌ ماه امسال یکی از میمون‌های پروژه‌ی نورالینک به دلیل انجام بازی Pong خبرساز شده بود، اما آن‌طور که گزارش جدید نشان می‌دهد این میمون برای زنده ماندن خوش‌شانس بوده است. به نظر می‌رسد حاشیه‌های نورالینک قرار است همچنان ادامه‌دار باشد. باید دید پروژه‌ی بحث‌برانگیز ایلان ماسک در نهایت به کجا ختم می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات