یک میمون با ایمپلنت مغزی نورالینک بازی Pong را انجام داد

جمعه ۲۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
مطالعه 3 دقیقه
نورالینک ویدئوی میمونی منتشر کرده است که با ایمپلنت‌های داخل مغزش می‌تواند بازی ویدئویی انجام دهد. در همین حین ایلان ماسک می‌گوید اولین محصول نورالینک کنترل کردن گوشی را با ذهن ممکن می‌کند.
تبلیغات

نورالینک (Neuralink)،‌ استارتاپ بنیان‌گذاری‌شده توسط ایلان ماسک که در حوزه‌ی ساخت ایمپلنت مغزی فعالیت می‌کند، اخیرا ویدئویی از میمون ۹ ساله‌ای به نام پیجر منتشر کرده که است از طریق مغزش بازی آرکید Pong را انجام می‌دهد. آن‌طور که سی‌نت می‌نویسد، ویدئوی سه دقیقه‌ای نورالینک نشان می‌دهد پیجر یاد می‌گیرد که با فعالیت مغزش کامپیوتری را کنترل کند.

در ابتدا، میمون از جوی‌استیک به‌منظور تعامل با کامپیوتر در ازای دریافت «اسموتی خوشمزه‌ی موزی که از طریق نِی ارائه می‌شود» استفاده می‌کند. راوی ویدئو می‌گوید پیجر دو دستگاه نورالینک در داخل مغزش دارد. دستگاه‌های مورداشاره که از نگاه ایلان ماسک «فیت بیت مخصوص جمجمه» هستند سال گذشته‌ در جریان برگزاری کنفرانس مطبوعاتی کوتاهی به‌نمایش درآمدند.

در حین بازی‌کردن پیجر، راوی توضیح می‌دهد دستگاه‌های نورالینک مشغول خواندن فعالیت مغز او هستند و این فعالیت توسط یک کامپیوتر رمزگشایی می‌شود. وقتی اعضای تیم اتصال جوی‌استیک را قطع کردند، پیجر همچنان به بازی ادامه داد و ایمپلنت مغزی، پیجر را قادر ساخت، طبق گفته‌ی راوی، «MindPong» بازی کند. 

ویدئوی کامل بازی کردن پیجر را می‌توانید در ادامه مشاهده کنید:

ایلان ماسک در توییتی که پنج‌شنبه منتشر کرد مدعی شد نخستین محصول استارتاپ نورالینک به فرد فلج امکان می‌دهد سریع‌تر از فردی که از طریق انگشت شست مشغول کار با گوشی می‌شود، با ذهنش گوشی را کنترل کند. آنچه ایلان ماسک ادعا می‌کند، آینده‌ای است که احتمالا به‌این‌زودی‌ها از راه نمی‌رسد.

نیورالینک در بیانیه‌ مطبوعاتی‌اش می‌گوید MindPong نمایشی اولیه از توانایی‌های احتمالی N1 Link محسوب می‌شود و چیزی که در ویدئو به نمایش در می‌آید «برش کوچکی از تمام توانایی‌هایی است که دستگاه نیورالینک ارائه می‌دهد». نیورالینک از زمان بنیان‌گذاری در سال ۲۰۱۶، تقریبا در سکوت خبری به فعالیت‌هایش ادامه داد. در دو سال اخیر، استارتاپ مورد اشاره دو کنفرانس مطبوعاتی با حضور ایلان ماسک برگزار کرد تا برنامه‌های آینده‌اش را تشریح کند. در سال ۲۰۱۹، دستگاه نورالینک معرفی شد و در سال بعد فرایند تولید محصول به شکل باثبات پیش رفت؛ تا جایی که شاهد رونمایی ایمپلنتی در مغز خوک بودیم. 

کنفرانس‌های مطبوعاتی نورالینک در نقش رویدادی انگیزه‌بخش برای جذب نیروهای جدید ظاهر شدند، زیرا ایلان ماسک از مردم درخواست کرد که با نورالینک ارتباط بگیرند و در این شرکت استخدام شوند. در پایان ویدئوی میمون نورالینک نیز شاهد انجام چنین کاری بودیم. با همه‌ی این‌ها، همچنان اطلاعات ناچیزی در دسترس داریم. ماسک و نورالینک یک مقاله‌ی علمی را در اکتبر ۲۰۱۹ (مهر و آبان ۱۳۹۸) در مجله‌ی تحقیقات اینترنتی پزشکی منتشر کرده‌اند.

حدودا دو ماه پیش ایلان ماسک در یکی از روم‌های کلاب هاوس اعلام کرد نورالینک توانسته است مغز یک میمون را به بازی ویدئویی متصل کند. ماسک گفته بود: «میمونی داریم که در جمجمه‌اش از ایمپلنتی بی‌سیم استفاده شده و می‌تواند با ذهنش بازی ویدئویی انجام دهد». پس از مدتی، سرانجام توانسته‌ایم میمون نورالینک را در عمل ببینیم؛ اما متأسفانه اطلاعات علمی اندکی درباره‌ی نحوه‌ی کارکرد سیستم در دسترس داریم. 

در بیانیه‌ای مطبوعاتی که هم‌زمان با انتشار ویدئو،‌ در وب‌سایت رسمی نورالینک منتشر شد، این شرکت اعلام کرد: «هدف اول ما بازگرداندن آزادی دیجیتالی افراد معلول است. این افراد باید بتوانند از طریق پیامک راحت‌تر ارتباط برقرار کنند، موارد موردعلاقه‌شان را در وب دنبال کنند، خلاقیت خود را از طریق عکاسی و هنر بروز دهند و بله، بازی ویدئویی انجام دهند».

روزهای اخیر برای نورالینک کمی عجیب بوده‌اند. در اوایل هفته‌ی گذشته مکس هوداک، هم‌بنیان‌گذار و رئیس نورالینک، توییت جاه‌طلبانه‌ای درباره‌ی پارک ژوراسیک منتشر کرد و همین موضوع باعث شد بسیاری از رسانه‌ها گمانه‌زنی‌هایی درباره‌ی سرمایه‌گذاری نورالینک در توسعه‌ی DNA دایناسور مطرح کنند. بازی کردن میمون شامل توسعه‌ی DNA دایناسور نمی‌شود، اما این موضوع چیزی از تحسین‌برانگیزبودن کار نورالینک کم نمی‌کند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات