کشف جسد ۲۱۰۰ ساله زنی در یونان روی تخت پری دریایی

پنج‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
باستان‌شناسان موفق به کشف زن باستانی روی تخت برنزی در نزدیکی شهر کوزانی، یونان شده‌اند. بقایای جسد این زن روی تخت تدفینی متعلق به قرن یکم ق.م. کشف شد.
تبلیغات

باستان‌شناسان یونانی اخیراً کشف جالبی از دوران استیلای رومیان بر یونان کشف انجام دادند. کشف اخیر یک تخت تدفینی با نقوشی از سر پری‌دریایی است. روی این تخت برنزی طرح‌واره‌هایی از یک پرنده‌ هم به چشم می‌خورد که ماری را به دهان گرفته است. این نقاشی نمادی از آپولو، خدای خورشید، نور، شعر، موسیقی و رقص و... در اساطیر یونان باستان است.

خبرگزاری لایوساینس از قول مدیر اداره آثار باستانی شهر کوزانی گزارش داد، سر این زن باستانی با برگ‌های طلایی درخت لور (انجیر معابد) پوشانده شده که احتمالاً بخش‌های به جای‌مانده از یک تاج گل باشند. در همین حال، پایه‌ها و سایر بخش‌های چوبی تخت برنزی هم بر اثر گذر زمان و فرایندهای طبیعی کاملاً از بین رفته‌اند.

تصویری که وضعیت تخت در زمان استفاده را نشان می‌دهد

تصویری که وضعیت تخت در زمان استفاده را نشان می‌دهد.

محققان از روی آثار باستانی که همراه زن کشف شده احتمال می‌دهند او یکی از اشراف یا ثروتمندان منطقه بوده است. روی دستان این زن ریسمان‌های طلا به چشم می‌خورد. در همین حال، چهار گلدان سفالی و یک ظرف شیشه‌ای هم همراه متوفی دفن شده است. در این مقبره هیچ جسد دیگری کشف نشد که بازهم خبر از اهمیت این جسد باستانی می‌دهد.

مقاله‌های مرتبط:

باستان‌شناسان همچنان مشغول ارزیابی اسکلت‌ این زن هستند تا وضعیت سلامتی، سن و سال و علت احتمالی مرگ او را مشخص کنند. کشف اخیر می‌تواند اطلاعات زیادی در مورد منطقه کوزانی دراختیار باستان‌شناسان در قرن اول ق.م. قرار دهد. کوزانی در آن زمان در نزدیکی شهر مهمی به نام ماوروپیگی (که حال تنها یک دهکده کوچک از آن باقی‌مانده) قرار داشت و یک پرستشگاه آپولو را در خود جای داده بود.

نقوش سر پری‌دریایی هم روی تخت حّکاکی شده بود

نقوش سر پری‌دریایی هم روی تخت حّکاکی شده بود.

سوابق تاریخی حاکی از آن است که در طی قرن یکم ق.م. کنترل و نفوذ رومیان در یونان در حال بالا رفتن بود. رومیان در سال ۱۴۶ ق.م. شهر کورنت را با خاک یکسان کردند و در سال ۸۶ ق.م. هم دست به غارت آتن زدند. چند دهه بعد در سال ۴۸ ق.م. بود که نبرد مهمی در شمال یونان به وقوع پیوست. در این نبرد خونین که به نبرد فارسال شهرت دارد، سپاهیان ژولیوس سزار، لشکریان پومپه را مغلوب کردند. این پیروزی به معنای تبدیل شدن سزار به‌عنوان حاکم بلامنازع روم بود. جای سؤال است که این زن باستانی که احتمالاً در همان روز و روزگار زندگی می‌کرد، خود شاهد این رویدادهای تاریخی بود یا اینکه از گوشه و کنار درباره آن چیزهایی شنیده باشد. بقایای این زن هم‌اکنون در موزه باستان‌شناسی آیانی نگه‌داری می‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات