کشف ویرانه‌های معبد و کلیسایی باستانی در مصر

چهارشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
در حفاری‌های اخیر در محوطه‌ی باستانی در جنوب مصر، باستان‌شناسان بقایای قلعه‌ای رومی و کلیسایی قبطی و معبدی از دوران بطلمیوسی را کشف کردند.
تبلیغات

طبق اعلام وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، باستان‌شناسان بقایای معبدی از دوران بطلمیوسی و قلعه‌ای رومی و کلیسایی از دوران قبطی‌ها را کشف کردند. به‌نقل از لایو ساینس، در بیانیه‌ی وزارت آثار باستانی آمده است کلیسا روی ویرانه‌های قلعه‌ای رومی ساخته شده است. این دو کشف در محوطه‌ی باستانی معروف به «قلعه شیحه» در استان اَسوان در جنوب مصر انجام گرفتند.

معبد تازه‌کشف‌شده به دوران دودمان بطلمیوسی تعلق دارد؛ دودمانی که حدود دو دهه پس از مرگ اسکندر مقدونی در سال ۳۲۳ ق‌م بنیان گذاشته شده است. بطلمیوس یکم، یکی از سرداران اسکندر مقدونی بخش مصر، امپراطوری اسکندر را به‌دست گرفت و توانست آغازگر سلسله‌ای پادشاهی باشد که تا سال ۳۰ ق‌م، یعنی حدود سه قرن، بر مصر حکمرانی کند. طبق گزارش الأهرام، باستان‌شناسان در حفاری‌هایشان در محل به تابلو سنگی ناتمامی در معبد برخوردند که ظاهرا تصویر یکی از امپراتوران رومی روی آن نقاشی شده بود. با اینکه تابلو معبد ناتمام بود، باستان‌شناسان توانستند تصاویر ورودی معبدی را روی آن مشاهده کنند. در نقوشی که روی این تابلو حکاکی شده بود، مردی شبیه به یکی از امپراتوران رومی دیده می‌شود که در‌کنار محرابی با خدایی ایستاده که هویتش فعلا مشخص نشده است.

برخی از ظروف سرامیکی که در محوطه باستانی قلعه شیحه در اسوان کشف شدند

به‌گفته‌ی مصطفی وزیری، دبیرکل شورای عالی آثار باستانی مصر، این معبد چهار تابلو سنگی مزین به نقوش برگ نخل دارد. باستان‌شناسان در معبد به کتیبه‌ای نیز برخوردند که روی آن نوشته‌هایی به خط کاهنی درباره‌ی یکی از امپراتوران یونانی حکاکی شده بود. همچنین در معبد، حکاکی‌هایی به فرم کارتوش درباره‌ی پادشاهان خاندان بطلمیوسی نیز پیدا شد. کارتوش‌ کادری بیضی یا مستطیل شکل بود که در آن، نام پادشاهان و ملکه‌های مصر باستان را کنده‌کاری می‌کردند.

به‌نقل از عرب‌نیوز، باستان‌شناسان مدت زیادی است که از محوطه‌ی باستانی شیحه در اَسوان اطلاع دارند. به‌گفته‌ی محمد عبدالبدیع، رئیس اداره‌ی مرکزی آثار تاریخی مصر علیا، هِرمان یانکر، باستان‌شناس آلمانی، از سال‌های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۲ بخشی از این محوطه را حفاری کرد؛ بااین‌حال، حفاری‌های او هیچ‌وقت تکمیل نشد. حفاری‌های اخیر توانست کلیسایی از دوران قبطی‌های مصر را آشکار کند. قبطی‌ها حدود ۱۰ درصد از کل جمعیت کشور مصر را تشکیل می‌دهند و از نوادگان مصریان باستانی هستند که در اوایل سده‌ی اول میلادی به مسیحیت گرویدند.

عبدالبدیع در بیانیه‌ای اظهار کرد حفاری‌های جدید کلیسایی با طاق آجری و دیواری از خشت‌خام را آشکار ساخت. این دیوار با ضخامتی حدود ۲/۱ متر که کلیسا را احاطه کرده بود، بزرگ‌تر از انتظار باستان‌شناسان بود. ضلع شمالی کلیسا چهار اتاق و یک سالن طویل و راه‌پله دارد. در ضلع جنوبی هم کوره‌هایی برای پخت سفال و در ضلع ضرقی هم کاشی‌های سنگی به‌چشم می‌خوردند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات