وزارت آثار باستانی مصر از یک کشف بزرگ در سقاره خبر داد

یک‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
باستان‌شناسان مصری از کشف مقبره همسر تِتی، فرعون دودمان ششم به همراه ده‌ها تابوت در سقاره خبر دادند. قدمت این آثار باستانی به هزاره سوم پیش از میلاد بازمی‌گردد.
تبلیغات

مسئولان وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر روز شنبه از کشف گنجینه‌ای از جمله یک مقبره در گورستان باستانی سقاره در جنوب قاهره خبر دادند. به نقل از فرانس ۲۴، این وزارت اعلام کرد که تیمی به سرپرستی زاهی حواس (باستان‌شناس و مصرشناس شهیر مصری) موفق به کشف بزرگی شامل بیش از ۵۰ تابوت در محوطه باستان‌شناسی سقاره شده است.

وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد تابوت‌های چوبی که قدمتشان به دوران پادشاهی نوین مصر بازمی‌گردد، در چاه‌‌هایی به عمق ۱۰ تا ۱۲ متری کشف شدند. این نهاد به نقل از حواس می‌گوید در این محوطه همچنین آرامگاه ملکه نئرت، (یکی از همسران تِتی) و ۳ انبار آجری پیدا شده است. سقاره محوطه باستان‌شناسی بسیار مهمی است که در آن بیش از دوازده هرم، معابد، آرامگاه‌ها و گورستان ممفیس (پایتخت مصر باستان) قرار دارد. این محوطه باستانی در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر در آبان‌ماه خبر از کشف بیش از ۱۰۰ تابوت دست‌نخورده در این محل داده بودند.

تابوت‌های چوبی که به همراه مجسمه‌هایی از ایزدان باستانی مصر کشف شدند، بیش از ۲۵۰۰ سال قدمت داشتند و به دوران متأخر و دودمان بطلمیوسی تعلق داشتند. خالد الانانی، وزیر گردشگری و آثار باستانی مصر، در زمان اعلام کشف گفت: «سقاره هنوز تمام داشته‌های خود را آشکار نکرده است.» زاهی حواس روز شنبه در بیانیه‌ای گفت کشف اخیر می‌تواند ابعاد تازه‌ای از تاریخچه سقاره در طول دوران پادشاهی نوین، بین سده‌های شانزدهم تا یازدهم پیش از میلاد را روشن کند.  

کشف اخیر در نزدیکی هرمی انجام گرفت که تِتی، فرعون سلسله ششم پادشاهی کهن دفن شده بود. دولت مصر امیدوار است با اکتشافات باستان‌شناسی موجب رونق گردشگری در این کشور شود. صنعت گردشگری مصر طی سال‌های اخیر به‌خصوص پس از انقلاب سال ۲۰۱۱ در میدان تحریر و همینطور همه‌گیری جهانی بیماری کرونا طی سال ۲۰۲۰، دچار نوسانات زیادی شده است. مصر پس از چندین بار تعویق، اواخر سال ۲۰۲۱ موزه بزرگ مصر را در نزدیکی مجموعه اهرام جیزه افتتاح خواهد کرد.  هزینه احداث این موزه عظیم حدود ۷۹۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود و به گفته‌ی مسئولان وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر، بعد از بازگشایی به بزرگ‌ترین موزه آثار باستانی جهان تبدیل می‌شود.

در موزه بزرگ مصر برخی از ارزشمندترین آثار باستانی کشف‌شده در این کشور از جمله مجموعه کامل آرامگاه توت‌عَنخ‌آمون و همچنین برخی از آثار باستانی برای اولین ‌بار در معرض دید عموم مردم قرار می‌گیرد. وزارت گردشگری و آثار باستانی مصر امیدوار است با افتتاح این موزه عظیم سالانه میلیون‌ها گردشگری خارجی را به کشور مصر بکشاند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات