سرمایه‌گذاری کلان ژاپن در حوزه فناوری‌هایی نظیر سایبورگ

پنج‌شنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
دولت ژاپن بودجه‌ی کلانی برای انجام پروژه‌هایی اختصاص داده است تا بتوانند مشکلات این کشور را حل کنند.
تبلیغات

طبق گزارش Nikkei Asian Review، دولت ژاپن به‌زودی از پژوهشگران و دانشگاهیان دعوت خواهد کرد پیشنهادهای خود را درزمینه‌ی ۲۵ حوزه‌ی مختلف علمی ارائه دهند؛ از فناوری‌هایی که می‌تواند به‌کمک سال‌خوردگان بیاید تا راه‌حل‌های زیست‌محیطی برای مبارزه با ضایعات صنعتی.

به‌گفته‌ی یکی از منابع دولتی، ۱۰۰ میلیارد ین (۹۲۱ میلیون دلار) برای تأمین بودجه‌ی این پروژه‌ها برای پنج سال نخست یکی از توافق‌نامه‌های حمایت ۱۰ ساله‌ در نظر گرفته شده است. درحالی‌که برخی از این پروژه‌ها مانند تکنولوژی سایبورگ ممکن است به‌نظر عجیب بیاید، دیگر پروژه‌ها مربوط به مشکلاتی است که ژاپن به‌شدت با آن‌ها درگیر است. ضایعات صنعتی و جمعیت در حال پیرشدن و مسائل مرتبط‌با پاک‌سازی اقیانوس‌ برخی از حوزه‌های مدنظر در این پروژه‌ها هستند.

ژاپن با مشکل قریب‌الوقوعی رو‌به‌رو است: شهروندان کمتری فرزند دارند و میزان رشد جمعیت به ۰/۲۷- درصد رسیده است. این امر نشان‌دهنده‌ی کمبود نیروی کار در آینده است؛ بنابراین، فناوری‌هایی که بتواند برای مدت زمان بیشتری افراد را سر کار حفظ کند یا جایگزین کارکنان انسانی شود، ممکن است بتواند تأثیر ناخوشایند حاصل از کاهش نرخ زاد‌و‌ولد را جبران و صنعت را پابرجا نگه دارد. Nikkei می‌گوید:

برای مثال، این اعتبار پژوهشی به‌سوی فناوری سایبورگی روانه خواهد شد که بتواند ربات‌ها یا موجودات زنده را جایگزین عملکردهای جسمی انسانی کند. علاقه‌ی ژاپن به خواب زمستانی مصنوعی نیز به این حوزه مربوط می‌شود. این، مفهومی مبتنی‌بر شیوه‌های خواب زمستانی حیوانات است که بدن ما را در حالت سکون حفظ می‌کند و احتمالا موجب افزایش طول عمر می‌شود.

همچنین، دولت ژاپن به‌طور خاص به فناوری‌های اتوماسیون مناسب برای کشاورزی، جنگل‌داری، ساخت‌و‌ساز و شیلات علاقه‌مند است و از پیشنهادهای مرتبط با اهداف این کشور درزمینه‌ی بازیافت ضایعات صنعتی استقبال می‌کند. پژوهشگران ژاپنی و غیرژاپنی می‌توانند پیشنهاد‌های خود را درزمینه‌ی پروژه‌های فرود روی ماه نیز ارائه دهند و سال دیگر برای درخواست بودجه اقدام کنند. مهلت اتمام پروژه‌ها بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۶۰ خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات