جهان شاهد داغ‌ترین فوریه ثبت‌شده بود

جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۵۰
مطالعه 2 دقیقه
آتش‌سوزی در جنگل‌ها
فوریه نهمین ماه متوالی بود که میانگین دمای جهانی در آن با رسیدن به ۱٫۷۷ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیشاصنعتی، رکورد گرمای جهانی را شکست.
تبلیغات

سیاره زمین به‌تازگی داغ‌ترین ماه فوریه‌ی ثبت‌شده‌اش را تجربه کرد. در ماهی که گذشت، میانگین دمای جهانی به ۱٫۷۷ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از میانگین پیشاصنعتی رسید. به این ترتیب فوریه نهمین ماه متوالی است که رکورد گرمایی ماهانه را ثبت می‌کند.

با توجه به گرمایش پیوسته‌ی جهانی و بیشینه‌های دمایی جدید، رسیدن به چنین دمایی چندان هم دور از انتظار نبود. اروپا در ماه فوریه شاهد گرمایی غیرعادی بود که با افزایش میانگین ۳٫۳ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از میانگین ماهانه برای سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ همراه بود.

دمای بالا و هوای خشک، آتش‌سوزی در آمریکای جنوبی و شمالی، ازجمله مرگبار‌ترین آتش‌سوزی در تاریخ شیلی را نیز به‌دنبال داشت. این وضعیت گرم غیرعادی همچنین در بسیاری از خشکی‌های زمین تجربه شد.

سطح یخ جنوبگان
سطح یخ دریا در جنوبگان و شمالگان در فوریه امسال به زیر سطح میانگین رسید.

گرمای اقیانوس به مراتب شدیدتر بود؛ به‌طوری‌که میانگین دمای جهانی سطح دریا در ماه فوریه از آگوست ۲۰۲۳ که داغ‌ترین ماه دریایی ثبت‌شده بود، سبقت گرفت. میانگین دمای سطح دریا در یکی از روزهای پایانی فوریه با رسیدن به ۲۱٫۰۹ درجه‌ی سانتی‌گراد، گرم‌ترین رکورد روزانه را ثبت کرد. همچنین یخ دریا در جنوبگان و شمالگان به زیر سطح میانگین رسید.

ریچارد آلن از دانشگاه ریدینگ بریتانیا می‌گوید رکورد جدید گرمای خشکی و اقیانوس‌ها در وهله‌ی اول ناشی از افزایش تراکم گازهای گلخانه‌ای در جو و همچنین تأثیر گرمایی الگوی اقلیمی ال‌نینو در اقیانوس آرام است. به باور وی، کاهش ذرات معلق هوا با خاصیت بازتاب‌دهندگی دراثر آلودگی کمتر هوا نیز به گرما در برخی نقاط کمک کرده است.

طبق تازه‌ترین پیش‌بینی موسسه ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده،‌ ال‌نینو که در ژوئن ۲۰۲۳ پدیدار شد و در تبدیل سال گذشته به گرم‌ترین سال در تاریخ ثبت‌شده نقش داشت، قرار است تضعیف شود و احتمالا تا اواسط سال جاری، جای خود را به پدیده‌ی خنک‌تر لانینا خواهد داد. بااین‌حال این تغییر ممکن است بهبود فوری به همراه نداشته باشد. از نظر تاریخی، سال بعد از پدیده ال‌نینو همچنان متحمل اثرات شدید گرمایشی این پدیده خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات