۲۰۲۳ به‌طور رسمی گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ لقب گرفت

جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
خورشید در پشت کلیسایی در سنکورت فرانسه در ژوئیه ۲۰۲۳
میانگین دمای جهانی در سال ۲۰۲۳، تقریبا ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین دوران پیشاصنعتی بود و جهان را در آستانه حد توافق پاریس قرار داد.
تبلیغات

۲۰۲۳ اکنون به‌طور رسمی گرم‌ترین سال ثبت‌شده در تاریخ زمین است. براساس گزارش سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه‌ی اروپا (C3S)، میانگین دمای جهان در سال ۲۰۲۳، ۱٫۴۸ درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر از سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ در دوران پیشاصنعتی بود. این دما بالاترین مقدار از زمان ثبت دما در سال ۱۹۴۰ و احتمال‌ترین بیشترین دما درطول ۱۰۰ هزار سال گذشته‌ی کره‌ی زمین به‌شمار می‌رود که باعث موج‌های گرما، خشکسالی و آتش‌سوزی‌های جنگلی شده است.

میانگین دمای سال گذشته ۱۴٫۹۸ درجه‌‌ی سانتی‌گراد بود که نزدیک به ۱٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از زمان پیشاصنعتی است. ۱٫۵ درجه، حدی است که کشورها براساس توافق‌نامه‌ی پاریس در سال ۲۰۱۵ قصد دارند از آن اجتناب کنند؛ اگرچه هدف به‌جای میانگین یک سال، برای میانگین بلندمدت دما اعمال می‌شود.

پدیده‌‌ی ال‌نینو در سال ۲۰۲۳ زودتر از حد معمول آغاز شد

کارلو بوونتمپو، مدیر C3S در بیانیه‌ای گفت: «رویدادهای فرین (حوادث اقلیمی ناهنجار) که در ماه‌های گذشته مشاهده کردیم، شواهد چشمگیری از این موضوع ارائه می‌دهند که اکنون چقدر با آب‌وهوایی که تمدنمان در آن توسعه یافت، فاصله داریم. ما باید فورا کربن‌زدایی کنیم.»

در ابتدا، تمام روزهای سال گذشته حداقل یک درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر از معادل آن در دوران پیش از صنعتی‌شدن بود. به‌گفته‌ی ریچارد بتز از سازمان هواشناسی بریتانیا، سال ۲۰۲۳ حتی از پیش‌بینی‌های پیشین نیز سوزان‌تر بود. این اتفاق تا حدی به این موضوع مربوط می‌شود که پدیده ال‌نینو (یک فاز آب‌وهوایی طبیعی که دما را افزایش می‌دهد) زودتر از حد معمول در سال شروع شد؛ اگرچه همچنان قسمت عظیمی از گرمایش سال گذشته دراثر انتشار گازهای گلخانه‌ای انسانی رخ داد.

گرمای طاقت‌فرسای سال گذشته به وضعیت جوی غیرعادی مانند باران‌های شدید طوفان دنیل منجر شد. این طوفان در سپتامبر سال گذشته، شکسته‌شدن سدها و کشته‌شدن بیش‌از یازده هزار نفر را در لیبی به‌دنبال داشت. بنیاد اسناد آب‌وهوای جهان در گزارش خود روی این نکته تاکید می‌کند که موج گرمای ژوئیه در آمریکای شمالی و اروپا بدون تغییرات اقلیمی عملا غیرممکن بود.

طبق گزارش C3S، دمای اقیانوس‌ها نیز در سال ۲۰۲۳ بی‌سابقه بود و به وقوع رویدادهایی مانند طوفان اوتیس دامن زد. این طوفان درطول ۱۲ ساعت بیشتر از هر طوفان دیگری شدت گرفت. به‌عقیده‌ی بتز، سال جاری میلادی نیز سال گرمی خواهد بود و حتی ممکن است رکورد سال ۲۰۲۳ را بشکند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات