زمین گرم‌ترین ژانویه ثبت‌شده خود را تجربه کرد

شنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۸
مطالعه 2 دقیقه
خرس قطبی سفیدرنگ روی یک تکه یخ در وسط اقیانوس ایستاده است
زمین در سال میلادی گذشته روزهای گرم‌تری را نسبت به سال‌های پیش سپری کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد گرمای بیشتر در پیش است.
تبلیغات

رکوردشکنی‌های دما همچنان ادامه دارد. به‌گزارش سرویس رصد تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه‌ی اروپا، ژانویه‌ی امسال با ثبت دمایی که ۱٫۷ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین پیش از دوران صنعتی‌شدن بود، گرم‌ترین ژانویه‌ی ثبت‌شده در تاریخ کره‌ی زمین را رقم زد. این بدان معنا است که دوره‌ی ۱۲ ماهه‌ای وجود داشته که در طول آن میانگین دمای جهانی بیش‌ از ۱٫۵ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بوده است. این دوره به‌عنوان دوران مرجع پیشاصنعتی در نظر گرفته می‌شود.

سامانتا برگس از سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک می‌گوید: «۲۰۲۴ با یک ماه رکوردشکن آغاز شد. کاهش سریع انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها راه جلوگیری از افزایش دمای جهانی است.» کشورهای حاضر در نشست آب‌وهوای پاریس در سال ۲۰۱۵ متعهد شدند تا تمام تلاش خود را برای جلوگیری از افزایش دمای بیش‌ از ۱٫۵ درجه‌ای هوا نسبت به دوران پیش از صنعتی‌ شدن به‌عمل آورند. دانشمندان اقلیمی تا زمانی‌ که میانگین بلندمدت دمای جهانی برای چندین سال بالاتر از این سطح باقی نماند، محدودیت تعیین‌شده را لغو نخواهند کرد.

به‌گفته‌ی ریچارد بتز از اداره‌ی هواشناسی سرویس ملی هواشناسی بریتانیا، درحال‌حاضر میانگین بلندمدت ۱٫۲۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دوران پیش از صنعتی‌شدن است؛ اما با توجه به روند افزایش انتشار کربن در جهان، به‌نظر می‌رسد که معیار ۱٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد احتمالاً در سال ۲۰۳۰ نقض خواهد شد.

میانگین دمای بلندمدت جهانی روندی صعودی دارد

براساس پیش‌بینی مدل‌های اقلیمی، میانگین بلندمدت جهانی روندی افزایشی دارد. باوجوداین، گرمایش بسیار سریع در طول دو سال گذشته بسیار فراتر از انتظارات بوده است. در سال ۲۰۲۳ رکورد دیگری نیز به ثبت رسید. سالی که گذشت نخستین سالی بود که دمای هوا در آن بیش‌ از دو درجه‌ی سانتی‌گراد گرم‌تر از میانگین سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۰۰ بود.

هنوز مشخص نیست چرا سال گذشته چنین افزایش دمای سریعی اتفاق افتاد و اینکه آیا این روند ادامه خواهد داشت یا خیر. فوران آتشفشان تونگا در سال ۲۰۲۲ و تزریق مقادیر زیادی آب به استراتوسفر و آلودگی هواپخش کشتی‌ها از دلایل احتمالی افزایش میزان گرمایش زمین به‌شمار می‌روند.

دانشمندان به‌دلایل مختلف ازجمله کمبود سوابق دمایی موجود از دوران پیش از صنعتی‌ شدن، دمای این دوره (سال‌های ۱۸۵۰ تا ۱۹۹۰) را به‌طور میانگین تعریف کرده‌اند؛ اما استفاده از این میانگین به‌عنوان پایه ممکن است به معنای دست‌کم گرفته‌ شدن سطح گرمایش ناشی از انتشار سوخت‌های فسیلی باشد.

مطالعه‌ای انجام‌شده در سال ۲۰۱۷، از اشتباه ۰٫۲ درجه‌ی سانتی‌گرادی حکایت دارد. یکی دیگر از مطالعات که براساس تجزیه‌وتحلیل اسفنج‌های دریایی انجام شده است، این اختلاف را ۰٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد نشان می‌دهد؛ به‌ این معنی که محدودیت ۱٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد پیش از این نقض شده؛ اما دانشمندان تغییرات اقلیمی هنوز قانع نشده‌اند که چنین اتفاقی رخ داده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات