MIT راهی جدید برای حذف دی‌اکسید‌کربن از هوا پیدا کرد

یک‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
محققان دانشگاه MIT موفق شدند دستگاه جدیدی بسازند که عملکردی مانند مبدل‌های کاتالیستی خودرو دارد و می‌تواند ذرات دی‌اکسیدکربن را از هوا جدا کند.
تبلیغات

محققان مؤسسه‌ی فنی ماساچوست (MIT) موفق شدند سلاح جدیدی برای مبارزه با تغییرات آب‌و‌هوایی بسازند که می‌تواند ذرات دی‌اکسیدکربن را از هوا جدا کند. به‌گفته‌ی MIT News، این دستگاه دی‌اکسیدکربن را در هر نوع محیطی از هوای آزاد می‌گیرد تا محیط کارخانه‌ها را با هر درجه از غلظت جداسازی کند. 

MIT می‌گوید سیستم جدید به انرژی کمی برای کار نیاز دارد و هزینه‌ی استفاده از آن نیز در‌مقایسه‌با روش‌های دیگر کمتر است. شایان ذکر است روش‌های دیگر جداسازی دی‌اکسیدکربن فقط با غلظت‌های بالای دی‌اکسیدکربن (برای مثال در دودکش‌های نیروگاه‌های سوخت فسیلی) کار می‌کنند که این ایراد دیگر در سیستم جدید وجود ندارد. در قلب این سیستم، دستگاهی وجود دارد که عملکرد آن مانند یک باتری بزرگ است. این دستگاه می‌تواند حین شارژ، دی‌اکسیدکربن را از جریانی جداسازی کند که از درون الکترودهایش رد می‌شود و درادامه با شارژ سیستم، دی‌اکسیدکربن خالص را از خود بیرون دهد و دوباره دشارژ شود. 

MIT new devise to remove carbon dioxide from the air

ماه گذشته در ژورنال Energy and Environmental Science، نحوه‌ی کار این سیستم در مقاله‌ای با عنوان Faradaic Electro-swing Reactive Adsorption for CO2 Capture به‌قلم ساهاگ وسکیان، دانشجوی پسادکتری و پروفسور آلن هاتون منتشر شد.

دکتر هاتون در این‌باره گفته است:

در بسیاری از آزمایشگاه‌ها، تلاش کردیم فناوری جدیدی برای مقابله با مسائل زیست‌محیطی توسعه دهیم تا نیازی به منبع گرمایی و تغییر فشار نیاز نداشته باشند و برای تکمیل فرایند جداسازی هم از ماده‌ی شیمیایی دیگر بی‌نیاز باشد. این فناوری جداسازی دی‌اکسیدکربن قدرت دستاورد‌های الکترومکانیکی را نشان می‌دهد که برای کارکردن فقط به مقدار کمی ولتاژ نیاز دارند. 
MIT new devise to remove carbon dioxide from the air

دستگاه جدید هنگام کارکردن به‌طور متناوب شارژ و دشارژ می‌شود. در سیکل شارژ، هوای تازه درون سیستم دمیده می‌شود و در سیکل دشارژ، دی‌اکسیدکربن جداشده از هوا از دستگاه بیرون می‌آید. این تیم تحقیقاتی شرکتی به‌نام وِردوکس (Verdox) را تأسیس کرده‌اند تا این سیستم را به مرحله‌ی تولید انبوه و تجاری برساند. دستگاه ذکرشده در مرحله‌ی اول در صنایع کودسازی و شرکت‌های ساخت بطری‌های پلاستیکی استفاده خواهد شد.

MIT new devise to remove carbon dioxide from the air
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات