آلودگی هوا باعث افزایش سکته و حملات قلبی می‌شود

یک‌شنبه ۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
نتایج پژوهشی جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا تأثیری فوری روی سلامتی دارد و در روزهایی که آلودگی هوا شدید است، شمار سکته‌، حملات قلبی و حملات آسم افزایش پیدا می‌کند.
تبلیغات

آمار و ارقام نشان می‌دهد، تعداد کودکان و افراد بالغی که در روزهای دارای آلودگی شدید هوا در سرتاسر انگلیس برای درمان اورژانسی به بیمارستان منتقل می‌شوند، افزایش می‌یابد. هر سال، در روزهایی که آلودگی هوا شدید است، مراکز اورژانس شاهد بیش از ۱۲۰ ایست قلبی اضافی، بیش از ۲۳۰ سکته‌ی اضافی و حدود ۲۰۰ مورد بیشتر از افراد مبتلا به آسم که نیاز به درمان بیمارستانی پیدا می‌کنند، هستند. سیمون استیونز، مدیر اجرایی NHS England می‌گوید:

آمار جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا در حال حاضر باعث هزاران سکته، حمله‌ی قلبی و حمله‌ی آسم می‌شود، بنابراین بدیهی است که وضعیت اضطراری آب‌و‌هوایی درواقع یک وضعیت اضطراری سلامتی نیز محسوب می‌شود. از آن‌جایی که مرگ‌و‌میر قابل پیشگیری در زمان کنونی در حال اتفاق افتادن است و نه در سال‌های ۲۰۲۵ یا ۲۰۵۰، باید هم‌اکنون دربرابر آن اقداماتی انجام دهیم.

مطالعات پیشین نشان داده‌اند، در روزهایی که آلودگی هوا شدید است، میزان مراجعه به بیمارستان زیاد می‌شود اما داده‌های جدید اعداد دقیقی را برای ۹ شهر انگلیس مهیا کرده و نشان‌دهنده‌ی ارتباط آشکار بین حملات قلبی، سکته، بیماری‌های تنفسی و هوای کثیف است. پژوهشگران روزهای دارای آلودگی بالا را با تقسیم سال به دو بخش براساس سطح آلودگی، تعریف کرده و تعداد موارد بیماری را در نیمه‌ی دارای آلودگی شدید و نیمه‌ی دارای آلودگی پایین مقایسه کردند. داده‌ها که به‌وسیله‌ی پژوهشگران دانشگاه کینگز لندن جمع‌آوری شد، شامل اطلاعات مربوط به شهرهای لندن بود که در آن ۳۳۸ مورد فوریت پزشکی بیشتر در روزهای دارای آلودگی شدید دیده می‌شود، بیرمنگام (۶۵ مورد در سال)، بریستول (۲۲)، دربی (۱۶)، لیورپول (۲۸)، منچستر (۳۴)، ناتینگهام (۱۹)، آکسفورد (۱۰) و ساوت‌همپتون (۱۶).

در بیشتر پژوهش‌های اخیر که درمورد آلودگی هوا انجام شده، روی اثرات مادام‌العمر مواجهه‌ی مزمن با آلودگی هوا ازجمله زوال شناختی، توقف رشد در کودکان و مرگ زودهنگام تمرکز شده است. آلودگی هوا می‌تواند اثرات نامطلوب فوری نیز روی سلامتی داشته باشد. جنی بیتس، یکی از اعضای شبکه‌ی بین‌المللی دوستان زمین که در راستای مبارزه با آلودگی هوا فعالیت می‌کند، می‌گوید:

بسیاری از مردم ممکن است متوجه نباشند که آلودگی شدید هوا تا چه حد خطرناک بوده و می‌تواند موجب آغاز حملات قلبی، سکته و حملات آسم شود و نیز دارای عوارض سلامتی طولانی‌مدتی است. این ارقام باید زنگ خطری برای مسئولان شهرها باشد تا در این راستا اقدامات اساسی انجام دهند.

دولت بریتانیا متعهد شده است که در قالب لایحه‌ی محیط زیست خود با آلودگی هوا مبارزه کند. پولی بیلینگتون، مدیر UK100، شبکه‌ای از رهبران دول محلی در سرتاسر انگستان که متعهد شده تا سال ۲۰۵۰ به مرحله‌ای برسند که فقط از انرژی‌های پاک استفاده کنند، می‌گوید:

ما می‌خواهیم استانداردهای آلودگی هوای تعیین‌شده ازسوی سازمان جهانی بهداشت را در این لایحه ببینیم زیرا آن‌ها به‌عنوان استاندارد طلایی درنظر گرفته می‌شوند. همچنین یک مهلت زمانی الزام‌آور باید تعیین شود تا از اجرای این برنامه‌ها اطمینان حاصل شده و برنامه‌ریزی طولانی‌مدت ممکن شود. موانع پیش‌روی این اقدامات عدم افزایش قدرت مسئولان مربوطه و نبود مرجعی برای تأمین اعتبار این برنامه‌ها است.

هیثر والتون، متخصص بهداشت گروه پژوهش‌های محیط زیست دانشگاه کینگز لندن گفت که این مطالعه با هدف ارائه‌ی جزئیات بیشتری نسبت‌به دیگر مطالعاتی که بیشتر روی تأثیرات آلودگی هوا روی امید به زندگی تأکید کرده‌اند، انجام شده است. در یکی از این مطالعات، تخمین زده شد که آلودگی هوا در بریتانیا، سالیانه، در مرگ ۳۶ هزار نفر نقش دارد. پژوهشگران با بررسی پذیرش‌های بیمارستانی مرتبط با موارد ایست قلبی، سکته و آسم توانستند تصویری واضح از تأثیرات حاد آلودگی هوا روی مردم ارائه دهند. والتون گفت:

این مطالعه شواهد دیگری را درمورد نیاز مبرم به انجام اقدامات بیشتری برای کاهش آلودگی هوا فراهم می‌کند.
آلودگی ترافیکی

بیتس گفت، ایجاد مناطق هوای پاک مورد نیاز است اما اقداماتی نیز باید برای کاهش ترافیک انجام شود زیرا تمام وسایل نقلیه ذرات ریز آلاینده‌‌ی هوایی را از ترمز و لاستیک تایرها تولید می‌کنند. به این ترتیب، می‌توان به‌طور هم‌زمان هم به مشکل آلودگی هوا و هم مسئله‌ی تغییرات اقلیمی پرداخت و به سالم‌تر و جذاب‌تر شدن شهرها کمک کرد. وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا نیز اعلام کرد:

ما برای بهبود کیفیت هوا و مقابله با آلودگی هوا اقداماتی فوری انجام می‌دهیم تا مردم زندگی‌های سالم و طولانی‌تری داشته باشند. در لایحه‌ی محیط‌زیست ما، اقدامات بلندپروازانه‌ای برای کاهش ذرات آلاینده‌ی هوا و افزایش قدرت‌ مسئولان محلی برای پرداختن به منابع اصلی آلوده‌کننده در نظر گرفته شده است. ما در حال حاضر به‌سختی تلاش می‌کنیم تا انتشارات حاصل از حمل‌و‌نقل را کاهش دهیم و ۳/۵ میلیارد پوند برای پاک‌کردن هوای خود سرمایه‌گذاری می‌کنیم. استراتژی هوای پاک ما از سوی سازمان جهانی بهداشت مورد تحسین قرار گرفته و الگویی است که دیگر کشورهای جهان باید آن را دنبال کنند.

هفته‌ی گذشته، ناظران محیط‌زیست اروپا دریافتند که درزمینه‌ی کاهش سطح ذرات آلاینده‌ی ریزی که با عنوان PM2.5 شناخته می‌شوند، پیشرفت ناچیزی در اروپا اتفاق افتاده است. این ترکیبات یکی از خطرناک‌ترین اشکال آلودگی هستند، زیرا می‌توانند به اعماق ریه‌ها و نیز جریان خون نفوذ کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات