پیوند بین آلودگی هوا و اختلالات سلامت روان در حال قوی‌تر شدن است

سه‌شنبه ۹ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
نتایج مطالعات مختلف نشان می‌دهد که آلودگی هوا تاثیر قابل‌توجهی روی مغز و علائم روانی مرتبط با اختلالات روانی دارد.
تبلیغات

مطالعات زیادی به ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوا و اختلالات سلامت روان اشاره کرده‌اند؛ البته بیشتر پژوهش‌ها، عمدتا روی تاثیر آلودگی هوا در افراد بزرگسال تمرکز داشته‌اند و اکنون مجموعه مقالات جدیدی که تحت هدایت دانشمندانی از مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسینتی و دانشگاه سینسینتی انجام شده، ارتباط مشابهی را در کودکان نشان داده است. مطالعه‌ی اول نشان می‌دهد که مواجهه‌ی کوتاه‌مدت با آلودگی هوا موجب تشدید اختلالات روانپزشکی در کودکان می‌شود. این امر با بررسی میزان مراجعه‌ی بیماران به بخش اورژانس کودکان به‌علت اختلالات روانپزشکی اندازه‌گیری شد. در این مطالعه، داده‌های بیش از ۶۸۰۰ کودک در جریان ۱۳۱۷۶ مراجعه به بخش اورژانس روانپزشکی مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. کول بروکامپ، پژوهشگر این مطالعه می‌گوید:

این مطالعه نخستین موردی است که نشان‌دهنده‌ی ارتباط بین سطوح آلودگی هوا و افزایش علائم مرتبط با اختلالات رواپزشکی مانند اضطراب و تمایل به خودکشی در کودکان است. پژوهش‌های بیشتری برای تایید این یافته‌ها مورد نیاز است؛ اما نتایج می‌تواند منجر به ایجاد استراتژی‌های پیشگیری جدید برای کودکانی شود که دچار علائم مرتبط با اختلالات روانپزشکی می‌شوند.

در این مطالعه، بدترین وضعیت، به‌خصوص ازنظر اضطراب و تمایل به خودکشی، درمیان کودکانی دیده می‌شد که در مناطق محروم زندگی می‌کردند. بروکامپ می‌گوید:

این واقعیت که کودکان ساکن در مناطق فقیرنشین بیشتر تحت‌تاثیر آلودگی هوا قرار می‌گیرند، شاید به این معنا باشد که آلاینده‌ها و عوامل استرس‌زای آن محله ممکن است اثر هم‌افزایی روی شدت و فراوانی بروز علائم روانی داشته باشند.

در مطالعه‌ی دیگری ارتباط بین مواجهه با آلودگی هوای ناشی از ترافیک و سلامت روان کودکان مورد بررسی قرار گرفت. پژوهشگران با استفاده از تکنیک‌های تصویربرداری عصبی ارتباط بین این نوع آلودگی، اختلالات متابولیکی مغز و علائم اختلال اضطراب فراگیر را در کودکان نشان دادند. مهم‌ترین عامل موثر در این ارتباط، واکنش التهابی مغز دربرابر آلودگی هوا بود.

آلودگی هوا

در یک مطالعه‌ی مرتبط با این موضوع، نشان داده شد که مواجهه با آلودگی هوای ناشی از ترافیک در اوایل زندگی با افزایش اضطراب و علائم افسردگی در میان کودکان ۱۲ ساله مرتبط است. از‌ آنجا که نتایج این مطالعه متکی بر گزارش خود افراد بوده، نسبت‌به دیگر مطالعات از اعتبار کمتری برخوردار است؛ با این حال به‌طور کلی نشان‌دهنده‌ی تاثیر احتمالی آلودگی هوا روی سلامت روان کودکان است. پاتریک رایان، پژوهشگر دیگر مطالعه می‌گوید:

در مجموع، این مطالعات به مجموعه شواهدی که نشان می‌دهند مواجهه با آلودگی هوا در اوایل زندگی و کودکی ممکن است در افسردگی، اضطراب و دیگر مشکلات سلامتی در دوران نوجوانی نقش داشته باشد، می‌افزاید.

در شرایطی که دولت فعلی (آمریکا) قصد رعایت لایحه هوای پاک را ندارد، چنین گزارش‌هایی موجب نگرانی می‌شوند. فقط زمان است که می‌تواند به ما بگوید، این تغییرات چگونه روی سلامت عمومی تاثیرگذار خواهد بود؛ اما شواهدی که تاکنون به دست آمده، نشان‌دهنده‌ی این موضوع هستند که سطوح بالاتر سموم در هوایی که ما تنفس می‌کنیم، تصویر سلامت روان را به چیزی بدتر از آنچه اکنون وجود دارد، تبدیل می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات