اعلام وضعیت اضطراری اقلیمی در بریتانیا

شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
پارلمان بریتانیا طرح وضعیت اضطراری اقلیمی را تصویب کرد. این طرح ازنظر قانونی برای دولت الزام‌آور نیست؛ اما می‌تواند گامی مثبت برای مقابله با تغییرات اقلیمی باشد.
تبلیغات

نمایندگان پارلمان بریتانیا با تصویب طرحی، وضعیت اضطراری اقلیمی و زیستی را اعلام کردند. این پیشنهاد بدون رأی‌گیری تصویب شد و با اینکه نشان‌دهنده‌ی اراده‌ی عمومی درباره‌ی موضوع تغییرات اقلیمی است، الزام قانونی برای دولت به‌وجود نمی‌آورد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر که طرح اشاره‌شده را پیشنهاد کرده بود، این اقدام را گامی بزرگ و رو‌به‌جلو دانست. مایکل گاو (Michael Gove)، وزیر محیط‌زیست که به وضعیت اضطراری اقلیمی اذعان کرده بود، از درخواست حزب کارگر برای اعلام چنین طرحی حمایت نکرد. یکی از درخواست‌های اصلی اعتراض‌های هفته‌های اخیر گروه فعالان محیط‌زیستی «شورش انقراض»، اعلام وضعیت اضطراری از طرف دولت بریتانیا بود.

کوربین پیش‌تر از روی خودرو آتش‌نشانی در میدان پارلمان به معترضان محیط‌زیست گفته بود:

حرکت شما می‌تواند پارلمان‌ها و دولت‌های سراسر جهان را به اقدامات عملی وادار کند. ما تعهد می‌دهیم با سایر کشورهایی که در پایان‌دادن به فاجعه‌ی اقلیمی جدی هستند، تاحدممکن همکاری تنگاتنگی داشته باشیم و به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، نشان دهیم نمی‌تواند اقدامات و توافق‌نامه‌های بین‌المللی مربوط‌به بحران اقلیمی را نادیده بگیرد.

دولت‌های ولز و اسکاتلند و ده‌ها شهر و کلان‌شهر ازجمله منچستر و لندن قبلا وضعیت اضطراری اقلیمی را اعلام کرده بودند. تعریف واحدی برای معنای این عبارت وجود ندارد؛ هرچند بسیاری از مردم محلی می‌گویند به‌دنبال رسیدن به وضعیت کربن خنثی تا سال ۲۰۳۰ هستند. شورای برخی شهرها برای تحقق این هدف به راه‌اندازی مراکز خودرو برقی یا ایجاد خانه‌های پایدار متعهد شده‌اند.

این طرح بسیار بلندپروازانه‌تر از هدف دولت مبنی‌بر کاهش ۸۰ درصدی انتشار کربن (در‌مقایسه‌با سطح کربن در سال ۱۹۹۰) تا سال ۲۰۵۰ است. طرح مطرح‌شده‌ی حزب کارگر از دولت می‌خواهد تا سال ۲۰۵۰، تولید گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند و وزرای کشور نیز در مدت ۶ ماه، پیشنهادهای فوری خود برای احیای محیط‌زیست بریتانیا و اقتصاد بدون زباله را ارائه کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات