هشدار دبیر کل سازمان ملل در اجلاس لهستان: عدم تصمیم‌گیری یعنی خودکشی سیاره

جمعه ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰
مطالعه 4 دقیقه
دبیر کل سازمان ملل دوباره به کنفرانس اقلیمی COP24 بازگشته است تا اجلاس را به‌‌سوی حصول یک نتیجه‌‌ی موفقیت‌آمیز هدایت کند.
تبلیغات

در حالی که چند روزی است از شروع اجلاس سازمان ملل در کاتویس لهستان با موضوع تدوین دستورالعمل مقابله با تغییرات اقلیمی جهان می‌گذرد؛ دبیر کل سازمان ملل به مذاکره‌‌کنندگان در یک جلسه‌‌ی مهم هشدار داده که عدم افزایش تلاش‌ها در توقف تغییرات اقلیمی نه‌‌تنها غیراخلاقی است؛ بلکه به‌‌منزله‌‌ی «خودکشی» برای این سیاره خواهد بود.

آنتونیو گوترش به لهستان بازگشت تا تلاش کند تا اجلاس COP24 را به سوی یک نتیجه‌‌‌‌ی موفق سوق دهد. در مذاکرات سازمان ملل، گروهی از کشورها اعلام کرده‌‌اند که تا پیش از سال ۲۰۲۰، برنامه‌‌های اقلیمی خود را ارتقا خواهند داد. اتحادیه‌‌ی اروپا و دیگر کشورها می‌گویند که آن‌ها به فوریت اقدام تاکیدشده از سوی جامعه‌‌ی علمی واکنش نشان می‌دهند.

برخی ناظران بر این باورند که بازگشت آقای گوترش به این مذاکرات نشانه‌‌ی این است که روند مذاکرات رو به پیشرفت نبوده است. وی در اظهارات خود در این کنفرانس بر این واقعیت تاکید کرد و از نمایندگان خواست تا ضمن افزایش سرعت مذاکرات، با پذیرش بیشتری در دستیابی به یک مصالحه تلاش کنند.

اجلاس اقلیمی لهستان

او می‌‌گوید که مسائل سیاسی کلیدی اینجا در لهستان هنوز حل‌نشده باقی مانده‌اند و ادامه داد:

از دست رفتن این فرصت شاید آخرین شانس ما را برای توقف تغییرات آب‌‌و‌‌هوایی از ما بگیرد. این تنها زیر پا گذاشتن اخلاق نیست؛ بلکه در حکم خودکشی ماست.

بازگشت دبیر کل سازمان ملل به این مذاکرات نشانه‌‌ی عدم پیشرفت در مذاکرات است

آنچه که بسیاری از نمایندگان و ناظران را نگران کرده، پیچیدگی روند تهیه‌‌ی یک دستورالعمل قوی برای توافق پاریس است. برخی از نمایندگان از این قضیه نگران هستند که وزیرانی که قرار است در این اجلاس تصمیمات سیاسی نهایی را اتخاذ کنند، در مواجهه با وضعیت پیش‌‌رو، سهل‌‌انگاری کنند.

هنوز پرسش‌‌های مهمی درمورد نحوه‌‌ی تدوین یک مجموعه‌‌ی مشخص از قوانین برای هر کشور وجود دارد؛ قوانینی آن‌قدر انعطاف‌‌پذیر که ملت‌های فقیرتر را گرفتار در انبوهی از مقررات دست‌‌وپاگیر نکند.

بلندپروازی بیشتر

علاوه بر دستورالعمل موثر، مذاکره‌‌کنندگان در اینجا تلاش دارند کشورها را تشویق کنند تا با بلندپروازی بیشتری در برنامه‌‌های کاهش انتشار کربن مشارکت کنند.

برای رسیدن به این هدف، اتحادیه‌‌ی اروپا در همکاری با کانادا، بریتانیا، نروژ و بسیاری از جزایر کوچک و همچنین گروه کشورهایی با کمترین میزان توسعه‌یافتگی بر تلاش خود برای توسعه‌‌ی برنامه‌‌های ملی خود تا سال ۲۰۲۰ خواهند افزود.

«ائتلاف بلند پروازی» می‌گوید که این اقدام برای اطمینان یافتن از واکنش مناسب نسبت به خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی بوده که در گزارش ویژه‌‌ی مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی نیز بدان تاکید شده است.

میگل آریاس کانت، نماینده‌‌ی گروه اقلیمی اتحادیه‌‌ی اروپا می‌‌گوید:

در شرایطی که بر صحت گزارش ویژه سازمان ملل مبنی بر محدودسازی دمای جهان به زیر ۱/۵ درجه‌‌ای سانتی‌‌گراد واقف هستیم؛ عدم تصمیم‌‌گیری در این موضوع برای اتحادیه‌‌ی اروپا غیر قابل‌پذیرش خواهد بود. ما نماینده‌‌ی همه‌‌ی کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه از تمام قاره‌ها هستیم و  اتحادیه‌‌ی اروپا به حصول یک نتیجه جاه‌‌طلبانه در کاتویس متعهد است؛ اما نوشتار فعلی به‌‌اندازه‌‌ی کافی جسورانه به نظر نمی‌‌رسد.
اجلاس اقلیمی لهستان

در حالی که جو مذاکرات به‌‌طور کلی مثبت است؛ اما هنوز موجی از تردیدها در مورد علم اقلیم بر فضا حاکم است. در آخر هفته‌‌‌‌‌‌ی گذشته، آمریکا و عربستان سعودی به‌‌همراه روسیه و کویت از استقبال از گزارش مجمع درمورد اثرات افزایش دمای ۱/۵ درجه‌‌ای بر جهان امتناع کردند.

مقامات سعودی که احتمالاً با انتقادهای گسترده‌‌ای در رابطه با موضع فعلی خود مواجه بوده‌‌اند، شروع به ارائه دفاعیات خود کردند. یکی از اعضای هیئت سعودی در جمع روزنامه‌‌نگاران گفت:

ما از همه‌‌ی گزارش‌های مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی در گذشته استقبال کرده‌ایم؛ چراکه همه‌‌ی آن‌‌ها به‌‌درستی و در چارچوب قانون و مقررات این مجمع نگاشته شده بودند. ما هرگز درمورد گزارش‌ها دیگر ملاحظاتی مطرح نکرده‌‌ایم؛ اما می‌دانیم که در گزارش فعلی مواردی وجود دارند که به‌‌اندازه‌‌ی گزارش‌‌ها پیشین خوب نبوده‌‌اند. از دیدگاه ما، این گزارش را نمی‌‌توان هم‌‌تراز با گزارش‌‌های دیگر قلمداد کرد.

سایر چهره‌های ارشد حاضر در این مذاکرات ضمن دفاع از گزارش مجمع، اظهار کرده‌‌اند که با پایان گفتگوها در این اجلاس، باید نقش کلیدی این پژوهش به رسمیت شناخته شود. فرانک باینیماراما، نخست‌وزیر فیجی که ریاست کنفرانس  را در سال گذشته بر عهده داشت، می‌‌گوید:

بگذارید این موضوع را کاملاً روشن کنم. فیجی از گزارش ویژه‌‌ی مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی در مبحث ۱/۵ درجه استقبال می‌‌کند. همه‌‌ی ما باید علمی را که غیرقابل‌انکار است، بپذیریم. ما عملاً علم را در هر تلاش بشری دیگری نیز می‌پذیریم. بنابراین منطق به‌‌سادگی به ما حکم می‌‌کند که باید این کار را به انجام برسانیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات