آغاز مهم‌ترین نشست اقلیمی تاریخ جهان در لهستان زیر فشار اعتراضات

چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
ده‌‌ها هزار نفر در لهستان به خیابان آمده‌‌اند تا نمایندگان ۲۰۰ کشور سازمان ملل در اجلاسی دو هفته‌ای، تکلیف آینده‌‌ی این سیاره را روشن کنند.
تبلیغات

اجلاس مهم تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد در لهستان در حالی آغاز می‌‌شود که ده‌ها هزار نفر  معترض در بلژیک به خیابان‌‌های بروکسل آمده‌‌اند تا برای اقدام عاجل سازمان ملل در مورد وضعیت اقلیمی جهان فشار وارد آورند.

در روز یک‌‌شنبه، ۶۵ هزار معترض در پایتخت بلژیک برای راهپیمایی «مطالبه‌‌ی اقلیمی» به خیابان آمدند. آن‌ها از رهبران جهان خواستند تا اقدامی بی‌سابقه انجام دهند و شعارهایی در حمایت از اقدام فوری علیه تغییرات اقلیمی سر دادند.

نزدیک به ۲۰۰ کشور در رویدادی مشارکت کرد‌‌ند که باهدف ایجاد توافق اقلیمی پاریس در سال ۲۰۱۵ طراحی شده‌ بود؛ توافقی که هدف از آن محدود کردن میزان گرمایش جهان به زیر ۲ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد بود.

سران جهان تا پایان این اجلاس، یک دستورالعمل را برای روش اعلام و نظارت بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای منتشر خواهند کرد. کاملیا بورن، از اتاق فکر تغییرات اقلیمی E3G می‌‌گوید:

نگارش این دستورالعمل، بیشترین انرژی مذاکره‌‌کنندگان را در اجلاس جاری به خود اختصاص خواهد داد؛ چراکه پیاده‌‌سازی اهداف توافق پاریس، از لحاظ فنی و سیاسی کار پیچیده‌‌ای محسوب می‌‌شود.
اجلاس اقلیمی COP24 لهستان

معترضان در بلژیک شعارهایی را سر دادند مبنی بر اینکه هیچ سیاره‌‌ی دومی وجود ندارد

در حال حاضر، حجم دستورالعمل فعلی به چند صد صفحه می‌‌رسد و در سرتاسر آن هزاران کروشه به چشم می‌‌خورد که نشان‌‌دهنده‌‌ی موضوعاتی است که باید مورد مباحثه قرار گیرند.

در این میان، بانک جهانی از سرمایه‌‌گذاری ۲۰۰ میلیارد دلاری برای حمایت از کشورهای اقدام‌‌کننده علیه تغییرات اقلیمی در مدت پنج سال سخن گفته است.

محل برگزاری این اجلاس، لهستان است؛ کشوری که هنوز بیشتر انرژی خود را از طریق سوزاندن زغال‌سنگ تامین می‌کند. این کشور خواهان صدور بیانیه‌ای برای تضمین «انتقال عادلانه» از سوخت‌های فسیلی به انرژی پاک است.

ده‌ها معترض، زنجیره‌‌ای در مقابل یک معدن زغال‌‌سنگ در نزدیکی محل اجلاس در Katowice لهستان تشکیل دادند تا خشم خود را نسبت به اتکای بیش‌‌از‌‌حد دولت به سوخت‌های فسیلی نشان دهند. برگزاری این اجلاس در یکی از مناطق اروپا که بیشترین وابستگی به زغال‌‌سنگ را دارد، محل مجادله‌‌ی بسیاری بوده است؛ به‌‌خصوص اینکه ریاست جمهوری لهستان این هفته در پیامی حضور صاحبان صنایع زغال‌‌سنگ این کشور را در جمع حامیان مالی این اجلاس اعلام کرد. از منظر منتقدان، این حرکت، پیام خوبی در آستانه‌‌ی آغاز اجلاس COP24 محسوب نمی‌‌شود.

با این تفاسیر، پس از اینکه در پایان هفته‌‌ی گذشته، اقتصادهای گروه G20 نیز بر پایبندی خود نسبت به توافق پاریس تاکید کردند، اجلاس جاری قوت بیشتری به خود گرفته است.

اجلاس اقلیمی COP24 لهستان

لهستان هنوز بیشتر انرژی خود را از زغال‌سنگ دریافت می‌کند

خروج آمریکا از توافق اقلیمی، فرصت مناسبی برای قدرت‌نمایی چین و اروپا در تصمیم‌گیری‌های کلان جهانی محسوب می‌شود

با این حال، به دنبال انتقادهای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده از توافق پاریس، آمریکا خروج خود را از این توافق اعلام کرد؛ هرچند این کشور مطابق قوانین نمی‌‌تواند تا سال ۲۰۲۰ عملاً از این توافق خارج شود و نهایتاً انتظار می‌‌رود که علی‌رغم تنش‌های موجود، نماینده‌‌ی آمریکا در اجلاس COP24 حضور یابد. همچنین نگرانی‌‌هایی وجود دارد که جیر بولسونارو، رئیس‌جمهور جدید برزیل نیز رویه‌‌ای مشابه را برای خروج از توافق اقلیمی در پیش بگیرد.

این نشست برای چین و اروپا از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه آن‌‌ها می‌‌خواهند نشان دهند که همکاری بین‌‌المللی حتی در غیاب آمریکا نیز به کار خود ادامه خواهد داد.

ماریا اسپینوزا، رئیس مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که اگر تغییرات آب‌‌وهوایی با سرعت فعلی خود پیش برود، بشر در خطر نابودی قرار خواهد گرفت. او می‌‌گوید:

ما باید فوراً و جسورانه اقدام کنیم. ما می‌توانیم جاه‌طلب باشیم؛ اما باید در قبال نسل‌های آینده نیز احساس مسئولیت کنیم.

کنفرانس COP24، به دنبال انتشار مجموعه‌‌ای از گزارش‌های علمی هشدارآمیز در سال جاری، اخطار می‌دهد که باید محدودیت‌‌های بیشتری در انتشار گازهای گلخانه‌‌ای نسبت به آنچه در توافق پاریس قید شده، اعمال شود.

اجلاس اقلیمی COP24 لهستان

نمایندگان تقریباً ۲۰۰ کشور در این نشست شرکت دارند

مجمع بین‌‌المللی تغییرات اقلیمی در ماه اکتبر اعلام کرد که سیاره‌‌ی زمین با سرعت و شدتی بیشتر از آنچه پیش‌‌تر تصور می‌‌شد، در حال واکنش نشان دادن به گرمایش اتمسفر است؛ به‌‌گونه‌‌ای که افزایش دما اکنون باید به زیر ۱/۵ درجه‌‌ی سانتی‌‌گراد محدود شود.

سر دیوید آتنبوروگ به‌‌عنوان دارنده‌‌ی اولین «کرسی مردمی» در نشست COP24، با یک بیانیه‌‌ی اولیه‌‌ی با موضوع لزوم اقدام درمورد تغییرات اقلیمی، سخنرانی خود را ایراد می‌‌کند. وی در این کرسی (که به‌‌منزله‌‌ی حلقه‌‌ی ارتباطی میان مردم و سیاست‌‌گذاران تلقی می‌‌شود) اعلام کرده است:

 ما در حال حاضر با یک معضل جهانی مواجه‌ایم که محصول مستقیم فعالیت بشر است. تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین تهدید برای نسل بشر طی چند هزار سال اخیر است. این تهدید می‌‌تواند فروپاشی تمدن‌‌ها و انقراض بخش اعظمی از حیات طبیعی را به دنبال داشته باشد.

او در ادامه می‌‌گوید که مردم جهان پیام خود را به‌‌وضوح اعلام کرده‌‌اند و حالا نوبت تصمیم‌‌گیرندگان است که اقدام کنند. جهان هیچ‌‌گاه تا این حد نیازمند گذار به‌‌سوی «اقتصاد کم‌کربن» نبوده است.

اجلاس اقلیمی COP24 لهستان

ده‌ها هزار نفر در بروکسل، پایتخت بلژیک به خیابان آمده‌‌اند

پیش‌بینی می‌شود که نگارش این دستورالعمل، بزرگترین و وقت‌گیرترین چالش پیش‌روی مذاکره‌کنندگان باشد

در حاشیه‌ی این اجلاس، سه گروه زیست‌محیطی مستقر در آمریکا در ادعایی جالب‌توجه، اعلام کردند که در منوی غذایی کنفرانس جاری لهستان، تعداد غذاهای گیاهی عرضه‌‌شده دو برابر تعداد غذاهای گوشتی خواهد بود.

تولید گوشت نیازمند آب و زمین بسیار بیشتری است و در مقایسه با گزینه‌های گیاهی، انتشار مقادیر بیشتری از گازهای گلخانه‌‌ای را در پی دارد.

مرکز تنوع زیستی و مؤسسات Farm Forward و Brighter Green برآورد کرده‌‌اند که چنانچه تمام شرکت‌‌کنندگان در این اجلاس، وعده‌‌ی گوشتی را انتخاب کنند، معادل کربنی این وعده برابر با سوزاندن نیم میلیون گالن بنزین خواهد بود؛ هرچند که فعلا نمی‌توان این محاسبات را به‌‌طور مستقل تأیید کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات