چه کشورهایی برنامه حذف خودروهای سوخت فسیلی دارند

جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
توافق بین‌المللی پاریس، ۱۹۲ کشور را مجبور به کنترل و کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌کند. در این بین ۷ کشور مصمم‌تر از بقیه درصدد حذف خودروهای سوخت فسیلی هستند.
تبلیغات

با داغ شدن بحث‌های مربوط به گرمایش زمین و دست‌یابی به توافق بین‌المللی پاریس، همه‌چیز برای تغییر رویکرد دولت‌ها آماده شده است. در این بین فعالیت‌های تحقیق و توسعه‌ی شرکت‌های تجاری و مراکز علمی هم در پیدا کردن منابع جایگزین سوخت‌های فسیلی و کاهش هزینه‌های تولید انرژی از منابع پاک افزایش چشم‌گیری داشته است. در ادامه‌ی این مسیر، ۷ کشور اعلام کرده‌اند که برنامه‌هایی برای حذف خودروهای دارای موتور احتراق داخلی دارند. در بین صنایع مختلف، حمل‌و‌نقل ۱۵ درصد از تولید گاز کربن دی‌اکسید را بر عهده دارد؛ در ایالات متحده‌ی آمریکا این رقم برابر با ۲۷ درصد است. 

آلمان

در ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ نهاد‌های قانون‌گذاری آلمان قانونی به تصویب رساندند که طی آن، فروش وسایل نقلیه با موتور احتراقی داخلی از سال ۲۰۳۰ در آن کشور ممنوع خواهد شد. این قانون از دو جهت حائز اهمیت است؛ زیرا آلمان اولین کشوری به‌حساب می‌آید که چنین قانونی به تصویب رسانده و همچنین چهارمین کشور بزرگ تولید‌کننده‌ی اتومبیل در دنیا است.

بر همین اساس شرکت‌های مطرحی چون مرسدس بنز و فولکس‌واگن نیز سال‌ها است که برنامه‌های تولید خودروهایی با سوخت هیدروژن و الکتریکی را دنبال می‌کنند.

نروژ

پیرو حرکت جسورانه‌ی آلمان، نروژ به‌عنوان دومین کشور اروپایی فروش خودروهای سوخت فسیلی را از سال ۲۰۲۵ ممنوع کرده است. از سال ۲۰۲۵ به بعد، تنها خودروهای صد درصد پاک اجازه‌ی فروش در نروژ خواهند داشت.

بنابراین قانون، دولت نروژ موظف به ایجاد سازو‌کاری برای گرفتن مبلغی با عنوان مالیات سبز از وسایل نقلیه‌ای شده است که منجر به آلودگی هوا می‌شوند. تا سال ۲۰۳۰ استفاده از کامیونت‌هایی با سوخت‌های فسیلی در نروژ ممنوع خواهد شد. همچنین ۷۵ درصد از اتوبوس‌های بین‌شهری و ۵۰ درصد از کامیون‌های سنگین باید از سوخت‌های پاک استفاده کنند.

هند

بعد از کشور‌های اروپایی نوبت به یکی از کشور‌های پرجمعیت و البته تولید‌کننده‌ی مهم گازهای گلخانه‌ای از آسیا است که قانون توقف فروش خودروهای سوخت فسیلی را از سال ۲۰۳۰ اعلام کند. یکی از وزیران دولت هند می‌گوید: 

ما باید در مسیری قرار بگیریم که توانایی تولید و فروش خودروهای الکتریکی در مقیاسی بسیار بالا داشته باشیم. هدف اصلی آن است که از سال ۲۰۳۰ هیچ خودرویی با سوخت فسیلی در هندوستان به فروش نرسد.

فرانسه

فرانسه به‌عنوان میزبان پیمان آب‌وهوایی، یکی دیگر از کشور‌هایی است که ممنوعیت فروش خودروهایی با سوخت بنزین و دیزل را از سال ۲۰۴۰ اعلام کرده است. این قانون بخشی از برنامه‌ی بلندمدت دولت فرانسه برای کاهش گازهای گلخانه‌ای خواهد بود. در این بین، تا سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲.۴ میلیون خودروی الکتریکی و هیبریدی در خیابان‌های فرانسه در حال تردد خواهند بود.

بریتانیا

بریتانیا از سال ۲۰۴۰ فروش انواع خودرو با سوخت فسیلی را ممنوع اعلام کرده است که بخشی از برنامه‌ی ۳ میلیارد پوندی و بلندمدت برای بهبود هوای بریتانیا خواهد بود. سخنگوی دولت در مصاحبه‌ای گفته است:

کیفیت پایین هوا یکی از مهم‌ترین تهدیدات سلامت عمومی در سال‌های آینده خواهد بود. دولت بریتانیا مصمم است برنامه‌هایی به اجرا درآورد تا کیفیت هوای شهروندان را در سریع‌ترین زمان ممکن بهبود دهد.

دولت‌های چین و هلند هم برنامه‌های مشابهی برای ممنوعیت فروش خودروهای سوخت فسیلی در سر دارند که تصویب چنین قانونی در پیچ‌وخم قانون‌گذاری این کشور‌ها گیر کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات