با وجود ادامه ضرردهی اینتل، AMD در گزارش مالی جدیدش فراتر از انتظارات ظاهر شد

چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
لیزا سو / Lisa Su AMD CEO
AMD در فصل پایانی سال ۲۰۲۲ موفق شد ۵٫۶ میلیارد دلار درآمد به جیب بزند. همزمان با عملکرد خوب AMD، درآمد اینتل در حال کاهش است.
تبلیغات

AMD بامداد امروز جدیدترین گزارش مالی خود را که به فصل چهارم سال ۲۰۲۲ ارتباط دارد منتشر کرد و توانست فراتر از حد انتظار تحلیلگران وال‌استریت ظاهر شود، با این‌حال گفت که احتمالا فروش محصولاتش در فصل اول ۲۰۲۳ به‌میزان ۱۰ درصد افت می‌کند.

در پی انتشار گزارش مالی جدید AMD ارزش سهام این شرکت بیش از دو درصد رشد کرد. تیم قرمز می‌گوید در سه‌ماهه‌ی پایانی سال گذشته‌ی میلادی سود تعدیل‌شده‌ی هر سهم این شرکت ۰٫۶۹ دلار بوده درحالی‌که تحلیلگران ۰٫۶۷ دلار را پیش‌بینی کرده بودند. درآمد ای ام دی به ۵٫۶ میلیارد دلار رسید که بیشتر از درآمد پیش‌بینی‌شده‌ی ۵٫۵ میلیارد دلاری بود.

AMD می‌گوید که انتظار دارد فروش محصولاتش در سه‌ماهه‌ی اول ۲۰۲۳ به ۵٫۳ میلیارد دلار برسد، این در حالی است که تحلیلگران درآمد ۵٫۴۷ میلیارد دلاری را پیش‌بینی کرده‌اند. عدد اعلام‌شده توسط AMD به معنی افت ۱۰ درصدی فروش نسبت‌به فصل اول ۲۰۲۲ است. AMD می‌گوید فروش محصولاتش در سال گذشته‌ی میلادی ۴۴ درصد رشد کرد.

AMD انتظار دارد که حاشیه‌ی سود ناخالص تعدیل‌شده‌اش حدودا ۵۰ درصد باشد. این معیار برای شرکت‌های تراشه‌ساز اهمیت زیادی دارد.

گزارش مالی جدید AMD در حالی منتشر می‌شود که بسیاری از شرکت‌های تراشه‌ساز با افت درآمد مواجه شده‌اند. افت درآمد این شرکت‌ها نتیجه‌ی کاهش تقاضا از سوی مشتریان است. اینتل، اصلی‌ترین رقیب AMD، فصل فاجعه‌بازی سپری کرد و گفت فروش محصولاتش در فصل اول ۲۰۲۳ قرار است ۴۰ درصد افت کند. همزمان دستمزد پایه‌ی مدیرعامل اینتل ۲۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش CNBC، ای ام دی افزایش درآمدش را به رشد قابل‌توجه فروش پردازنده‌های توکار و پردازنده‌های کلاس دیتاسنتر نسبت داده است. در فصل پایانی سال ۲۰۲۲ درآمد پردازنده‌های مخصوص کامپیوتر و لپ تاپ و همچنین درآمد واحد گیمینگ ای ام دی کاهش یافت.

فروش پردازنده‌های دیتاسنتر ای ام دی ۴۲ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ بود و به ۱٫۷ میلیارد دلار رسید. تیم قرمز موفق شده است در بازار دیتاسنتر بخشی از سهم اینتل را به خود اختصاص دهد. فروش پردازنده‌های توکار این شرکت ۱٬۸۶۸ درصد رشد کرد. این رشد اعجاب‌انگیز نتیجه‌ی تصاحب شرکت زایلینکس است.

به موجب کاهش فروش کامپیوترهای شخصی، درآمد پردازنده‌های AMD به‌میزان ۵۱ درصد نسبت‌به سال ۲۰۲۱ افت کرد. AMD می‌گوید مشتریانش تعداد زیادی از پردازنده‌های این شرکت را انبار کرده‌اند. این شرایط برای سایر شرکت‌های تراشه‌ساز نیز دیده می‌شود.

دکتر لیزا سو، مدیرعامل AMD، به تحلیلگران گفت این شرکت انتظار دارد که ابعاد بازار کامپیوترهای شخصی در سال جاری میلادی ۱۰ درصد افت کند. او اعلام کرد که اکوسیستم کامپیوترهای شخصی «ضعیف» شده است. AMD اطمینان دارد که سهمش را در بازار پردازنده‌های مرکزی افزایش می‌دهد.

فروش واحد گیمینگ AMD که شامل کارت‌های گرافیک و پردازنده‌ی گرافیکی مخصوص کنسول است با افت هفت درصدی در فصل چهارم ۲۰۲۲ مواجه شد. این افت فروش به کارت‌های گرافیک AMD ارتباط دارد.

AMD انتظار دارد که فروش پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی‌اش در فصل جاری سال ۲۰۲۳ همچنان افت کند، اما فروش پردازنده‌های دیتاسنتر و توکار افزایش خواهد یافت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات