وضعیت قرمز برای تیم آبی؛ ضرر ۶۶۴ میلیون دلاری اینتل در فصل چهارم ۲۰۲۲

جمعه ۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پت گلسینگر / Pat Gelsinger مدیرعامل اینتل Intel در حال سخنرانی از نمای پایین
اینتل در جدیدترین گزارش مالی خود از افت ۳۲ درصدی درآمد و ادامه‌ی ضرر مالی می‌گوید. در واکنش به گزارش اینتل، ارزش سهام این شرکت ۹ درصد کاهش یافت.
تبلیغات

اینتل ساعاتی پیش جدیدترین گزارش مالی خود را که به فصل چهارم ۲۰۲۲ ارتباط دارد منتشر کرد. این شرکت توانسته است سود تعدیل‌شده‌ی ۱۰ سنت به ازای هر سهم به جیب بزند. این در حالی است که تحلیلگران سود تعدیل‌شده را ۲۰ سنت پیش‌بینی کرده بودند. در فصل چهارم سال گذشته‌ی میلادی اینتل ۱۴٫۰۴ میلیارد دلار درآمد کسب کرد. درآمد پیش‌بینی‌شده‌ی اینتل ۱۴٫۴۵ میلیارد دلار بود.

CNBC می‌نویسد در پی انتشار گزارش مالی اینتل ارزش سهام این شرکت ۹ درصد افت کرد.

درآمد اینتل در فصل چهارم ۲۰۲۲ به‌میزان ۳۲ درصد افت سالانه تجربه کرد. این چهارمین فصل متوالی است که فروش محصولات اینتل کاهش می‌یابد. در دوران همه‌گیری کووید ۱۹ بازار کامپیوتر رونق بسیار زیادی گرفت، اما حال که شرکت‌ها باز شده‌اند و دورکاری تا حد زیادی به پایان رسیده، تقاضا برای پردازنده نیز پایین آمده است.

اینتل می‌گوید در فصل چهارم سال گذشته‌ی میلادی ۶۶۴ میلیون دلار ضرر خالص ثبت کرده است. این شرکت در فصل چهارم ۲۰۲۱ توانسته بود ۴٫۶۲ میلیارد دلار سود به جیب بزند.

روند ضرردهی اینتل قرار نیست در فصل اول ۲۰۲۳ به پایان برسد. اینتل می‌گوید احتمالا در این بازه‌ی زمانی ضرر خالص تعدیل‌شده‌ی ۱۵ سنت به ازای هر سهم ثبت می‌کند. پیش‌بینی شده است درآمد اینتل در سه‌ماهه‌ی نخست ۲۰۲۳ به ۱۰٫۵ تا ۱۱٫۵ میلیارد دلار برسد. تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند که سود هر سهم اینتل ۲۴ سنت و درآمد این شرکت به ۱۳٫۹۳ میلیارد دلار برسد.

پت گلسینگر، مدیرعامل اینتل، در جلسه‌ای که با حضور سهام‌داران شرکت برگزار شد، گفت فعلا هیچ جزئیاتی درباره‌ی عملکرد اینتل در ۱۲ ماه اخیر ارائه نمی‌شود. گلسینگر می‌گوید اینتل تا حداقل نیمه‌ی ۲۰۲۳ با مشکلات اقتصادی روبه‌رو خواهد بود.

کسب‌و‌کار Client Computing Group اینتل که شامل پردازنده‌های مصرفی می‌شود، در فصل چهارم ۲۰۲۲ درآمد ۶٫۶۳ میلیارد دلاری ثبت کرد که نشان‌دهنده‌ی افت ۳۶ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۱ است. این افت درآمد نتیجه‌ی کاهش تقاضا از سوی کاربران عادی و مراکز آموزشی است.

اینتل اوایل ۲۰۲۳ میلادی گفت ابعاد بازار کامپیوترهای شخصی در سال جاری میلادی به ۲۷۰ تا ۲۹۵ میلیون دستگاه خواهد رسید. تیم آبی در کنفرانس مالی جدیدش اعلام کرد که اکنون انتظار ندارد که ابعاد بازار کامپیوتر به ۲۹۵ میلیون دستگاه برسد.

کسب‌و‌کار دیتاسنتر و هوش مصنوعی اینتل که شامل پردازنده‌های سرور و حافظه و مدارهای FPGA می‌شود، درآمد ۴٫۳۰ میلیارد دلاری ثبت کرد. درآمد این واحد تجاری ۳۳ درصد نسبت‌به سال قبل کاهش یافته است. اینتل می‌گوید کاهش درآمد نتیجه‌ی افزایش رقابت و کاهش ابعاد بازار پردازنده‌های سرور است.

مدیر ارشد مالی اینتل می‌گوید حاشیه‌ی سود ناخالص این شرکت ۲٫۲ درصد افت کرده است. پیش‌بینی می‌شود حاشیه‌ی سود ناخالص در فصل اول ۲۰۲۳ به میزان بیشتری کاهش یابد.

یکی از مهم‌ترین اتفاقات فصل چهارم ۲۰۲۲ برای اینتل، تبدیل کردن Mobileye به یک شرکت سهامی عام بود. Mobileye در حوزه‌ی سیستم‌های خودران فعالیت می‌کند و اینتل این شرکت را در سال ۲۰۱۷ در قراردادی ۱۵٫۳ میلیارد دلاری تصاحب کرد.

ارزش سهام اینتل در یک سال اخیر ۴۲ درصد کاهش یافته است. در همین بازه‌ی زمانی شاهد افت هفت درصدی شاخص S&P 500 بودیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات